la contra
Gira la màquina a Móra la Nova
Un taller d'ocupació restaura un pont giratori per al futur centre d'interpretació del ferrocarril
Era un abocador de runa i ara és un atractiu turístic. L'estació de Móra la Nova va recuperar ahir la silueta mastodòntica del pont giratori, una infraestructura fonamental durant els anys en què la població de la Ribera d'Ebre va ser un dels nusos més importants de comunicació per ferrocarril. Durant bona part del segle XX, l'estació va tenir en dipòsit un centenar de locomotores, i van arribar a treballar-hi un miler de persones, de manera que el ferrocarril va ser clau en el desenvolupament industrial i comercial de Móra la Nova. El pont era una estructura mòbil que servia per girar les locomotores, i per fer-les tornar cap a Saragossa. L'estació riberenca era el final de trajecte per a les màquines de vapor i, a partir de Móra la Nova, els vagons eren enganxats a locomotores elèctriques. Tot seguit, els trens seguien cap a Barcelona, ja amb la línia electrificada. Però la modernització de les línies i les millores tecnològiques en les locomotores, que ja podien circular en les dues direccions, van fer que els ponts giratoris entressen en desús a partir dels anys setanta.
Així ho va explicar ahir Jordi Sasplugas, el president de la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova. L'autèntic pont giratori de l'estació moranovenca es va desballestar el 1983, i el seu fossat de 23 metres de diàmetre i tres metres de fondària es va reomplir amb terres i runes. Fa dos anys, la fundació va comprar el pont giratori a Granada, i el va fer portar des d'Andalusia. La plataforma va ser construïda l'any 1922 a la fàbrica Astilleros de Santander, i va entrar en servei a la localitat andalusa de Puente Genil, fins que el 1988 es va muntar a Granada per donar servei als trens Talgo. Però el pont es va deixar d'utilitzar, i Renfe el tenia en males condicions de conservació. Ara, el pont ha estat restaurat completament pels alumnes del taller d'ocupació d'Elements Ferroviaris de la Diputació de Tarragona. L'agost passat van començar les tasques de neteja i desenrunament del fossat, del qual s'han tret més de 1.000 metres cúbics de runa, l'equivalent a 100 camions. Tot seguit, ha calgut reconstruir la base del pont i adaptar-lo a les característiques del forat. Finalment, dues grues de 100 i de 120 tones van aixecar ahir al matí l'estructura del pont, que pesa unes 75 tones. El pont té 23 metres de llarg i cinc metres d'ample, i podria resistir i desplaçar –gràcies a un sistema de motors elèctrics– un pes de fins 300 tones. Els treballs per col·locar el pont en el fossat van ser molt complexos i van durar gairebé dues hores. Sasplugas va destacar que és el primer cop que es porta a terme la recuperació d'un pont giratori a l'Estat espanyol, i que serà una de les peces més importants del futur centre d'interpretació del ferrocarril de Móra la Nova. Així, el president de la fundació també va anunciar que el 17 d'abril s'inaugurarà la primera fase de l'equipament, que s'ha instal·lat a l'antic edifici de l'enclavament. La rehabilitació de la torre de control de l'estació de Móra la Nova ha costat uns 250.000 euros.