Infraestructures i serveis

autopistes

un any sense peatges

Dels peatges a la congestió

Les autopistes han col·lapsat pel trànsit privat i de camions massiu el primer any de gratuïtat

L’Estat es pren set anys per millorar accessos i capacitat a l’AP-7 i l’AP-2

La millora depèn de fer nous accessos i ampliar carrils en trams

L’alta den­si­tat de vehi­cles, les cues i les reten­ci­ons i també un aug­ment de l’acci­den­ta­li­tat són el retrat de la situ­ació a les auto­pis­tes cata­la­nes, sobre­tot a l’AP-7, on aquesta mati­nada farà un any que es van aixe­car els peat­ges. Amb les pri­me­res cues qui­lomètri­ques en l’ope­ració tor­nada, el pont del 12 d’octu­bre de l’any pas­sat ja va mos­trar al peatge de la Roca que la con­gestió de l’AP-7 al Vallès seria el pa de cada dia. Men­tre que la Gene­ra­li­tat es va afa­nyar a reti­rar les cabi­nes dels antics peat­ges de la C-33 a Mollet i la C-32 a Vilas­sar de Dalt evi­tant les cues ini­ci­als, el govern espa­nyol no va adju­di­car els con­trac­tes per des­mun­tar els peat­ges de l’AP-7 i l’AP-2 fins al 28 d’octu­bre. Els col·lapses s’han succeït des de Set­mana Santa i els caps de set­mana fins aquest estiu.

El Ser­vei Català de Trànsit (SCT) va fer un pri­mer balanç de trànsit i acci­den­ta­li­tat ja al gener en què s’apun­tava la mag­ni­tud del pro­blema. La redis­tri­bució de la cir­cu­lació amb l’aixe­ca­ment de peat­ges ha aug­men­tat el trànsit en aques­tes vies i l’ha reduït a les alter­na­ti­ves. Al gener, si bé el volum de vehi­cles de l’àrea metro­po­li­tana era el mateix que el 2019, abans de la pandèmia, s’havia recon­fi­gu­rat la dis­tri­bució i la part nord de l’anell metro­po­lità ja patia con­ges­ti­ons impor­tants a l’AP-7 al Vallès, la C-33, la C-32 des de Mataró i la C-31 a Bada­lona, men­tre que el feno­men no afec­tava encara els acces­sos cap al sud.

Ja es cons­ta­tava que el canvi més sig­ni­fi­ca­tiu era l’incre­ment de cami­ons en aques­tes vies ante­ri­or­ment de paga­ment. Als acces­sos a Bar­ce­lona es regis­trava un aug­ment del 10% de vehi­cles pesants de dilluns a dijous, del 21% els diven­dres, d’un 11% els dis­sab­tes i d’un 17% els diu­men­ges.

S’havien notat incre­ments impor­tants d’aquest trànsit pesant a la ronda lito­ral, de fins al 50% a la C-33 però també del 30% a l’antic peatge de Mar­to­rell a la sor­tida sud de l’AP-7. L’incre­ment dels acci­dents lleus per causa de l’aug­ment del volum dels vehi­cles era la segona raó de la con­gestió crei­xent. “Sovint hi ha un vehi­cle pesant impli­cat i la reti­rada ho com­plica tot molt més”, reco­nei­xia Òscar Llatge, coor­di­na­dor de Mobi­li­tat i Segu­re­tat Viària del SCT. Les reten­ci­ons per excés de vehi­cles s’havien incre­men­tat de mit­jana un 15% però l’incre­ment més intens s’havia produït a la C-33 –de l’ordre del 863% – perquè la via havia absor­bit el trànsit de la C-17 i altres des de l’aixe­ca­ment de bar­re­res.

Amb el pont de la segona Pas­qua de juny, un incre­ment mitjà del trànsit en aques­tes auto­pis­tes del 40% i amb cues de fins a 40 quilòmetres de retorn a Bar­ce­lona des de la Costa Dau­rada i la Costa Brava, el SCT reco­nei­xia que l’AP-7 havia “tocat sos­tre” els caps de set­mana i que calia abor­dar mesu­res. Anun­ci­ava la pri­mera: un ser­vei de grues dis­po­ni­bles per des­con­ges­ti­o­nar les vies en els acci­dents sense vícti­mes mor­tals en cas de retard de les grues de les asse­gu­ra­do­res pri­va­des.

Els acci­dents s’havien tri­pli­cat des de l’aixe­ca­ment de bar­re­res. Trànsit de la Gene­ra­li­tat i la direcció gene­ral del Minis­teri de Trans­ports posa­ven sobre la taula la pos­si­bi­li­tat de limi­tar a 100 km/h la velo­ci­tat al pas de l’AP-7 pel Vallès sense tan­car la porta a esten­dre la mesura a altres trams via­ris pro­blemàtics. El Minis­teri no pre­veu avui aquesta limi­tació de velo­ci­tat però admet que és una qüestió en mans de la DGT. Final­ment s’han adop­tat altres mesu­res de xoc. A més de la res­tricció habi­tual de cir­cu­lació de cami­ons durant les ope­ra­ci­ons de sor­tida i tor­nada de vehi­cles a Bar­ce­lona, aquests mesos s’han esta­blert limi­ta­ci­ons a aquest trànsit: cir­cu­lar pel car­ril de la dreta i no superar els 80 km/h ni fer avançaments durant deter­mi­nats trams hora­ris. Per exem­ple, aques­tes mesu­res han tor­nat a estar vigents diven­dres i diu­menge pas­sats.

En obres d’urgència, el govern català ha inver­tit 4,8 mili­ons en l’eli­mi­nació de les cabi­nes cen­trals de peatge alli­be­rant i recon­fi­gu­rant tres car­rils per sen­tit a les anti­gues bar­re­res de la C-32 i la C-33. Les estruc­tu­res encara pen­dents de treure –cabi­nes i edi­fi­cis anne­xos– s’han sepa­rat de la calçada però també que­den les de les sor­ti­des. Al juny es va sig­nar el con­tracte del pro­jecte de demo­lició de totes, que tindrà un cost glo­bal d’entre 12 i 15 mili­ons.

L’1 de gener del 2020 es van alli­be­rar els peat­ges de l’AP-7 de Tar­ra­gona a València però no va ser fins al desem­bre que l’Estat va sig­nar el con­tracte d’explo­tació i man­te­ni­ment del tram per 8,8 mili­ons.

LES FRASES

Sabíem que cauria l’ús de vies alternatives. A l’AP7 ha mancat anticipació
Ricard Font
secretari general de la vicepresidència
Demanem més pàrquings i zones de servei a les vies de gran capacitat
Yolanda Redondo
secr. gral. de la federació catalana de transports

Accessos no preparats per a un 80% més de camions

Fins a finals d’octubre de l’any passat –gairebé dos mesos després de l’aixecament de barreres– l’Estat no va signar els sis contractes de manteniment i explotació dels trams de l’AP-2 entre Lleida i el Vendrell i de l’AP-7 entre Tarragona i la Jonquera. Amb un important global de 92 milions, els contractes incloïen la demolició i reconfiguració de les platges dels peatges. Però com indica el secretari general de Vicepresidència de la Generalitat, Ricard Font, un cop eliminades les barreres troncals el problema de congestió es genera en accessos i enllaços de les autopistes, que no estaven dimensionats per a un increment de més del 40% del vehicle privat i més del 80% del trànsit pesant a l’AP-7. Les solucions depenen ara de reconstruir accessos i enllaços amb més col·lapse, fer-ne de nous i, per exemple, afegir un carril als trams de l’AP7 on convergeix més trànsit provinent d’aquells accessos o enllaços. L’Estat ha anunciat 1.050 milions en set anys per fer-ho a l’AP-7 i l’AP-2. La Generalitat construirà vuit nous accessos a la C-32 per convertir-la en via de trànsits regionals des de o cap al Maresme i pacificar l’N-II com a via de trànsit local dels municipis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia