Societat

Comunitat i espai d’aprenentatge

No es tracta només d’aprendre vocabulari i gramàtica, sinó també d’acollir des d’una visió més àmplia i integradora per fer pobles i ciutats educadores

La llengua és el mitjà fonamental perquè les persones nouvingudes iniciïn un procés d’arrelament al territori d’acollida i una de les claus per evitar l’exclusió social. Conèixer i dominar la llengua ajuda a crear vincles amb la comunitat en àmbits com ara l’escola, el veïnatge o el contacte amb l’administració, els comerços i els serveis. Cal conèixer la llengua per poder ser un membre actiu de la societat. Tanmateix, l’alfabetització s’ha centrat històricament en l’aprenentatge acadèmic de la llengua, oblidant el foment de les relacions interpersonals entre la comunitat d’acollida. Càritas aposta per treballar també l’aprenentatge de la llengua a partir de les vivències i les experiències personals, socials i emocionals de les persones que participen als tallers d’acollida lingüística i cultural que l’entitat desenvolupa arreu del territori, i que l’any 2017 van reunir 844 participants.

En aquests grups, a banda de l’aprenentatge de la llengua a l’aula, es cerca expandir aquest aprenentatge fora, en societat. A la pràctica, es potencia la implicació de comerços, escoles o centres de salut, entre d’altres, per tal que les persones autòctones i nouvingudes comparteixin experiències i s’expressin utilitzant els recursos apresos durant els tallers i organitza visites i activitats de coneixement de l’entorn. L’any 2017, l’entitat va organitzar fins a 177 visites i 130 persones participants van assistir acompanyades a espectacles culturals. Es tracta d’un procés recíproc, en la mesura que les persones d’aquí també aprenen la diversitat cultural i identitària de la nostra societat i, d’aquesta manera, es trenquen prejudicis i estereotips que fomenten l’exclusió social. Aquesta manera d’actuar l’anomenem acció comunitària i fa possible crear un nou clima de relació basat en el contacte humà. No es tracta només d’aprendre vocabulari o recursos gramaticals, sinó també d’acollir des d’una visió més àmplia i integradora, amb l’objectiu de contribuir a fer pobles i ciutats educadores on tothom pugui aprendre des de la singularitat, la creativitat i la responsabilitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia