Ciència

Postfotografia: la nova creativitat amb IA

Ariadna Arnés explora les possibilitats de la IA en la creació d’imatges i defensa els drets d’autor

Ariadna Arnés, fotògrafa i editora nascuda a Barcelona el 1976, ha obert nous camins en el món de la imatge gràcies a la IA. Amb una trajectòria professional de més de 25 anys, s’ha immers en la IA, disciplina que practica des de fa dos anys i que prefereix anomenar “sintografia”.

“La IA em permet generar imatges a partir de només una idea”, explica Arnés, qui veu aquesta eina com una oportunitat per experimentar i ampliar les possibilitats creatives. Aquesta nova forma de creació li permet jugar amb elements impossibles o basats en somnis, i ha esdevingut una extensió natural de la seva tasca com a fotògrafa. Per a Arnés, la IA no és una amenaça per a la fotografia tradicional, sinó una eina que pot enriquir el procés creatiu: “Crec que la fotografia clàssica es revalorarà, perquè apreciem cada cop més la veritat i les coses reals.”

Arnés utilitza eines com Midjourney per generar les seves imatges, un procés que sovint requereix diverses proves per ajustar la llum, els tons i els personatges fins a arribar al resultat desitjat. Aquests últims anys ha notat un creixent interès per les imatges creades amb IA, especialment en el món de la fotografia pel que fa als drets d’autor, així com en altres sectors creatius. Tot i que de moment no utilitza la IA com a eina professional principal, Arnés sí que ha rebut encàrrecs puntuals i ha participat en nombroses taules rodones i tallers sobre la matèria.

Sobre les crítiques que rep aquesta nova disciplina per part dels fotògrafs més tradicionals, Arnés és contundent: “Moltes de les pors venen del desconeixement. Recomano provar-ho abans de rebutjar-ho. La fotografia també pot evolucionar com altres disciplines, i la IA ofereix un món de possibilitats.” A més, assegura que, malgrat les dificultats que sectors com la fotografia il·lustrativa poden tenir, els fotògrafs sempre han trobat la manera de reinventar-se.

Segons Arnés, l’etiqueta “postfotografia” ja existia abans de la IA, però les imatges creades amb IA han revitalitzat aquest terme. La postfotografia es caracteritza per mostrar una realitat alterada, sovint onírica o impossible, que encaixa perfectament en una societat que “inventa vides a les xarxes socials i utilitza filtres per crear versions irreals de si mateixa”, comenta Arnés.

Sintografia
Ariadna Arnés (Barcelona, 1976) és una fotògrafa i editora amb més de 25 anys d’experiència. Actualment, explora la creació d’imatges amb IA, o sintografia, en projectes personals.
Drets d’autor
Arnés reivindica que les creacions fetes amb IA haurien de ser protegides com qualsevol altra obra creativa. “Dir que les creacions generades per IA no tenen drets d’autor és com dir que les fotografies les fan les càmeres, no els fotògrafs”, argumenta. Aquest és un tema que preocupa la fotògrafa, especialment en un context on la tecnologia avança més ràpidament que les lleis. Arnés defensa la necessitat de crear una legislació clara i adequada que protegeixi els creadors i garanteixi un ús ètic i transparent de la IA.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia