Els transportistes s'oposen a l'ús obligatori de l'AP-2
Rebutgen les restriccions de pas per l'N-240 entre Montblanc i les Borges Blanques fixades en l'acord sobre l'A-27
Reclamen un increment de les bonificacions i un conveni “transparent” amb Abertis
La patronal CECAT-COT, que agrupa les principals associacions de transportistes catalanes, rebutja de ple les “restriccions” al trànsit de camions per l'N-240 entre les Borges Blanques i Montblanc. Aquesta és una de les mesures incloses en el principi d'acord entre Foment i la Generalitat per desencallar l'A-27, anunciat el 5 de setembre. La conselleria de Territori i Sostenibilitat preveu que els camions passin per l'AP-2, amb una bonificació dels peatges per a aquests vehicles d'entre un 35% (trànsit de pas) i un 50% (moviments interns) entre Lleida i el Vendrell.
En línies generals, els transportistes consideren que l'acord amb Abertis és, en principi, “una bona notícia” per acabar definitivament una infraestructura prioritària. Josep Lluís Aymat, secretari general de la Federació d'Autotransportistes de Tarragona, afirma: “Aquesta obra s'havia de fer amb finançament estatal, però si finalment la contrapartida per acabar-la és que la pagui Abertis, que l'acord sigui transparent i proporcionat.” I hi afegeix: “No pot passar com en el cas de l'autovia del Maresme, en què es va firmar un conveni per allargar la concessió durant quinze anys, l'autopista va invertir 460 milions i, entre tots plegats, n'hem acabat pagant 1.200.” La concessió de l'AP-2 s'acaba el 2021.
Els transportistes reclamen tenir el mateix tracte que en el cas del tram de l'autopista entre Fraga i Alfajarín, amb bonificacions del 75%. “Amb aquest descompte, creiem que el gruix del trànsit sí que optaria per l'autopista.” Ara bé, igualment s'oposarien a l'obligatorietat de circular per l'AP-2. “Tenim tot el dret a passar per l'N-240. I estem farts que se'ns criminalitzi fent-nos responsables de la sinistralitat. Si l'N-240 és una via insuficient, és perquè l'administració ha optat per estalviar-se inversions i alhora no treure trànsit a l'autopista.” Entre Montblanc i Lleida va pràcticament paral·lela a l'N-240. El 2010, segons un estudi de Conca 22 i l'Ateneu Popular Garriguenc, l'autopista estava infrautilitzada i tan sols un 10% del trànsit era de camions, uns 1.200 diaris.
La CECAT-COT adverteix que no s'estaran de braços plegats si no s'atenen les seves propostes, que van traslladar dilluns al director general de Territori. Consultades per aquest diari, fonts de la conselleria no van voler fer-ne ahir cap valoració.
Túnel a mig servei
La conselleria va anunciar que, si es tanca l'acord, al gener podrien començar les obres del túnel de l'A-27 sota Lilla. La Generalitat manté el projecte de Foment, que no preveu el pas de mercaderies perilloses. “És absurd, una part del trànsit de camions és de la indústria petroquímica tarragonina. Reclamem el pas pel túnel.”