Societat

Turisme sostenible

Neixen les vies blaves

Un projecte de la Diputació de Barcelona i la Generalitat preveu adequar 243 quilòmetres d’itineraris per a vianants i bicicletes al voltant dels rius Llobregat, Cardener i Anoia

El pla afecta 58 municipis de set comarques, que hi poden fer aportacions, i suposa una inversió de 45 milions

Tots els camins haurien d’estar oberts l’any 2022

Les fonts del Llo­bre­gat, Sant Benet de Bages, el pont del Dia­ble de Mar­to­rell, la Mun­ta­nya de Sal de Car­dona, Mont­ser­rat i el Molí Pape­rer de Cape­lla­des, són només alguns dels indrets de pri­mer nivell turístic català que es podran visi­tar seguint els iti­ne­ra­ris que la Dipu­tació de Bar­ce­lona i el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat de la Gene­ra­li­tat han començat a dis­se­nyar sota la deno­mi­nació de Vies Bla­ves i que segui­ran el recor­re­gut dels rius Llo­bre­gat, Anoia i Car­de­ner. Con­cre­ta­ment, al llarg del mes de març, el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat ha pre­sen­tat als 58 muni­ci­pis impli­cats, de set comar­ques, l’avanç del pla direc­tor urbanístic (PDU) de les Vies Bla­ves, basat en una idea que va llançar la Dipu­tació de Bar­ce­lona l’any 2015.

Aquest avanç de pla­ni­fi­cació urbanística ser­virà per crear o ade­quar 243 quilòmetres d’iti­ne­ra­ris per a via­nants o bici­cle­tes paral·lels als rius Llo­bre­gat, Anoia i Car­de­ner. L’apro­vació defi­ni­tiva del PDU de les Vies Bla­ves està pre­vista per al pri­mer tri­mes­tre de l’any vinent i la pre­visió és que tots els camins esti­guin oberts l’any 2022, tot i que una part ja ho esta­ria el 2021. De fet, es tre­ba­lla amb la idea que els camins que es recu­pe­ra­ran al llarg del riu Anoia podrien ser els pri­mers d’estar com­ple­ta­ment aca­bats, entre el 2019 i el 2020. Tot ple­gat sig­ni­fi­carà una inversió de 45 mili­ons d’euros de la Dipu­tació de Bar­ce­lona.

El pro­jecte estruc­tura les vies bla­ves en tres bran­ques, depe­nent del riu que res­se­guei­xen. La Via Blava Llo­bre­gat recor­rerà els 140,5 quilòmetres que hi ha entre les fonts del riu, a Cas­te­llar de n’Hug, al Ber­guedà, fins a Mar­to­rell, al Baix Llo­bre­gat, unint, per exem­ple, indrets com ara Sant Benet de Bages, Mont­ser­rat i fins a 15 colònies tèxtils, un dels ele­ments carac­terístics d’aquest riu, un dels més impor­tants del país. El recor­re­gut prin­ci­pal es podrà com­ple­tar amb fins a gai­rebé 90 quilòmetres més de pos­si­bles vari­ants i enllaços. Aquesta via blava supo­sarà una inversió de 22 mili­ons. De fet, els excur­si­o­nis­tes o ciclis­tes podran seguir fins al mar si a Mar­to­rell enlla­cen amb la via verda que ja uneix aquesta loca­li­tat amb la desem­bo­ca­dura del riu, a la platja del Prat de Llo­bre­gat.

La Via Blava Car­de­ner habi­li­tarà 54,7 quilòmetres d’iti­ne­ra­ris des del seu nai­xe­ment, al peu del Port del Comte, fins a la con­fluència amb la Via Blava Llo­bre­gat, a Cas­tell­galí. El riu, on també hi ha res­tes d’anti­gues colònies tèxtils, tra­vessa els embas­sa­ments de la Llosa del Cavall i Sant Ponç i loca­li­tats com ara Car­dona, Súria i Man­resa. La inversió pre­vista és de 10 mili­ons d’euros.

I, final­ment, la Via Blava Anoia seguirà aquest riu al llarg de 48 quilòmetres per les comar­ques de l’Anoia, l’Alt Penedès i el Baix Llo­bre­gat. La via començarà a Jorba i també s’unirà a la Via Blava Llo­bre­gat a Mar­to­rell. L’Anoia, com el Car­de­ner, és un aflu­ent del Llo­bre­gat que va arri­bar a reu­nir, en la seva època de màxima esplen­dor, fins a 65 molins pape­rers com el de Cape­lla­des. El riu neix a l’altiplà de la Segarra i, tra­ves­sant pobla­ci­ons com ara Calaf, Igua­lada, Cape­lla­des, Sant Sadurní d’Anoia i Gelida, con­necta amb el Llo­bre­gat a Mar­to­rell. Aquesta via reque­rirà una inversió de 12 mili­ons d’euros.

Les vies bla­ves dis­cor­re­ran per una de les àrees econòmica­ment més dinàmiques d’Europa. El pro­jecte afecta 58 muni­ci­pis de set comar­ques, amb una població de més de 400.000 habi­tants. La rea­li­tat, però, és que 5,2 mili­ons de per­so­nes, el 70% dels cata­lans, hi viuen o es tro­ben a menys de mitja hora de distància, cosa que, segons el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i la Dipu­tació de Bar­ce­lona, con­ver­teix el pro­jecte en inèdit a Europa. Els dos orga­nis­mes defen­sen que el pla va més enllà “de cons­truir una nova eina de dina­mit­zació turística per a les ins­ti­tu­ci­ons impli­ca­des”: “Es tracta de crear un marc urbanístic i ter­ri­to­rial ade­quat per recu­pe­rar, difon­dre i fer acces­si­ble els diver­sos pai­sat­ges cul­tu­rals i natu­rals situ­ats al llarg de les lle­res dels tres rius.” Així, el pla direc­tor urbanístic ha d’incen­ti­var “el conei­xe­ment dels ele­ments arqui­tectònics, arqueològics i soci­o­cul­tu­rals amb la màxima inte­gració amb el pai­satge que els acull, tot recu­pe­rant la seva història i poten­ci­ant la seva difusió”.

Via, por­tes i nodes

Tres ele­ments, la via, les por­tes i els nodes, dis­tin­gi­ran les vies bla­ves, segons el pla urbanístic que ara està en període d’avanç i que, per tant, és sus­cep­ti­ble de totes les vari­a­ci­ons que s’hagin de fer en els períodes d’al·lega­ci­ons. La via es con­cep tant com un camí físic, amb els requi­sits d’acces­si­bi­li­tat que això com­porta, com un recor­re­gut i un relat per l’evo­lució del pai­satge i el patri­moni. Sem­pre que sigui pos­si­ble, el pla apro­fi­tarà i con­di­ci­o­narà camins ja exis­tents.

Les por­tes es cor­res­po­nen amb els punts d’accés a la via i de con­cen­tració de ser­veis de mobi­li­tat, segu­re­tat i tècnics. L’avanç del pro­jecte pro­posa un total de 35 por­tes d’accés a les vies bla­ves. Final­ment, els nodes són els encre­ua­ments de les vies bla­ves amb altres camins històrics, rutes turísti­ques o sen­ders de gran recor­re­gut. El pla esta­bleix, per a cadas­cun d’aquests ele­ments, una sèrie de cri­te­ris en relació amb aspec­tes com ara l’acces­si­bi­li­tat, el tipus de traçat, l’orde­nació urbanística i fac­tors ambi­en­tals, pai­satgístics i patri­mo­ni­als. El docu­ment, en aquesta fase d’avanç, no defi­neix encara el traçat defi­ni­tiu de la via ni el nom­bre ni la ubi­cació con­creta de por­tes i nodes, sinó que en fa una pro­posta.

Patrimoni
El projecte preveu també la recuperació d’elements patrimonials i paisatgístics al voltant dels tres rius.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia