Infraestructures i serveis

Aparcar a Calella: estat de la qüestió

El municipi turístic ha retallat en part la falta endèmica d’aparcaments amb nous espais de pagament i també de gratuïts

Els nous pàrquings en alçada previstos a Can Saleta i a la Muntanyeta haurien de permetre desterrar els cotxes de la platja

L’ampliació a 500 places al capdamunt de la riera Capaspre és l’exemple més recent d’espai lliure

“A Calella es pot aparcar en qualsevol moment de l’any. A l’estiu potser s’haurà de deixar el cotxe més lluny del centre i s’haurà de pagar, però l’opció hi és.” El regidor de Seguretat i Mobilitat del municipi de l’Alt Maresme, Soufian Laroussi, es mostra contundent i trenca una llança contra un dels mites locals més estesos, i també fonamentat en més d’una experiència real, que, a Calella, no s’hi anar en cotxe perquè és molt difícil deixar-lo i, a l’estiu, directament impossible. De fet, i amb dades a la mà i sobre un mapa, els espais d’aparcament a la població, que són gestionats per l’empresa pública Gestvia, creada el 1998, s’han multiplicat en els darrers anys i mostren un ampli ventall d’alternatives per als conductors. Fins i tot gratuïtes en un municipi de costa on durant la temporada turística es dobla i a vegades es triplica el nombre d’habitants. Molts d’ells de proximitat i que hi arriben amb el seu vehicle. “A aquesta situació cal afegir que la gran majoria d’hotels no disposen de pàrquings privats i això tensiona encara més la mobilitat”, diu Laroussi, que respon així a les crítiques constants dels sector pels problemes que, diuen, els traslladen els seus clients quan es tracta de trobar aparcament. “Tot forma part també d’aquest costum que hem agafat com a societat d’exigir poder anar amb cotxe a tot arreu,d’aparcar-lo al més a prop possible i, evidentment, de fer-ho gratis”, reflexiona el regidor , que hi afegeix: “Si això ho apliquem a una ciutat turística com és la nostra que,a més, té la voluntat d’anar pacificant el centre per afavorir la mobilitat dels vianants i traient els vehicles ens trobem amb la tempesta perfecta.”

Però parlem de dades. A juny del 2024 la capital turística històrica de l’Alt Maresme disposa de 1.668 places de zona blava i 680 de zona verda. Les primeres es reparteixen majoritàriament entre els carrers dels dos extrems de la població, en els pàrquings en superfície repartits arreu del municipi i en espais al voltant de la zona turística que només funcionen durant la temporada. “Les zones verdes es van posar en marxa per garantir que la ciutadania de Calella, que paga l’impost de vehicles aquí, tingués més facilitat per trobar lloc i s’afavorís la mobilitat del parc automobilístic”, assenyala Laroussi.

Paral·lelament, el regidor destaca que les tarifes aplicades als aparcaments regulats “són menors que les que es paguen en altres zones turístiques on sí que l’Ajuntament fa l’agost”. Utilitza com a principal exemple els pàrquings de llarga durada, com a la Muntanyeta i a les Palmeres, que a l’hivern s’hi pot deixar el cotxe tot el dia per un euro. “A l’estiu, al Roser i a la Minerva estacionar les 24 hores costa 2,60 euros i a les zones que només funcionen a l’estiu el preu és de 6,40 euros”, puntualitza. A més, els ciutadans de Calella que aparquen gratuïtament a les zones verdes si tenen el cotxe inscrit en el municipi també ho poden fer a les zones blaves adquirint un abonament setmanal al preu de sis euros (un euro per dia), mensual a 26 euros o trimestral a 78 euros. Les darreres novetats en els estacionaments regulats s’han fet efectives aquest passat mes de juny amb una ampliació de les zones blaves d’estiu per sobre de la carretera N-2 i al voltant de la riera Capaspre i una nova zona verda d’estiu a la zona turística, al sud de la mateixa carretera. El mes de maig ja s’havien ampliat les places de zona blava de llarga durada de la Muntanyeta afegint les places del carrer Doctor Vives i fins a l’N-2 i que deixaven de ser de zona verda. “La darrera voluntat d’aquesta microcirurgia en la distribució de les places és mirar primer per afavorir la mobilitat dels ciutadans de Calella i, en segon lloc, per incrementar l’oferta de places de llarga estada per a aquells col·lectius que sense ser de Calella hi passen moltes hores, siguin treballadors o visitants”, especifica Laroussi.

Inversió en places gratuïtes

Les bosses més importants per deixar els turismes gratuïtament a Calella es troben lluny del centre, “però perfectament accessibles a peu no més enllà dels deu minuts o un quart d’hora”. L’ampliació a mig miler de places de l’espai habilitat al capdamunt de la riera Capaspre és l’exemple més recent, al qual cal afegir les 150 places de l’antiga escola Salicrú, la cinquantena del Toyca i les 120 places del Joan Coromines. Més a prop, i també molt més buscades, hi ha les 172 places del pàrquing de la Renfe –pendent d’un projecte per convertir-se en un parc&ride de pagament encara per definir–, el centenar de places davant del restaurant La Gavina, a tocar de la platja, i les 289 del front litoral condemnades a desaparèixer des de fa molt de temps per les noves restriccions d’accés dels vehicles al litoral, però que encara s’utilitzen. “No podem treure els cotxes de la platja fins que no donem als conductors una alternativa d’espai, que en aquest cas ha de quedar clar que serà de pagament”. Soufian Laroussi vincula la substitució als dos grans projectes d’aparcament previstos a la ciutat. El primer, que ja està en marxa, correspon a la construcció d’un edifici de quatre plantes a la zona de Can Saleta amb capacitat per a 420 places, lligat a l’ampliació de l’hospital Sant Jaume, que es menjarà part de l’aparcament actual. El regidor recorda que els nous espais per als vehicles “seran tant per als usuaris del centre sanitari com per al públic en general”. El segon projecte, que es vol tenir enllestit a mitjà termini, comporta aixecar en alçada el pàrquing de la Muntanyeta, ara mateix amb 204 places vàlides,i que multiplicaria per dos els espais disponibles. Un projecte que, a més, va ser una de les promeses estel·lars del partit guanyador de les eleccions municipals, Junts, però que també era a la cartera d’altres grups municipals. “La voluntat és que sigui una realitat abans que s’acabi el mandat i per aquest motiu estem buscant suport de les administracions”, explica l’alcalde, Marc Buch.

Descartats finalment i dormint el son dels justos queden el polèmic projecte d’aparcament subterrani a la plaça del Mercat, que va generar el rebuig unànime dels veïns durant el mandat 2008-2011, i la proposta faraònica de fer-ne un sota el passeig marítim, emmirallant-se en el que funciona a Blanes i que encara és més antic. I inabastable.

2.348
places
de zona blava i verda
1.331
places
lliures
1,2
milions
de recaptació d’aparcament regulat el 2023


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.