Ensenyament
Procés participatiu a l’escola
Alumnes del col·legi L’Aixart de Cervià, els pares i mares, els mestres i diversos artistes han fet un treball conjunt per embellir i millorar tant l’interior del centre com el pati
S’han fet realitat propostes dels més petits
Paraules de suro, de canyes i de porexpan, així com altres elaborades amb càpsules de cafè, fusta, filferro, cartró, llana, plomes, tela, plàstics i guix. Mots que pengen de les parets i s’enfilen per les tanques, creixen dels testos, s’arrosseguen pel terra o cauen des del sostre. Les paraules formen i donen vida a cada racó de l’escola L’Aixart de Cervià de Ter: des de les aules i els passadissos fins al pati. La creació d’aquest ambient ha estat possible a través d’un projecte participatiu en el qual han pres part les famílies del centre –procedents de Cervià, Raset i Viladasens–, diversos artistes, els alumnes i mestres. La directora del col·legi, Helena Márquez, i la cap d’estudis, Oti Corona, expliquen que el treball va començar aplicant a les aules una metodologia basada en les tesis d’Alegria Julià i Daniel Gabarró. Segons els seus estudis, es pot millorar l’ortografia a partir de jocs i activitats plàstiques que activen la memòria visual. L’alumnat aviat va començar a analitzar i produir, en les tutories i els tallers de plàstica, una selecció de paraules que s’usen molt i que sovint s’escriuen malament. A més, es va contactar amb diversos artistes que, d’una forma o una altra, tenen relació amb el centre: Sandrine Bluebel, Joan Corominas, Anna Carlota Fernández i Josep Torrebella. Tots ells van prestar la seva ajuda, creant paraules de diferents estils i tècniques que enriqueixen el projecte i decoren àrees lúdiques.
A partir dels dibuixos i idees dels més petits, s’han dissenyat millores al pati: s’han pintat espais per jugar i s’han repintat murals, s’ha creat un circuit de cotxes, una zona de jocs de taula aprofitant una bobina i s’ha col·locat i pintat una barca. Durant dues matinals, famílies, artistes i docents ho han materialitzat, i han aconseguit l’embelliment i l’aprofitament de l’ambient on els nens i nenes passen bona part del dia, i la culminació estètica d’una proposta pedagògica.