Impulsen un projecte per detectar el risc de soledat no volguda en preadolescents
Detectar el risc de soledat no volguda en preadolescents per tal de prevenir problemes de benestar emocional derivats d’aquesta situació és l’objectiu del projecte Zona Mood, que impulsa l’Institut Català de la Salut de Girona a través de l’Equip d’Atenció Primària Taialà, juntament amb la Fundació Sanitària Mollet i els equips d’atenció primària de la Fundació Hospital d’Olot i Comarcal de la Garrotxa i de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva. L’actuació s’ha fet durant els darrers mesos amb alumnes de cinquè i sisè d’educació primària de quatre escoles, els quals han participat en sessions grupals per detectar aquests sentiments.
Per percebre el risc s’utilitza l’escala de valoració SESFaR, dissenyada pels mateixos professionals que impulsen Zona Mood i avalada per un grup multidisciplinari d’experts dels àmbits sanitari, social i educatiu.
Aquesta escala té en compte aspectes de l’àmbit sanitari i de benestar emocional, relacional, familiars, educatius i socials. A partir d’aquesta detecció es pot fer una intervenció precoç per afavorir el benestar emocional dels infants i les seves famílies. La bona acollida que ha tingut el projecte fa que els seus impulsors plantegin poder-lo estendre a més territoris.
Fruit d’un treball final de màster
El projecte va sorgir com un treball final del Màster en Gestió Integral de Serveis en Atenció Primària, Socials i Hospitalaris (GESAPH) i es fonamenta en la integració dels sistemes sanitari, social i educatiu per donar resposta a la soledat no volguda en preadolescents des de la detecció fins a la definició de mesures adients. La capacitat del projecte va quedar reflectida en la prova pilot completada el 2023 i que va detectar un 5,6% d’alumnes amb risc lleu i un 1,4% amb risc moderat després d’una primera valoració. Hi van participar 68 alumnes de les escoles El Far de Calella, al Maresme, i Agustí Gifre de Sant Gregori de Girona.
Aquest 2024 s’ha avançat en la implementació del mètode de treball i les eines necessàries per dur a terme la intervenció, i s’ha ampliat la mostra d’alumnes a quatre centres educatius, ja que al Far de Calella i l’Agustí Gifre de Sant Gregori s’hi han sumat l’Escola Taialà de Girona i Castanyer de Sant Joan les Fonts.
La primera fase de la intervenció consisteix a facilitar l’escala SESFaR als centres participants per conèixer el context inicial dels alumnes de cinquè i de sisè. L’elecció d’aquesta franja educativa es justifica pel fet de ser una etapa en què ja es poden detectar problemàtiques vinculades a la soledat no volguda. D’aquesta manera, els impulsors de Zona Mood poden anticipar-se i evitar que aquest sentiment augmenti. En aquest context, a partir de les dades recollides, una comissió avaluadora formada per professionals de referència dels alumnes dels àmbits sanitari, social i educatiu fa una primera detecció de possibles casos i dissenya actuacions personalitzades que s’acordaran amb les famílies i els mateixos alumnes en risc.
L’experiència de la prova pilot va reflectir que, en la majoria de casos, la comissió avaluadora va suggerir fer una derivació al pediatre de l’infant, en una decisió consensuada amb la família. Més puntualment, també es van proposar derivacions al Programa de prescripció social i salut (PSS) per tal d’identificar activitats comunitàries destinades a millorar el benestar emocional. Posteriorment, la segona valoració extreta de l’escala SESFaR va permetre observar que un alumne havia passat de risc de moderat a lleu pel que fa a la soledat no volguda; dos van passar de risc lleu a sense risc, i es van detectar dos casos nous amb risc lleu.
Aquesta comissió avaluadora es combina amb tres sessions grupals a les escoles, que segueixen una dinàmica similar a la d’un taller d’activitats, en aquest cas dirigides per l’educador o educadora social del centre, la o el professional d’infermeria vinculat al centre educatiu a través del programa ’Salut i escola’ o del servei de pediatria i el o la referent de benestar emocional i comunitària (RBEC). Les sessions també introdueixen la figura del local influencer, un alumne de quart d’educació secundària (ESO) o de batxillerat interessat en el projecte i que ha desenvolupat algun treball relacionat amb la temàtica. Aquesta presència afavoreix la cohesió i la pertinença al grup a partir d’un vincle generacional més proper als alumnes que hi participen.
En l’última sessió grupal, d’aproximadament una hora de durada, els impulsors del projecte tornen a passar l’escala SESFaR per comparar l’evolució dels infants a qui ja s’ha fet alguna intervenció, o bé detectar nous possibles casos.
Zona Mood seguirà el setembre, una vegada es reprengui el curs escolar, amb l’objectiu d’avançar a l’hora de detectar la soledat no volguda en preadolescents, amb el benefici que suposa per prevenir problemes vinculats al benestar emocional i la disminució consegüent de la pressió assistencial.