El govern proposa ara allargar la xarxa de rodalies des de Barcelona fins a Tarragona

El Pacte Nacional per a les Infraestructures incorpora la proposta però retarda fins al 2012 la data per al traspàs dels regionals

El nou text pro­posa apro­fi­tar la base de les infra­es­truc­tu­res actu­als, d'acord amb les mesu­res de millora de la capa­ci­tat apun­ta­des pel mateix pacte –com ara la qua­dru­pli­cació de vies als acces­sos a Bar­ce­lona– per crear «una nova xarxa de trens metro­po­li­tans ràpids (semi­di­rec­tes) per esten­dre la xarxa de roda­lies més enllà de la segona corona», és a dir, més enllà de Maçanet i de Sant Vicenç de Cal­ders, «fins a Girona i Tar­ra­gona». Una mesura que, en la pràctica, aca­ba­ria con­fo­nent els ser­veis de roda­lies i regi­o­nals, que en ambdós casos plan­te­ja­rien un aug­ment del nom­bre de trens semi­di­rec­tes –gai­rebé sense para­des–, per exem­ple, entre Tar­ra­gona i Bar­ce­lona. La pro­posta, a més, pretén «fer més com­pe­ti­tiu el temps de recor­re­gut» del tra­jecte fins a ciu­tats intermèdies com ara Mataró, Gra­no­llers o Ter­rassa –cap al nord–, i Vila­franca del Penedès o Vila­nova i la Geltrú, cap al sud, des de la capi­tal cata­lana però en aquests dar­rers casos també, de retruc, des de la capi­tal del Camp.

Els regi­o­nals, el 2012

Això sí, si no ho endega abans l'Estat a través de Renfe, els usu­a­ris hau­ran d'espe­rar que es faci efec­tiu el traspàs de les com­petències dels regi­o­nals que trans­cor­ren ínte­gra­ment per ter­ri­tori català, ja pre­vist en l'Esta­tut però que al final s'ha sepa­rat de la nego­ci­ació per la cessió de les roda­lies de Bar­ce­lona, que es farà efec­tiva a par­tir de l'1 de gener del 2010. El nou text es marca ara la data límit del 2012 perquè el govern català ges­ti­oni els trens de mit­jana distància, i per tant pugui apli­car per ell mateix totes aques­tes pro­pos­tes, i les inclo­ses en el pla de trans­port de viat­gers 2008-2012. CiU ja ha pro­tes­tat per aquesta cir­cumstància, ja que de retruc també ajor­narà la posada en marxa de l'anun­ciat ser­vei específic de roda­lies del Camp, però el dele­gat ter­ri­to­rial, Xavier Sabaté, tran­quil·litza dient que «les roda­lies es cre­a­ran». «Abans de rebre les trans­ferències ja estem tre­ba­llant en els plans, amb la idea que quan es faci efec­tiu el traspàs es garan­teixi un tren per sen­tit cada mitja hora», explica. «El pes­si­misme no crida les inver­si­ons, cal­dria més patri­o­tisme», res­pon a CiU.

Les roda­lies, pri­o­ritàries

El text defi­ni­tiu del pacte, de fet, con­creta que el govern dóna pri­o­ri­tat a la cre­ació d'un ser­vei propi de roda­lies al Camp de Tar­ra­gona, que fixa per a la pri­mera fase de l'apli­cació del pacte, fins a l'horitzó del 2015. Això sí, men­tre que en el pri­mer esbor­rany del text aquesta pro­posta es feia sense embuts, ara es matisa i es parla del «canvi de model de gestió que faci­liti la intro­ducció i l'extensió dels ser­veis fer­ro­vi­a­ris de roda­lies entre les ciu­tats de Tar­ra­gona, Reus, Valls i el Ven­drell», és a dir, que ho con­di­ci­ona al traspàs previ. A banda d'un ser­vei «amb els hora­ris i les freqüències ade­quats per als usu­a­ris poten­ci­als», el docu­ment pri­o­ritza també en la pri­mera fase, dins d'aquest àmbit geogràfic, la cons­trucció de «noves esta­ci­ons a les zones en què la població ser­vida ho jus­ti­fi­qui».

L'interior, sense rodalies però amb més regionals

El disseny ferroviari que es desprèn del redactat final del pacte confirma que, malgrat les seves reivindicacions, comarques com la Conca de Barberà i el Priorat, a més de l'interior del Baix Camp, quedaran fora de la xarxa de rodalies del Camp que planeja la Generalitat. Un oblit que, de fet, ja es desprenia del pla de transport de viatgers aprovat l'any passat, que sí que preveia en canvi que una de les noves línies arribés fins a les Borges del Camp, cosa que ara no queda del tot clara. El pacte sí que recull, això sí, la renovació de la línia entre Reus i Móra d'Ebre –en compliment del protocol de col·laboració pel període 2006-2012 signat entre Estat i Generalitat– i l'«adequació dels serveis que s'hi presten a l'actual nivell de demanda». A més, el text conserva la necessitat explícita d'«ampliar i millorar els serveis de rodalies i mitjana distància amb Lleida» –aquell Ajuntament, de fet, ja va demanar una línia de rodalies que arribés a Montblanc–, fet que afavoriria les estacions de la Conca.

Sí, tren fins als Alfacs

En l'àmbit ferroviari de les Terres de l'Ebre, el text definitiu del Pacte Nacional per a les Infraestructures no incorpora cap novetat important, però sí una precisió. L'esborrany, així, parlava de construir, d'acord també amb la revisió del pla territorial de la regió, una «nova connexió ferroviària de l'Aldea a Alcanar». La proposta ara es manté intacta, però es concreta encara més amb una altra de nova d'un «ramal ferroviari des del polígon Catalunya Sud fins al port dels Alfacs», per afavorir el transport intermodal. Per si n'hi havia algun dubte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.