Societat

opinió

Entre la resignació i els carretons

Els atemp­tats de Bar­ce­lona i Cam­brils han sac­se­jat tot­hom i han demos­trat que pot ser molt fàcil fer mal per mol­tes bar­re­res que hi posis. No obs­tant això, la pre­venció i la dis­su­asió no sobren i això és el que va fer la Pae­ria diven­dres pas­sat a la nit. Va col·locar bar­re­res als acces­sos a l’Eix Comer­cial per impe­dir el pas de fur­go­ne­tes o altres vehi­cles en una zona només per a via­nants.

Això ha tren­cat el pacte esta­blert des de fa anys pel qual els trans­por­tis­tes i proveïdors podien pas­sar amb les seves fur­go­ne­tes per l’Eix Comer­cial només fins a les 10.30 hores. I, per tant, ara s’ha d’esta­ci­o­nar en car­rers adja­cents i por­tar el gènere amb car­re­tons fins a les boti­gues. És a dir, que la càrrega i descàrrega comer­cial passa a ser més fei­xuga i cos­tarà més temps.

Així ho expli­quen els comer­ci­ants, però també ente­nen que cal dei­xar un marge de con­fiança a la mesura, tot argu­men­tant que estem en un moment sen­si­ble i que cal pren­dre mesu­res. Així s’expres­sa­ven alguns dels comer­ci­ants con­sul­tats ahir.

Resig­nació i cor­re­dis­ses amb els car­re­tons. Més de dos i de tres repar­ti­dors sua­ven i tre­ien la llen­gua quan tot just eren les 11 del matí. La set­mana pas­sada, a la mateixa hora ja havien esmor­zat i tot, segons expli­quen els comer­ci­ants.

La Pae­ria va deci­dir diven­dres al ves­pre modi­fi­car el sis­tema de càrrega i descàrrega a l’Eix Comer­cial i va ins­tal·lar jar­di­ne­res en diver­sos punts com a mesu­res de pre­venció i per reforçar la segu­re­tat. L’actu­ació, segons un comu­ni­cat de premsa, es fa seguint les reco­ma­na­ci­ons del Minis­teri de l’Inte­rior. Ahir dilluns va ser el pri­mer dia fei­ner amb el nou sis­tema i molts no ho sabien, ni depen­den­tes ni cli­ents i des de la Fede­ració d’Asso­ci­a­ci­ons de Comer­ci­ants de l’Eix Comer­cial fins ahir al matí no es va poder enviar una cir­cu­lar per expli­car què pas­sava i com ani­ria tot ple­gat, segons expli­cava el seu pre­si­dent, Llo­renç González. “Hem de dei­xar pas­sar uns dies i veure com va tot ple­gat, però és clar que no és el mateix que el repar­ti­dor o el trans­por­tista puguin apar­car un moment a la porta de la botiga.”

Ara, la bata­lla serà per man­te­nir ope­ra­tius els apar­ca­ments de càrrega i descàrrega, ja que entre la plaça Sant Joan i l’avin­guda Cata­lu­nya hi ha diver­ses zones senya­lit­za­des i, segons González, poden ser sufi­ci­ents “sem­pre que les uti­litzi qui toqui”. En canvi, té més dub­tes sobre les zones de càrrega i descàrrega entre la plaça Sant Joan i l’estació del tren.

La mesura també modi­fi­carà acces­sos i rutes per als ser­veis d’emergències, sani­ta­ris o de neteja i algu­nes bar­re­res són molt sen­zi­lles, com ara tan­ques metàl·liques. Aques­tes s’han col·locat, per exem­ple, al car­rer de la Paloma o al de l’Audiència, i són molt fàcils de reti­rar per dei­xar pas­sar vehi­cles. En aquest sen­tit, l’Ajun­ta­ment de Lleida afirma que ha estruc­tu­rat l’Eix Comer­cial en diver­sos sec­tors, en els quals s’han espe­ci­fi­cat a cada tram els acces­sos per­me­sos, però sem­pre amb auto­rit­zació muni­ci­pal.

I ahir al matí s’aca­ba­ven d’endreçar aques­tes noves bar­re­res que, això sí, tenen un for­mat ama­ble en forma de jar­di­nera i que també durant el matí s’aca­ba­ven d’omplir i ade­quar amb la plan­tació de flors i arbus­tos.

En paral·lel a “l’estrena” d’aquesta nova mesura de pre­venció a l’Eix, una altra sin­gu­la­ri­tat que a ningú pas­sava per alt va ser la mul­ti­tud d’agents dels Mos­sos d’Esqua­dra que hi havia entre els car­rers Sant Antoni i l’estació del fer­ro­car­ril. Fur­gons poli­ci­als, cot­xes patru­lla i agents a peu, amb dese­nes d’efec­tius repar­tits al llarg d’aquest espai que recor­da­ven en tot moment l’estat d’alerta en què estem i com de greu és el que ha pas­sat a Bar­ce­lona i Cam­brils, al cos­tat de casa. Mal­grat tot ple­gat, nor­ma­li­tat abso­luta i molta gent, senyal que les vacan­ces s’aca­ben.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia