Salut

L’heliport del Trueta, no apte per a vols nocturns

Salut diu que els treballs d’adequació estan en marxa

De moment, es fa servir l’aeroport de Girona

L’helicòpter medi­ca­lit­zat del SEM que tras­llada paci­ents greus i crítics en horari noc­turn a Cata­lu­nya –de les vuit del ves­pre a les vuit del matí–no pot ater­rar a l’heli­port de l’hos­pi­tal Josep Tru­eta de Girona, que és el cen­tre de referència de la regió sanitària de Girona. Segons fonts del SEM, aques­tes ins­tal·laci­ons no tenen el cer­ti­fi­cat cor­res­po­nent per a vols noc­turns H24, a diferència dels heli­ports d’una desena de cen­tres hos­pi­ta­la­ris de Cata­lu­nya, entre els quals hi ha el trans­fron­te­rer de Puig­cerdà. I tam­poc no està en la llista d’heli­ports que, segons el SEM, esta­ran a punt per rebre vols noc­turns abans d’aca­bar l’any. Es dona la cir­cumstància, a més, que l’helicòpter medi­ca­lit­zat amb base al Tru­eta –un model nou, de finals del 2017– sí que està pre­pa­rat per fer vols noc­turns. Segons fonts del SEM, quan s’han hagut de fer tras­llats de paci­ents a la nit a la zona de Girona, s’han uti­lit­zat les ins­tal·laci­ons aero­portuàries de l’aero­port de Vilobí d’Onyar.

Fonts del Cat­sa­lut van expli­car ahir que l’heli­port del Tru­eta ja s’està ade­quant per tal que hi pugui ater­rar l’helicòpter de 24 hores. “Els tre­balls d’aba­li­sa­ment i il·lumi­nació de la ins­tal·lació actual, amb un cost de 40.000 euros, van començar la set­mana pas­sada i està pre­vist que aca­bin en els pro­pers dies”, van expli­car ahir fonts del Cat­sa­lut. Les matei­xes fonts hi van afe­gir que, paral·lela­ment, es tre­ba­lla en l’ela­bo­ració d’un informe tècnic d’altres neces­si­tats de l’entorn, com ara tala d’arbres i aba­li­sa­ment d’edi­fi­cis o ins­tal·laci­ons pro­pe­res, “un docu­ment neces­sari per tra­mi­tar la modi­fi­cació de l’auto­rit­zació actual i fer-la com­pa­ti­ble amb l’aco­lli­ment del vol noc­turn”. El SEM va posar en marxa el vol noc­turn de l’helicòpter medi­ca­lit­zat fa un any. Aquest vehi­cle té la base a l’hos­pi­tal Parc Taulí de Saba­dell. En aquest temps, segons es va donar a conèixer ahir, el SEM ha efec­tuat 177 ser­veis noc­turns, amb una mit­jana de 15 vols men­su­als. Un 51% d’aquests ser­veis han estat tras­llats inter­hos­pi­ta­la­ris i un 49%, assistències primàries, al mateix lloc de l’emergència.

Es redueix el temps de trasllat

El trasllat aeri nocturn de pacients permet reduir el temps de trasllat interhospitalari de les zones més allunyades dels hospitals terciaris. Un fet rellevant per als pacients amb una patologia en què el temps de resposta és clau en la supervivència i la recuperació del pacient, com ara un ictus, un infart o un politrauma. A través de Twitter, el cardiòleg Ramon Brugada va lamentar la mancança al Trueta: “[...] quanta feina queda per fer, quants esforços hem de dedicar per arribar a un mínim reconeixement del 2n hospital més gran de cat en població de referència”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia