«L'important no és córrer, és no aturar-se»
El catedràtic en ferrocarrils per la UPC Andrés López Pita, un dels màxims experts de l'Estat, reflexiona que el transport ferroviari de mercaderies «és una assignatura que fa trenta anys que se suspèn». Això sí, està esperançat per la nova etapa perquè «pot contribuir a crear un sistema equilibrat i respectuós amb el medi ambient», un sistema que afrontarà aviat un procés de liberalització i del qual dóna ja algunes claus. «Per a un empresari, el més important és la fiabilitat en els terminis, i això no s'aconsegueix augmentant la velocitat punta: el que cal fer no és córrer, sinó no aturar-se.» López Pita, així, no és partidari de trens de mercaderies «que puguin anar a 140 o 160 km/h, que suposarien una inversió que ara el sector no està en condicions d'assumir». Al contrari, segons ell, «sense fer amb prou feines inversions, els trens podrien circular a una velocitat constant gens menyspreable, uns 100 km/h, per les línies que ara han quedat sense trànsit de passatgers, i que podrien utilitzar gairebé en exclusiva». El catedràtic, que veu clau la connexió amb França, posa fins i tot com a model la línia de mercaderies existent entre el port de Rotterdam i el centre d'Alemanya, que permet anar a 120 km/h.
Alerta sobre l'excés de peatges
L'expert, això sí, també avisa del perill que suposaria gravar en excés el pas de trens. «Les línies d'alta velocitat de passatgers generen uns ingressos d'explotació notables, però cada cop se'ls imposen més peatges que posen en risc les tarifes», explica. «I les mercaderies tampoc estan en condicions d'acceptar peatges a escala europea, perquè llavors totes aquestes infraestructures no serviran de res!», alerta. López Pita conclou: «A França cada any s'inventen un peatge suplementari, i en això cal reflexionar-hi perquè desmoralitza els operadors ferroviaris.»