JOSEP LLUÍS GIMÉNEZ

DIRECTOR GENERAL D'ACESA

«L'ampliació de l'autopista no serà del tot operativa fins a principis del 2012»

Giménez explica que les condicions meteorològiques i els retards del Ministeri de Foment han fet allargar els terminis de construcció del tercer carril de l'AP-7 i els nous enllaços. No descarta l'enllaç nord de Figueres i diu que la circumval·lació de Girona començarà a fer-se abans de l'estiu

la circumval·lació de girona
Ja hem adjudicat el projecte i esperem poder començar al maig
enllaç nord de figueres
No m'agradaria que a Figueres es distorsionés la funcionalitat de l'AP-7 amb una ronda com la de Girona, però ens adaptarem a l'acord entre Estat i Ajuntament
–Per Setmana Santa estava previst posar en servei el tram Fornells-aeroport i no ha estat així. Què ha passat?
–«Del tram que estem fent el tercer carril entre Maçanet i Fornells hi havia una part, entre Fornells i l'aeroport, que volíem posar en servei aquests dies. Però no hem pogut per les inclemències meteorològiques, per la pluja però sobretot la fred, que ens ha impedit fer la capa de rodament. Esperem poder-la fer després de Setmana Santa, perquè tampoc era recomanable fer aquest tipus d'obra en el tronc de l'autopista coincidint amb operacions sortida i tornada. Pel que fa al tram sencer, comptem a complir les previsions inicials i que les obres acabin entre juny i juliol.»
–I el tram nord, de Vilademuls a la Jonquera, avança al ritme previst?
–«Sí, els dos trams van començar al febrer i avancen al seu ritme, i esperem que acabin el segon semestre de l'any que ve, si pot ser cap al setembre.»
–En tot cas, en principi la idea era tenir-ho tot acabat a finals del 2010.
–«L'endarreriment ha estat a causa en bona part de les modificacions que s'han introduït al projecte, sobretot per la definició dels enllaços. Dels tres nous que s'han de fer, el de Fornells l'hem hagut de sotmetre de nou a una informació pública. Per acabar tota l'ampliació ens n'anirem a finals del 2011, però l'enllaç de Fornells encara té pendent la tramitació perquè puguem començar l'obra, i tot el projecte no estarà del tot operatiu i a plena disponibilitat fins a principis del 2012. Mentre no s'acabi l'enllaç, el trànsit de l'A-2 haurà de continuar passant per Sant Daniel. En tot això també ha pesat que tota la tramitació dels projectes, fins que no han sortit del ministeri, ha requerit un temps que ha fet que tot s'hagi endarrerit fins a finals del 2011.»
–Esperaven que Foment anés més de pressa a resoldre els projectes?
–«Hi ha hagut un canvi a la direcció general de Carreteres que ha suposat un abans i un després. Haig de reconèixer que amb l'anterior director general les coses no portaven l'acceleració que a nosaltres ens hauria agradat, però ara amb l'actual tot va de forma molt i molt ràpida, i la part important de les obres ja està a les nostres mans.»
–Falta adjudicar la circumval·lació de Girona, els quatre carrils.
–«Ja tenim la proposta feta al ministeri, que ens l'ha aprovat. Ja ho tenim adjudicat, però fins passat Setmana Santa no podrem informar-ne. En tot cas, espero que puguem començar l'obra al maig. Com en la resta, s'executarà per trams, i a l'estiu no afectarem el tronc de l'autopista, però ja començarem a treballar per l'exterior, perquè una part important de les obres és el reforç d'estructures. A partir del maig, tindrem una autopista en obres de Fornells a la Jonquera.»
–Recentment es reclamava des del territori més millores ambientals en trams on el projecte ja estava aprovat. Es podran incorporar?
–«En el projecte s'ha tingut en compte tot el que deia la declaració d'impacte ambiental, però també s'hi ha incorporat pantalles acústiques més enllà del previst, quan l'autopista passa prop de zones urbanes, com a Salt o Sarrià de Ter. Hi hem inclòs l'ampliació de passos de fauna, i els nous enllaços s'executaran amb una il·luminació de baix impacte ambiental. Part del que plantejava el CILMA eren modificacions importants del projecte, i un cop ja estaven aprovats el ministeri ha preferit avançar sobre el que tenim i no introduir modificacions que haurien endarrerit més l'obra.»
–Es farà l'enllaç nord de Figueres?
–«Aquest projecte no l'inclou, però l'executarem tan aviat com ens ho digui el ministeri, buscant un sistema de compensació. El que ens ha dit el ministeri és que amb la informació pública del desdoblament de l'N-II i l'A-26 per Figueres això inclourà la millora de l'enllaç nord de l'autopista. Aleshores, el ministeri tindrà prou elements per poder-nos encarregar el projecte.»
–Si això acabés amb una ronda de circumval·lació com la de Girona, vostès sempre han dit que són taps per a l'autopista.
–«Sóc partidari que a l'autopista hem d'intentar evitar barrejar trànsits diferents, perquè la funcionalitat bàsica d'un corredor com l'AP-7 és el de llarg recorregut. Barrejar-hi trànsit d'agitació produeix un alentiment en el recorregut de l'autopista. A Girona això es resol amb un quart carril, però no m'agradaria que a Figueres es distorsionés la funcionalitat de l'autopista. Ara bé, si l'Ajuntament i el ministeri arriben a un acord, nosaltres ens hi adaptarem i farem el que ens diguin. Sí que és cert que l'Ajuntament ha aprovat una moció en què es compromet a no demanar la gratuïtat en aquest tram, però d'aquí a uns anys no sabem qui governarà i res garanteix que llavors no es demani. En qualsevol cas, la decisió està en mans de l'administració, i nosaltres el que fem és valorar quina ha de ser la compensació.»
–La crisi els ha afectat el volum de trànsit. S'està recuperant?
–«Diria que hem tocat fons, però no hi ha un canvi de tendència. Continuem en números vermells, però menys que fa un temps. De moment, nosaltres no observem els brots verds, i ja tenim una caiguda acumulada d'un 20% del trànsit.»
–Si no es recupera aviat el trànsit, pot ser més difícil recuperar la inversió en el tercer carril abans que s'acabi la concessió el 2021.
–«Sí, és així. En el conveni, però, es diu que un cop venci la concessió tot allò que no haguem pogut recuperar haurem d'arribar a un acord per compensar-ho i pagar tot el que no s'hagi pogut cobrir, si no ho hem fet. Però hem de pensar de manera positiva, perquè encara falten deu anys.»
–El desdoblament de l'N-II també pot afectar.
–«Sí, però això ja ho teníem en compte en les previsions de trànsit del conveni.»


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.