Infraestructures i serveis

LA CRÒNICA

Trens i salut mental

“Demanem, senzillament, una cosa tan simple –però pel que sembla tan utòpica– com una bona gestió”

No és casu­a­li­tat que la pla­ta­forma Trens Dig­nes i la més recent Dig­ni­tat a les Vies tin­guin els peus posats a les Ter­res de l’Ebre i al Pri­o­rat. En aquesta part de Cata­lu­nya, una Cata­lu­nya que encara no ha sabut cor­re­gir els dese­qui­li­bris ter­ri­to­ri­als en cap o en gai­res àmbits, el pèssim ser­vei fer­ro­vi­ari és estruc­tu­ral, històric. L’R15 (Bar­ce­lona-Reus-Móra-Riba-roja-Pobla de Mas­sa­luca) i l’R16 (Bar­ce­lona-Tar­ra­gona-Tor­tosa-Ull­de­cona), les línies que hau­rien de por­tar la gent de les comar­ques del sud cap al nord –perquè al nord hi tenim més uni­ver­si­tats, més fei­nes i més opci­ons de gaudi de la cul­tura–, són “les dues línies més impun­tu­als de l’Estat”. I les més nefas­tes en el ser­vei. És tan bèstia l’acu­mu­lació de retards, incidències, can­cel·laci­ons, falta d’infor­mació i incer­tesa a l’hora de fer els des­plaçaments en tren al cor­re­dor medi­ter­rani sud que fins i tot ara serà motiu d’un estudi pio­ner i insòlit: deter­mi­nar si tot el des­ga­vell fer­ro­vi­ari pot tenir un impacte psi­cològic en els soferts pas­sat­gers. Un equip inves­ti­ga­dor del Depar­ta­ment de Psi­co­lo­gia de la Uni­ver­si­tat Rovira i Vir­gili (URV), engres­cats per la pla­ta­forma Dig­ni­tat a les Vies, ha deci­dit anar més enllà “del males­tar, la des­con­fiança i la frus­tració de les per­so­nes afec­ta­des” i estu­diar per pri­mera vegada, des del punt de vista científic, les con­seqüències psi­cològiques del caos fer­ro­vi­ari, a l’Ebre i a Cata­lu­nya.

Són bèsties i fa massa temps que duren el “tracte deni­grant” i “la dei­xa­desa per part de les admi­nis­tra­ci­ons” –segons la pla­ta­forma d’usu­a­ris–, al marge dels pro­ble­mes pun­tu­als que hi ha hagut ara amb les obres del túnel de Roda de Berà. A les Ter­res de l’Ebre, que és on la ferida és més pro­funda, alguns dels pro­ble­mes es van agreu­jar, para­do­xal­ment, amb l’entrada en fun­ci­o­na­ment del cor­re­dor fer­ro­vi­ari del Medi­ter­rani, l’any 1996, quan es va inau­gu­rar la nova estació de l’Aldea, que havia de ser la gran estació de les Ter­res de l’Ebre, amb nom­bro­ses atu­ra­des de trens de mit­jana i sobre­tot de llarga distància, un rol que fins ales­ho­res havia tin­gut la de Tor­tosa. Els augu­ris que tot ani­ria millor per aquell petit tram del cor­re­dor amb els nous temps de l’alta velo­ci­tat no es van aca­bar de com­plir, i ni l’incre­ment de la freqüència de trens, ni l’aug­ment de la velo­ci­tat, ni la pun­tu­a­li­tat ni l’ampli­ació en la dotació de com­bois en moments de més afluència d’usu­a­ris no s’han aca­bat de nor­ma­lit­zar mai.

El tren, que hau­ria d’unir pobles i ciu­ta­dans, els trenca i els separa. Anar en tren de l’Aldea-Tor­tosa a Bar­ce­lona era, i és, una odis­sea. No sabem ni a quina hora podrem pujar al tren ni a quina hora acon­se­gui­rem arri­bar. Ni si a mig viatge hau­rem de bai­xar per les vies i enfi­lar-nos en algun auto­car que ens haurà de por­tar per car­re­tera perquè les vies, la majo­ria de dies, han aca­bat sent vies mor­tes, inútils, inca­pa­ces d’arros­se­gar tanta mala gestió de la infra­es­truc­tura i el ser­vei fer­ro­vi­ari. La pla­ta­forma Trens Dig­nes recla­mava fa uns dies, “sen­zi­lla­ment, una cosa tan sim­ple –però pel que sem­bla tan utòpica– com una bona gestió”. “Els usu­a­ris de les línies del cor­re­dor sud ja no podem més, se’ns ha aca­bat la paciència.”

Si són dels que patei­xen el via­cru­cis del tren, no dub­tin a par­ti­ci­par en l’estudi que duu a terme la URV. Una recerca, diuen, que es farà a par­tir d’un qüesti­o­nari en línia que deter­mi­narà “si entre les per­so­nes que patei­xen les afec­ta­ci­ons fer­roviàries s’obser­ven símpto­mes d’ansi­e­tat, depressió, soma­tit­za­ci­ons –mani­fes­ta­ci­ons físiques de l’ansi­e­tat o l’estrès– o hos­ti­li­tat”, entre d’altres. I els pre­gun­ta­ran si, a causa del pro­blema dels trens, han hagut de fer can­vis de feina o tras­llats de domi­ci­lis. Arri­bats a aquest punt, no tenim gai­res dub­tes del resul­tat de l’estudi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia