Salut

Els experts de l’OMS confirmen l’origen animal del coronavirus a Wuhan

El virus no estava present a la ciutat xinesa abans del desembre del 2019

No poden identificar amb precisió quina espècie va originar la pandèmia

L’equip d’experts de l’Orga­nit­zació Mun­dial de la Salut (OMS) que van viat­jar a la Xina per inves­ti­gar l’ori­gen del coro­na­vi­rus van con­fir­mar el seu ori­gen ani­mal, tot i que encara no van poder deter­mi­nar de quina espècie ani­mal es trac­tava. En una roda de premsa que posa fi a la missió de gai­rebé un mes i en què han par­ti­ci­pat els experts inter­na­ci­o­nals de l’OMS al cos­tat d’epi­demiòlegs xine­sos, van afir­mar que el SARS-CoV-2 podria haver-se ori­gi­nat a par­tir de la trans­missió zoonòtica, però encara queda per iden­ti­fi­car un hoste ani­mal. Tot i que els rat­pe­nats i els pan­go­lins van ser con­si­de­rats en un prin­cipi com els pos­si­bles can­di­dats per a la trans­missió, les mos­tres de coro­na­vi­rus tro­ba­des en aques­tes espècies no són idènti­ques.

El cap dels experts xine­sos, l’epi­demiòleg Liang Wan­nian, va asse­gu­rar que no hi ha evidències que el virus es trobés a Wuhan abans del desem­bre del 2019 i va refer­mar la idea que el virus podria haver cir­cu­lat per “altres regi­ons” del pla­neta abans que es pro­pagués mas­si­va­ment a aquesta ciu­tat xinesa, tal com sosté el govern xinès. Per la seva banda, el cap de la missió de l’OMS, el viròleg danès Peter Ben Emba­rek, va con­fir­mar que tot el tre­ball per iden­ti­fi­car l’ori­gen de la Covid-19 con­ti­nua apun­tant cap als rat­pe­nats però és poc pro­ba­ble que fos­sin a Wuhan.

L’expert danès va asse­gu­rar que encara es des­co­neix el paper exacte que va tenir el mer­cat d’ani­mals de Wuhan, tot i que van asse­gu­rar tenir una imatge molt clara de com es va pro­pa­gar el virus en aquest indret durant el mes de desem­bre: “El mer­cat pro­ba­ble­ment era un entorn on aquest tipus de pro­pa­gació es podria pro­duir fàcil­ment, però aquesta no és tota la història perquè sabem que també es va esten­dre entre per­so­nes que no esta­ven vin­cu­la­des a aquest mer­cat.” Emba­rek va afir­mar que el seu equip va obte­nir mate­rial i pis­tes per poder ava­luar aquesta opció i asse­gu­ren que con­ti­nu­a­ran estu­di­ant com es va intro­duir el virus. Liang, per la seva banda, creu que és impos­si­ble deter­mi­nar com va entrar el virus al mer­cat però va des­ta­car que aquest no va ser l’únic focus de pro­pa­gació de la malal­tia.

Descartada la teoria de Trump

Embarek va descartar la teoria que el coronavirus tingués relació amb algun incident relacionat amb cap laboratori. “És extremadament improbable per explicar la introducció de virus en l’ésser humà”, va afirmar l’expert de l’OMS. L’expresident nord-americà Donald Trump va assegurar al maig que havia vist proves que el coronavirus havia estat creat a l’Institut de Virologia de Wuhan, però sense especificar res més. Els experts van concloure que aquesta hipòtesi s’hauria d’excloure i evitar fer estudis futurs en aquesta direcció sobre l’origen del virus.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.