Decepció general per l'adéu a l'A-68

ERC ataca el govern de l'Estat, només ICV fa autocrítica, i CiU i el PP culpen els socialistes catalans

El dipu­tat del PSC per Tar­ra­gona, Fran­cesc Ricomà, va dema­nar ahir una reunió de la comissió de segui­ment de l'opció cata­lana de l'A-68, per expo­sar-los la pro­posta dels soci­a­lis­tes de des­do­blar la car­re­tera N-420. Vallés va fer una crida a «man­te­nir la uni­tat d'acció de tots els agents polítics, soci­als i econòmics», ja que el fet que l'A-68 desem­bo­qui a Vinaròs no impe­deix la millora de la comu­ni­cació d'Aragó amb la costa tar­ra­go­nina. Des de Tor­tosa, el PSC també inten­tava enviar mis­sat­ges tran­quil·lit­za­dors. Així, el pre­si­dent del par­tit i sena­dor, Joan Sabaté, i el pri­mer secre­tari del PSC a l'Ebre, Antoni Sabaté, asse­gu­ra­ven que la Gene­ra­li­tat manté el seu com­promís de des­do­blar l'N-420 i l'eix de l'Ebre.

Menys con­fi­ats es van mani­fes­tar a ERC i ICV. Els dipu­tats repu­bli­cans Marta Cid i Sergi de los Ríos van recla­mar el des­do­bla­ment de l'N-420, però van acu­sar el govern de l'Estat d'actuar «con­tra els interes­sos de Cata­lu­nya». A més, van recor­dar que l'opció cata­lana tenia «el màxim con­sens al Camp i l'Ebre». Però el pre­si­dent d'ICV a l'Ebre, Jaume For­ca­dell, no va voler evi­tar l'autocrítica, i va lamen­tar el «temps per­dut» a la demar­cació amb el debat intern sobre els traçats a través de l'N-420 o bé a través de l'eix de l'Ebre (C-12), men­tre el País Valencià actu­ava de forma més cohe­si­o­nada i s'ali­ava amb Aragó. A més, For­ca­dell va ani­mar els soci­a­lis­tes a fer una «reflexió», i els va cul­par de la decisió de Foment de des­car­tar l'opció cata­lana. Amb tot, va insis­tir en els dub­tes que té ICV sobre la via­bi­li­tat medi­am­bi­en­tal del traçat per More­lla i Vinaròs, si bé Ini­ci­a­tiva per Cas­telló també ha fet cam­pa­nya per acon­se­guir l'A-68.

Per la seua banda, CiU va cen­trar ahir les crítiques en el paper de la Gene­ra­li­tat. El por­ta­veu par­la­men­tari de CiU, Oriol Pujol, va acu­sar el pre­si­dent José Mon­ti­lla de «no defen­sar els interes­sos» del Camp i l'Ebre, i de «dei­xar esca­par» l'A-68. L'alcalde de Tor­tosa, Fer­ran Bel, també va lamen­tar que «el govern del PSOE» haja «donat l'esquena al país i al ter­ri­tori». Una expressió que també va fer ser­vir el dipu­tat del PP per Tar­ra­gona, Fran­cesc Ricomà. El popu­lar va dir que Foment no ha tin­gut en compte l'«aïlla­ment» que afecta les Ter­res de l'Ebre.

Nova carretera a Riba-roja d'Ebre

GUSTAU MORENO

No tot són males notícies, al mapa de carreteres del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Només un dia després del galleda d'aigua freda que va suposar la decisió de Foment sobre l'autovia d'Aragó, la Generalitat va anunciar ahir l'inici del procés d'informació pública pels estudis de la nova carretera que unirà Riba-roja d'Ebre i Mequinensa. La carretera, que passarà per Almatret, permetrà obrir una nova via de comunicació entre Catalunya i Aragó, amb una longitud de 30,7 quilòmetres i una inversió aproximada de 54,2 milions d'euros. De fet, es tracta d'una inversió molt esperada a la Ribera d'Ebre, ja que el punt inicial de la nova carretera se situarà passat el riu i el nucli urbà de Riba-roja d'Ebre, a partir del pont que va ser construït en el marc del pla d'emergència nuclear de Tarragona (Penta), però que durant anys no ha conduït enlloc. L'actuació s'emmarca en el pla miner del Ministeri d'Indústria, per al desenvolupament alternatiu de les comarques mineres. La nova carretera tindrà una amplada de vuit metres i dos carrils de circulació de 3,5 metres, amb vorals de mig metre, i el seu extrem sud donarà continuïtat al condicionament de la carretera entre Flix i Riba-roja d'Ebre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.