Ciència
La UPC prova a Barcelona un robot per repartir paqueteria
La UPC ha assajarà des d’avui i tota la setmana el robot autònom de distribució de paqueteria Ona pels carrers del Born de Barcelona. L’investigador de l’Institut de Robòtica Informàtica Industrial Àngel Santamaria ha explicat en l’assaig de l’Ona que la intenció del robot és substituir els models de repartiment tradicionals per opcions més sostenibles i que no alterin la circulació, com els robots. En aquest sentit, segons dades del projecte Botnet, centrat a reduir l’impacte mediambiental, el transport de les mercaderies tradicionals provoca el 20% del trànsit i el 40% de les emissions.
El projecte va sorgir de Carnet, una fundació dedicada a l’estudi de mobilitat i, amb el suport de l’Institut de Robòtica, es va desenvolupar. Segons ha explicat la directora de Carnet, Laia Pagès, l’Ona té dos trets diferencials respecte a altres models de vehicles ADD (autonomous delivery device), la seva mida i que té sis rodes. Les seves grans mides es deuen al fet que està pensat perquè treballi de nit i que pugui carregar amb més pes que altres robots més petits. Pel que fa a les sis rodes, estan pensades perquè el robot pugui superar obstacles i, fins i tot pujar esglaons i circular tant per la vorera com per la carretera.
D’altra banda, Santamaria ha destacat que l’autonomia del robot permetria que el procés fos automatitzat, i que en cap cas el receptor hauria de ser un expert tecnològic. Així mateix, l’investigador de l’IRI ha puntualitzat que l’Ona s’adaptaria a cada model de negoci segons les seves necessitats.
Tot i això, tant Pagès com Santamaria han matisat que ells només avaluen la part tecnològica i que en cap cas poden assegurar que el projecte es faci efectiu. En aquest sentit, la mateixa Pagès assenyala que encara s’ha de regular per on circularien els robots. “En una ciutat tan densa com Barcelona, hem de posar espai, ens hem d’organitzar per donar-los l’espai que necessiten.”
Aquest projecte està liderat per investigadors de l’IRI (UPC-CSIC) i es duu a terme en col·laboració amb el hub d’R+I en mobilitat urbana Carnet, a través del Centre d’Innovació i Tecnologia (CIT UPC), i l’empresa Vaive Logistics. Pel que fa al finançament, aquest és un projecte on han col·laborat tant l’Ajuntament de Barcelona com la Fundació “la Caixa”, que han aportat un total de 145.000 euros.