Un informe apunta als responsables de l'AMT com a culpables del caos del Jaume I
El document, que arribarà a la fiscalia, assenyala l'expresident, l'exgerent, tot el consell d'administració i el govern de CiU i el PP
El desgavell, el caos i la disbauxa inherents a la gestió i a la construcció de l'aparcament de la Part Alta ja es poden atribuir a persones concretes. Segons es desprèn de les conclusions de l'auditoria feta en els darrers nou mesos per una comissió d'anàlisi, i presentada ahir per l'alcalde, Josep Fèlix Ballesteros, els antics màxims responsables de l'empresa municipal d'Aparcaments (AMT) són els principals culpables. Sobresurten dos noms: l'expresident de l'ens Xavier Magriñá Mier –d'Unió Democràtica de Catalunya– i el gerent, tant de la mateixa AMT com de la UTE Jaume I, Jesús Trasobares. A partir de l'informe, tots els antics membres del consell d'administració –en què estaven representats tots els partits polítics del consistori, i entre els quals hi havia el mateix Ballesteros– també són responsables per haver donat llum verd a la creació de l'UTE Jaume I entre l'AMT i l'empresa d'enginyeria madrilenya Sistemas Alem, que era l'encarregada d'executar l'obra. La comissió també denuncia la passivitat de l'equip de govern anterior, format per CiU i PP. Textualment, explica que «és alarmant la manca de reacció de l'Ajuntament en vista de totes aquestes actuacions». L'alcalde, Josep Fèlix Ballesteros, va anunciar que traslladaran tota la informació del cas a la fiscalia de Tarragona: «En vista d'això, veiem que existeixen responsabilitats polítiques i econòmiques directes.»
Responsabilitat de gestió directa.
Responsabilitat «compartida» del consell.
Sistemas Alem tampoc no se n'escapa.
Condemna pel vistiplau a totes les factures d'Alem.
El projecte de Sistemas Alem era inviable.
Incompliment contractual de Trasobares.
Responsabilitat política, però sense noms.
Cap inspecció de l'Ajuntament.
Falta de reacció del govern anterior.
El pàrquing convencional, pendent del rescat de la concessió de l'obra
L'Ajuntament va dir l'estiu passat que obriria l'any que ve, però ni tan sols han fet públic el projecte
L'Ajuntament de Tarragona va aprovar el passat 20 de maig iniciar els tràmits per rescatar la concessió administrativa del pàrquing Jaume I, que oficialment encara pertany a la UTE formada per l'empresa d'Aparcaments Municipals (AMT) i Sistemas Alem, en fallida econòmica. La decisió es va prendre set anys després d'haver adjudicat per 3,9 milions d'euros l'obra i després d'haver admès que, pel cap baix, la ciutat de Tarragona ja havia invertit més de 25 milions en un pàrquing que perquè arribés a funcionar –encara que amb moltes menys places de les previstes inicialment– necessitava encara un mínim de 5,6 milions més.
Per aconseguir el retorn de la concessió i, per tant, poder tirar endavant un pàrquing convencional, l'actual equip de govern va utilitzar com a arguments els informes tècnics i jurídics elaborats pel mateix consistori, que demostren els diferents incompliments del plec de clàusules del contracte originari, com el termini d'execució d'obra o haver tingut aturades les obres mes de dos mesos.
Ara, el consistori confia que el procés finalitzi aquesta tardor i, tal com es va anunciar l'estiu passat, es pugui convocar un altre concurs per reconvertir les actuals instal·lacions en un aparcament convencional. Malgrat tot, encara que ara s'arribés a complir aquesta darrera previsió del govern de la ciutat –resoldre el rescat de concessió abans de sis mesos– serà pràcticament impossible obrir el pàrquing el 2010, tal com havia anunciat el mateix alcalde quan va fer públics els resultats de l'informe encarregat a Àgora Europe i va explicitar la renúncia al pàrquing intel·ligent. Va ser l'agost de l'any passat, quan es va fer públic que l'alternativa prevista també implicava invertir entre 4 i 5 milions per adequar unes instal·lacions que permetran encabir fins a 350 vehicles. En espera que es resolgui el litigi, el consistori va anunciar que iniciaria els tràmits per encarregar un altre projecte per guanyar temps i poder-lo executar en el termini de dos anys. A partir d'aquí, el nou aparcament de la Part Alta estaria directament gestionat per l'AMT, que preveia autofinançar la nova inversió a partir de l'explotació d'unes instal·lacions que,el dia que aconsegueixin obrir-se, s'espera que no siguin deficitàries.