Infraestructures

L'Ajuntament de Tarragona dóna per descartat el JaumeI

Obrirà un concurs d'idees per decidir el nou ús d'aquest pàrquing inacabat que acabarà costant 30 milions d'euros

Encara queden dos processos judicials oberts, un de mercantil i un de penal

Després de dotze anys d'obres, d'uns costos econòmics que s'enfilen a més de 25 milions d'euros i de tres processos judicials entremig, l'Ajuntament de Tarragona dóna gairebé per descartat que el pàrquing Jaume I –que està a mig fer i mai no s'ha arribat a obrir– acabi sent això, un pàrquing. La tinenta d'alcalde de Tarragona, Begoña Floría, va dir ahir que el consistori obrirà un concurs d'idees per determinar quin ús final és donarà al que havia de ser un pàrquing intel·ligent en plena Part Alta de la ciutat i que ah esdevingut una pesada llosa per a les finances municipals. Floría va destacar que a partir d'ara mantindran contactes “amb els veïns i entitats de la Part Alta i amb altres que puguin aportar llum als projectes que s'hi podrien dur a terme, com ara el Col·legi d'Arquitectes i altres col·lectius”.

Tot i que va indicar que no es pot descartar al 100% que acabi sent un pàrquing tal com es va concebre inicialment, Begoña Floría ho va donar pràcticament per desestimat: “No descartem cap opció i obrim un ventall de propostes, però plantejar un aparcament a la Part Alta, a dins de les muralles, no és la millor de les opcions.” A més, la regidora recorda que cap empresa no va prendre part en el concurs per acabar l'obra i fer-hi un pàrquing convencional, que era l'opció inicial.

L'Ajuntament buscarà, doncs, “la millor de les solucions” per “tancar aquesta gran ferida” de la Part Alta. Efectivament, el pàrquing Jaume I, que havia de costar quatre milions d'euros, ja acumula una despesa de més de 25 milions, que “poden arribar als 30 pels processos judicials oberts”, segons Floría. De moment, aquest projecte fallit ja suposa per a les arques municipals el pagament d'un milió d'euros anuals fins a l'any 2043. “Una desgràcia heretada” del passat, segons Floría.

Tres processos judicials

La regidora va fer aquestes declaracions ahir, un dia després que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya resolgués a favor de l'Ajuntament en el cas del Jaume I. El TSJC ha desestimat el recurs presentat per l'administrador concursal de Sistemes Alem (l'empresa que havia de fer l'obra) contra la decisió que va prendre el ple del consistori el novembre del 2009 de rescatar-ne la concessió. Amb això, l'Ajuntament recupera la titularitat de la gestió de l'aparcament un cop es va dissoldre la UTE de la qual formava part Sistemas Alem. És una batalla guanyada pel consistori, però encara queden dos procediments judicials oberts: un de mercantil i un de penal, al jutjat número 3.

El pàrquing Jaume I es va començar a construir l'any 2002, durant el mandat del convergent Joan Miquel Nadal, al centre històric de la ciutat. Havia de ser un aparcament intel·ligent de 250 places, però la fallida de l'empresa constructora, les investigacions per la mala gestió, l'increment desorbitat dels costos i els processos judicials han acabat convertint-lo en una de les grans taques vermelles de la ciutat.

LA XIFRA

30
milions d'euros
acabarà costant el projecte fracassat del pàrquing Jaume I, a la Part Alta de Tarragona.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.