CiU portarà al Congrés la demanda d'un accés propi per a la petroquímica a l'A-27
Presentarà una proposició no de llei per exigir retocs al projecte que possibilitin dues noves entrades a l'autovia de Montblanc
La proposició de CiU recorda que el polígon petroquímic nord ara «és la destinació d'una mitjana de 230 camions al dia, amb puntes de 300», molts dels quals duen mercaderies perilloses. Solen compartir carretera –la T-750– amb els particulars que des de la Pobla i el Morell van a buscar l'N-240, fet que, en hores d'entrada i sortida de personal, hi sol generar retencions. L'autovia de Montblanc té projectat ara un únic accés a aquesta altura, que Foment pretén també que comparteixin uns i altres. Els ajuntaments i la indústria, però, posen de manifest la «situació greu d'inseguretat vial» que es donaria –i de fet es dóna ara–, considerant a més que la T-750 és l'única via d'evacuació en cas d'emergència. Per això fa temps que demanen un accés propi per als vehicles del polígon, tenint en compte que l'A-27 passa «a pocs centenars de metres, i d'altra manera caldria que els camions fessin un tomb de quatre quilòmetres». A més, recorden que l'autovia serà «l'eix natural» de comunicació tant amb el port com amb el polígon sud, fet que hi pot fer augmentar encara més el trànsit intern. Foment, però, s'ha negat fins ara a modificar el projecte que té en construcció, adduint que massa entrades i sortides restarien agilitat a l'autovia, i com a molt es va oferir a atansar al polígon l'accés que té previst passat Vilallonga, solució ja descartada també per la negativa de l'Ajuntament del Rourell.
Accés al nord i vial al sud
La proposició no de llei de CiU –que possiblement tramitarà a través de la comissió de Seguretat Viària, per tal que es pugui debatre i votar abans del desembre– demana, doncs, que, sense perjudici de cap dels accessos ja previstos, se'n faci un de nou al nord, a l'altura de la nova planta de Messer. Però és que, a més, també demana una millora al sud. Això seria, ampliar el projecte de l'accés a l'A-27 ja previst des de la rotonda de la carretera de Constantí a la Pobla (també per al trànsit que ve de les carreteres de Reus i de la Selva) i allargar-lo cap a l'altra banda fins a l'actual vial intern de la refineria de Repsol que, com les empreses instal·lades al nord del polígon, ara mateix només té sortida a la T-750. «No pot ser que tot el trànsit passi per la rotonda del Morell; el que demanem és necessari a efectes de seguretat però també de mobilitat», assegurava ahir el diputat de CiU per Tarragona, Jordi Jané. La seva idea, així, també és presentar la petició en forma d'esmena al pressupost de l'Estat per al 2010, per tal d'assegurar el finançament per a les modificacions exigides en l'execució de l'A-27. El projecte dels comptes estatals es va presentar al Congrés tot just la setmana passada, i al llarg d'aquest mes obrirà el període de propostes dels grups, abans que s'aprovi, previsiblement al desembre.
La proposició de CiU també recull el temor expressat per l'Ajuntament del Morell per l'augment del risc d'inundacions al nucli urbà i al complex petroquímic, ja que l'autovia passarà sobre un talús de 7 metres. Per això demana que el projecte executiu de l'A-27 incorpori les solucions proposades pel consistori d'acord amb l'estudi topogràfic que ha encarregat d'acord amb l'Agència Catalana de l'Aigua.
«Les obres no avancen al ritme que ells diuen»
Jordi Jané també denunciava ahir que les obres de l'A-27 «no avancen al ritme desitjat». «Van començar el febrer del 2007 a la Pobla, de manera electoralista i sense ni avisar l'alcalde, i un any i mig després no van al ritme de les xifres que ells diuen que s'hi han invertit», constatava, que haurien de ser uns 157 milions d'euros si s'haguessin complert totes les partides pressupostades des del 2006. «Hi ha més propaganda i cartells al llarg de l'N-240 que maquinària treballant-hi», lamentava Jané, sobretot als trams més propers a Valls.