Calvet proposa un tot o res en la gestió de Rodalies
El conseller formalitzarà al gener una petició de traspàs integral del servei de trens de proximitat a Catalunya
Territori no troba prioritari el nou pla de rodalies engegat pel Ministeri de Foment
El govern de la Generalitat vol deixar de tenir un paper testimonial en la gestió de la xarxa de Rodalies de la qual és titular des que fa deu anys el govern del tripartit i el PSOE van acordar un traspàs quasi buit de competències. En aquest esquema mental, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va anunciar ahir que el seu departament vol posar fi una vegada per totes a aquesta competència “miratge” –tal com ho va definir– i en aquest sentit formalitzarà el proper mes de gener una proposta de traspàs integral del servei. El conseller va advertir que, segons com es desenvolupin les negociacions amb l’Estat sobre rodalies, “haurem de considerar si hem de seguir sent-ne els titulars”.
Calvet va fer aquesta evident advertència en plantejar la negociació amb termes de tot o res, o traspàs integral o traspàs integral, a la sortida d’una reunió amb alts representants de l’empresa Renfe i Adif, però després, responent als periodistes, va rebaixar la duresa del plantejament assegurant que cal esperar que la negociació doni fruits.
La reunió d’ahir es va dur a terme per analitzar les circumstàncies del recent accident de tren a Vacarisses, en què va morir una persona, i a la trobada també hi va ser present Pere Macias, nomenat recentment pel Ministeri de Foment com la persona que ha de redactar el nou pla de Rodalies, document que ha d’identificar les mancances de la xarxa actual i apuntar a les necessitats de creixement futures. Aquest pla, però, no és la prioritat del Departament de Territori, tal com va advertir Calvet en assegurar que “entenem el plantejament que fan Renfe i Adif de coordinar-se, però no el compartim”. Ni tan sols la presència d’un exconseller d’Obres Públiques en la direcció d’aquest pla de Rodalies sembla haver convençut Calvet, que va insistir: “Potser no fan falta nous plans de rodalies sinó complir el que es va acordar.”
I en el capítol dels incompliments el conseller va recordar una vegada més el pla de rodalies fallit, el 2008-2015, i l’escàs grau de compliment de la promesa d’inversió de 306 milions feta per la ministra Ana Pastor el 2013.
En el capítol de greuges, el titular de Territori va recordar que encara queden 75 limitacions de velocitat pendents de resoldre de les 111 que hi havia a la xarxa ferroviària. D’aquestes 75, 14 estan en obres, 39 en la fase de projecte i 22 encara estan pendents d’iniciar-se’n els tràmits. El calendari d’Adif és haver enllestit totes les millores en aquests trams de via l’any 2020, quan s’espera executar les 15 últimes obres. Territori va demanar ahir formalment a Adif que aquests treballs s’avancin al 2019.
LA XIFRA
La línia de Manresa, el 22
La línia de tren entre Terrassa i Manresa haurà passat pràcticament un mes amb una limitació evident de la seva capacitat a causa de l’accident que es va produir el 20 de novembre passat quan l’esfondrament d’un mur en una trinxera va fer descarrilar un tren i va causar diversos ferits i un mort. A la trobada d’ahir a Territori, la companyia Adif va donar la data del dissabte 22 de desembre com la més probable per a la reobertura total de la via. Actualment en el tram afectat de Vacarisses només està operativa una de les dues vies i això obliga a fer circular, només, un tren per hora entre Terrassa i Manresa. Després que Renfe retirés el tren afectat, desballestant el primer vagó al mateix lloc de l’accident, els tècnics d’Adif treballen ara per assegurar el talús que es va esfondrar i reposar el tram de via malmesa. Al marge d’aquests treballs d’urgència, la línia Terrassa-Manresa encara té obres de millora pendents.