Societat

el mobile world congress

No tot és nou al MWC

La cosificació de la dona i les conductes masclistes, tot i que en regressió, s’hi mantenen

“El vestit ensenyava massa i ens venien a mirar”

“Que arribi algú i et doni la seva targeta i la de l’hotel és habitual”

En la pre­sen­tació del telèfon estel·lar del Mobile World Con­gress es va viure una situ­ació insòlita i sig­ni­fi­ca­tiva que va cap­tar l’atenció dels pre­sents. Després de pren­dre una beguda de cor­te­sia, molts dels visi­tants van voler pas­sar pel lavabo i –oh, sor­presa!– el d’homes pre­sen­tava una cua exa­ge­rada, men­tre que les dones podien arri­bar i seure direc­ta­ment. El món a la inversa? No, sen­zi­lla­ment la pro­porció d’homes a l’acte, com a tot el MWC, era extra­or­dinària­ment des­pro­por­ci­o­nada.

La GSMA remarca que la presència feme­nina creix any rere any, però tot i això amb prou fei­nes arriba al 25%. A més, en una fira amb una afluència mas­siva d’alts exe­cu­tius, la sen­sació és que tro­bar una dona en posi­ci­ons direc­ti­ves resulta una excepció. En canvi, són majo­ria acla­pa­ra­dora entre les hos­tes­ses que con­tro­len els acces­sos als estands o mos­tren el pro­ducte. Es tracta de noies joves que durant uns dies can­vien l’entorn uni­ver­si­tari per la fira tec­nològica, en una mena de parèntesi que els per­met gua­nyar uns diners extres.

Les diver­ses agències que les con­trac­ten ho fan a par­tir d’un currículum en què, a banda d’un bon nivell d’anglès, han d’acre­di­tar alçada i pes. Les que no des­ta­quen espe­ci­al­ment solen estar en tas­ques orga­nit­za­ti­ves, donant infor­mació o con­tro­lant acces­sos, i cobren 7,20 euros l’hora. “Al final en qua­tre dies són uns 300 euros”, explica una d’elles. Les que tenen millor presència, espe­ci­al­ment les més altes i pri­mes, solen tre­ba­llar per a les mar­ques com a “hos­tes­ses d’imatge” i gua­nyen 3 euros més. De fet, sovint fan torns dobles o tri­ples en sopars i fes­tes noc­tur­nes del MWC per aca­bar obte­nint un miler d’euros en cinc dies.

Un altra diferència entre totes dues cate­go­ries és la indu­mentària. Les hos­tes­ses de la GSMA han d’anar amb els cabells reco­llits, dis­cre­ta­ment maqui­lla­des i amb les ungles arre­gla­des, segons els indi­quen els supe­ri­ors, però duen un uni­forme dis­cret i pro­fes­si­o­nal. Les hos­tes­ses d’imatge, en canvi, s’ajus­ten a les peti­ci­ons de la marca, i en molts casos sem­bla que s’hagin pre­pa­rat més per a una festa noc­turna que per a un entorn labo­ral.

Men­tre la fórmula 1 ha deci­dit pres­cin­dir de les seves hos­tes­ses exu­be­rants, al MWC encara se’n tro­ben, si bé és cert que els dar­rers anys han anat min­vant. I si no, que ho pre­gun­tin a dues noies, de 22 i 26 anys, que en arri­bar dilluns a l’estand es van tro­bar que els espe­ra­ven dos ves­tits de gran escot i poca roba. “Eren molt i molt curts. Jo, que sóc més alta [1,80], no podia ni cami­nar, era com una samar­reta”, recorda la Carla. “Cridàvem l’atenció i alguna gent venia a pre­gun­tar-nos qual­se­vol xim­ple­ria només per fer una bona mira­deta”, cer­ti­fica la Marina, estu­di­ant de màrque­ting. Els tre­ba­lla­dors locals de la mul­ti­na­ci­o­nal grega, en detec­tar la seva inco­mo­di­tat, els van indi­car que l’endemà podien pre­sen­tar-se amb una indu­mentària més apro­pi­ada, que van con­sen­suar entre elles. Sem­bla, doncs, que polèmiques com la del tor­neig Godó han fet efecte i que aquesta con­ducta mas­clista i cosi­fi­ca­dora va en regressió, però encara per­sis­teix en una fira que ens vol acos­tar al futur.

No són les mira­des, però, el pit­jor que han de supor­tar algu­nes dones. En una zona d’accés res­trin­git als visi­tants d’una pui­xant marca xinesa, hi ha gai­rebé una desena de dones, de dife­rents orígens, abi­lla­des amb tota mena de ves­tits regi­o­nals que cau­sen l’admi­ració dels con­gres­sis­tes. Molts no se’n poden estar i es fan sel­fies amb elles al dar­rere, evi­dent­ment sense dema­nar permís.

De fet, l’admi­ració, per dir-ho d’alguna manera, que gene­ren les hos­tes­ses en els con­gres­sis­tes fan que alguns vagin molt més enllà, o com a mínim que ho inten­tin. De les nou pro­fes­si­o­nals con­tac­ta­des per rea­lit­zar aquest repor­tatge, sis no havien tin­gut “cap pro­blema”, men­tre que tres havien estat objecte de pro­po­si­ci­ons o comen­ta­ris ina­pro­pi­ats sobre el seu físic. Segons els seus tes­ti­mo­nis, resulta habi­tual que els visi­tants els faci­li­tin la seva tar­geta i la de l’hotel on s’estan. “Alguns, a més, també et diuen coses com «sé com ets, vols 200 euros?» El pit­jor de tot és que no els pots tirar un moc, perquè estàs tre­ba­llant. Són homes de nego­cis que viat­gen i sem­pre fan coses d’aques­tes. Nosal­tres només podem som­riure i fer com si res.”

Dones innovadores
La diferència entre homes i dones ponents al MWC és molt gran (420/150, aproximadament) però s’ajusta cada cop més. Iniciatives com Women4Tech, Women in Mobile o DonesTic ajuden a potenciar el seu paper en el sector tecnològic.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia