Societat

Alerta pel col·lapse en la mobilitat

La Cambra de Comerç de Barcelona avisa del gran dèficit d’infraestructures viàries a l’àrea metropolitana

Exigeixen una millora estructural a la xarxa de rodalies

La distribució de mercaderies, en perill

El col·lapse que viuen cada dia les infra­es­truc­tu­res viàries de l’àrea metro­po­li­tana de Bar­ce­lona no només és un mal­de­cap per als milers de ciu­ta­dans que s’hi veuen atra­pats, sinó també –i sobre­tot– un fre impor­tant per al crei­xe­ment econòmic del país. Aquesta és l’alerta que llançava ahir el pre­si­dent de la Cam­bra de Comerç de Bar­ce­lona, Miquel Valls, que es va mos­trar molt crític amb l’“abso­luta falta de coor­di­nació de les admi­nis­tra­ci­ons” per tirar enda­vant les obres necessàries per agi­lit­zar la mobi­li­tat de ciu­ta­dans i mer­ca­de­ries.

Valls va com­parèixer davant la premsa per fer balanç del recor­re­gut que ha tin­gut un docu­ment pre­sen­tat per la ins­ti­tució que ell pre­si­deix, l’any 2006, abans de l’inici de la gran crisi, en què es plan­te­java una llista de 28 infra­es­truc­tu­res necessàries per dina­mit­zar la mobi­li­tat per car­re­tera i en tren. Dotze anys després, d’aque­lles obres con­si­de­ra­des pri­o­ritàries, només se n’han exe­cu­tat cinc: el ter­cer car­ril de l’auto­pista C-32, al Baix Llo­bre­gat; la ronda oest de Saba­dell; el per­llon­ga­ment dels fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat a Ter­rassa, i també a Saba­dell, i l’ampli­ació del metro del Baix Llo­bre­gat. De la resta, només onze obres s’han ini­ciat, d’una manera o d’una altra, i les dotze res­tants encara són un sim­ple pro­jecte.

La capa­ci­tat de les vies que per­me­ten entrar i sor­tir de Bar­ce­lona va tenir un cert alleu­ge­ri­ment durant els anys més durs de la crisi, quan es va pro­duir un des­cens impor­tant de la mobi­li­tat. Però, amb la represa de l’acti­vi­tat econòmica, les infra­es­truc­tu­res viàries de l’àrea metro­po­li­tana han tor­nat a que­dar peti­tes. Valls va voler posar l’accent en el fre per al desen­vo­lu­pa­ment econòmic que això suposa i va denun­ciar que “no només no arri­ben els cami­ons al port, sinó que no podem arri­bar als Valle­sos, que és on hi ha el veri­ta­ble motor de l’eco­no­mia cata­lana”. Pel pre­si­dent de la Cam­bra, en un moment en què el comerç electrònic està en plena expansió, es fa més neces­sari que mai tenir unes infra­es­truc­tu­res viàries que agi­lit­zin el trànsit dels vehi­cles de dis­tri­bució. “La gent pot anar en tren, però les mer­ca­de­ries neces­si­ten les infra­es­truc­tu­res viàries per arri­bar fins a l’últim racó”, va dir.

Com a gran exem­ple del dèficit de les noves infra­es­truc­tu­res, la Cam­bra de Comerç parla del “quart cin­turó”, que ha d’unir Abrera amb Gra­no­llers a través del Vallès Occi­den­tal. “És una autèntica ver­go­nya que no s’hagi avançat en una via que és abso­lu­ta­ment necessària per al crei­xe­ment dels Valle­sos”, va remar­car Valls.

Entre els que tenen els deu­res encara pen­dents, des­taca l’esti­rada d’ore­lles al Minis­teri de Foment pel capítol de les obres fer­roviàries, ja que, de les sis noves infra­es­truc­tu­res fer­roviàries que el 2006 es con­si­de­ra­ven pri­o­ritàries, només s’ha començat a exe­cu­tar l’enllaç fins a la T1 de l’aero­port del Prat, i encara amb retard res­pecte al calen­dari anun­ciat.

En el balanç fer­ro­vi­ari, el ser­vei de roda­lies també en surt mal­pa­rat, perquè, en el període entre el 2006 i el 2017, va per­dre fins a un 7,2% de pas­sat­gers, men­tre que la resta de ser­veis de trans­port de pas­sat­gers (metro, autobús i Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat) gua­nya­ven usu­a­ris. Renfe va res­pon­dre ahir mateix a les acu­sa­ci­ons recor­dant que des del 2014 s’ha regis­trat un crei­xe­ment de gai­rebé 10 mili­ons de viat­gers i que el 2018 es tan­carà amb una alça de més de dos mili­ons. La com­pa­nyia fer­roviària també recorda que la posada en fun­ci­o­na­ment del Bus Exprés, com­petència directa per car­re­tera, els ha impe­dit créixer més.

El túnel d’Horta, encara

Entre el catàleg d’obres audi­ta­des per la Cam­bra de Comerç, hi ha el pro­jecte del túnel d’Horta, que hau­ria d’afa­vo­rir la con­nec­ti­vi­tat entre banda i banda de la serra de Coll­se­rola. Es tracta d’un pro­jecte antic que, periòdica­ment, torna al pri­mer pla del debat públic i que l’última vegada que ho va fer va ser per dis­cu­tir si havia de ser una infra­es­truc­tura per a cot­xes o per a trens.

Una altra de les obres enter­ra­des al fons del calaix de les admi­nis­tra­ci­ons és el pro­jecte de l’auto­via del marge esquerre del Besòs, que hau­ria de con­nec­tar Gra­no­llers amb Sant Adrià de Besòs i un con­junt de polígons indus­tri­als que hi ha entre un muni­cipi i l’altre.

Pel que fa als trens, es con­ti­nua recla­mant la pro­lon­gació dels Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat des de la plaça Espa­nya cap a l’inte­rior de Bar­ce­lona.

LES FRASES

No només és que els camions no poden arribar al port de Barcelona, sinó que tampoc podem arribar als Vallesos
Hi ha una absoluta falta de coordinació de les administracions en l’obra pública
Miquel Valls
President de la cambra de comerç de barcelona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia