Ciència

El robotaxi que Musk vol veure al carrer el 2026

Musk promet el Cybercab per al 2026, però el seu historial genera dubtes sobre els terminis

El nou Cybercab, sense volant ni pedals, utilitzarà càrrega per inducció sense cables

Elon Musk ho ha tornat a fer. En un esdeveniment carregat d’expectació, celebrat als estudis Warner Bros de Los Angeles, Tesla ha presentat el Cybercab, un taxi autònom sense conductor que pretén revolucionar el sector del transport. Aquest vehicle futurista, que promet començar a produir-se el 2026, arriba sense volant, sense pedals i amb un sistema de càrrega per inducció, eliminant la necessitat de connexions físiques per recarregar-lo. Musk ha assegurat que aquest nou robotaxi serà capaç de circular de manera totalment autònoma, una fita que fa anys que persegueix però que encara no ha assolit de manera plena.

Amb un preu estimat inferior als 30.000 dòlars, uns 28.000 euros, el Cybercab vol democratitzar l’accés als taxis autònoms i, segons Musk, podria reduir el cost del transport a només 20 cèntims per quilòmetre recorregut, molt per sota del cost mitjà d’un taxi actual. El disseny avantguardista, amb portes d’obertura vertical i un habitacle per a dues persones, busca l’eficiència i oferir una experiència visualment impactant.

El Cybercab és un vehicle biplaça dissenyat específicament per al transport sense conductor. A diferència dels models actuals de Tesla, com el Model 3 o el Model Y, aquest taxi no té ni volant ni pedals, ja que depèn completament del sistema de conducció autònoma de Tesla, conegut com a Full Self-Driving (FSD). Segons Musk, aquest sistema farà que els taxis autònoms siguin fins a deu o vint vegades més segurs que els vehicles conduïts per humans.

Una de les característiques més destacades del Cybercab és la seva capacitat de càrrega per inducció, cosa que significa que no necessitarà ser endollat per recarregar-se. Aquest sistema innovador permet que el vehicle es recarregui sense fils, mitjançant plataformes especials de càrrega que Tesla planeja instal·lar a diverses ciutats abans de la seva posada en marxa. Aquesta tecnologia eliminarà la necessitat de trobar un punt de recàrrega convencional, cosa que facilitarà l’ús del vehicle en entorns urbans.

Amb la introducció del Cybercab, Tesla s’endinsa en la cursa dels robotaxis, un sector en què altres grans tecnològiques com Waymo, General Motors i Amazon ja estan competint. Waymo, una subsidiària de Google, ja ofereix serveis comercials de robotaxi en ciutats com San Francisco i Phoenix, on els usuaris poden demanar un taxi sense conductor de manera similar a serveis com Uber. Musk, però, està decidit a portar Tesla al lideratge d’aquest sector amb la seva proposta més econòmica i innovadora.

Una de les idees més destacades del Cybercab és el seu model de compartició, ja que els propietaris podran posar els vehicles a disposició d’altres usuaris quan no els necessitin, un model de negoci similar a Airbnb, però aplicat als cotxes. Això permetria als propietaris amortitzar la inversió en el vehicle més ràpidament i augmentaria la disponibilitat de taxis autònoms a les ciutats.

Optimus, el robot pel nou món

Tesla també va aprofitar l’esdeveniment de divendres per presentar novetats en altres àrees de la seva expansió tecnològica. Un dels protagonistes més esperats va ser el robot humanoide Optimus, que Musk va descriure com una peça clau per a l’automatització en diverses indústries. Aquest robot, amb un preu estimat d’entre 20.000 i 30.000 dòlars, està dissenyat per fer tasques repetitives i perillosament complicades per als humans, com ara treballar en fàbriques o executar tasques domèstiques.

Optimus destaca per la seva capacitat d’aprenentatge gràcies als mateixos sistemes d’intel·ligència artificial que impulsen els cotxes autònoms de Tesla. Tot i que el seu desenvolupament encara es troba en fases inicials, Musk va assegurar que la producció d’Optimus avançarà ràpidament i que podria arribar al mercat en els pròxims anys. Aquest robot tindrà sensors avançats per garantir la seguretat en el seu entorn, i Musk destaca el seu potencial per transformar sectors com la manufactura, la logística i la cura de persones dependents.

Durant la presentació, Musk va afrontar un dels temes més polèmics al voltant dels vehicles autònoms: la seguretat. Tesla ha estat investigada en diverses ocasions per incidents amb el seu sistema de conducció semiautònoma AutoPilot, i altres empreses del sector, com General Motors, han experimentat accidents amb els seus robotaxis que han posat en dubte la viabilitat d’aquesta tecnologia.

El magnat reitera que els seus vehicles són més segurs que els cotxes conduïts per humans i que la conducció autònoma pot salvar “moltes vides i evitar ferides”. També destaca que Tesla continua col·laborant amb les autoritats reguladores per garantir que els seus vehicles compleixin els estàndards de seguretat abans de la seva comercialització a gran escala.

Un minibús autònom

Una altra novetat presentada va ser un minibús amb capacitats d’autoconducció, dissenyat per transportar fins a 20 persones en entorns urbans. Aquest vehicle està pensat per revolucionar el transport públic, oferint una solució més eficient i ecològica que els autobusos convencionals. Tot i que el projecte està en fase preliminar, espera que puguin contribuir significativament a reduir la congestió a les ciutats, oferint un transport assequible i sense emissions contaminants.

El minibús està equipat amb el mateix sistema FSD que el Cybercab, la qual cosa li permet navegar de manera autònoma per les ciutats, fent parades automàtiques segons la demanda dels passatgers. Aquest model també utilitza el sistema de càrrega per inducció per eliminar la necessitat de parades prolongades per recarregar bateries.

Tot i les grans promeses que envolten el Cybercab i altres projectes, la història de Tesla és plena de retards i complicacions. El Cybertruck, el vehicle tot terreny elèctric de Tesla, va experimentar diversos ajornaments abans de començar la seva producció. Musk ha reconegut que el Cybercab podria no estar disponible fins al 2027, tot i que manté la seva promesa inicial de llançar-lo el 2026.

Breus

Google llança Gemini 1.5 Flash-8B

Google ha presentat Gemini 1.5 Flash-8B, una IA més lleugera i eficient, dissenyada per realitzar tasques senzilles amb gran volum a baix cost. Aquest nou model, ja disponible a Google AI Studio, supera la versió anterior en rendiment i economia energètica i destaca per la seva rapidesa i optimització.

Els Estats Units podrien obligar Google a vendre Chrome i Android

El Departament de Justícia dels Estats Units analitza la possibilitat d’obligar Google a desprendre’s de Chrome i Android perquè els considera elements clau en la seva conducta monopolística. El gegant tecnològic rebutja aquesta proposta i argumenta que dividir els productes perjudicaria usuaris i empreses.

Hearst i OpenAI integren notícies a ChatGPT

Hearst i OpenAI han anunciat una nova aliança que integrarà continguts de marques com Esquire i Cosmopolitan a ChatGPT. L’objectiu és enriquir l’experiència dels 200 milions d’usuaris setmanals de ChatGPT amb informació de qualitat i enllaços directes a fonts verificades.

Amazon llança Rufus, un bot de conversa que ajuda en les compres

Amazon ha posat en marxa Rufus, un bot de conversa d’IA que ajuda els usuaris a trobar productes a la seva plataforma. Rufus no només aconsella, sinó que pot suggerir versions més econòmiques de productes. No recomana imitacions perquè es manté dins de les normes contra les falsificacions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia