Societat

Barcelona puja al tren de les autopistes ferroviàries

Renfe i una filial de la SNCF francesa posen en marxa una connexió per portar càrregues de camions entre Catalunya i Luxemburg

El servei traurà 22.000 tràilers de la carretera cada any

Per a tots aquells que, malgrat els litres i litres de tinta periodística vessats encara no sàpiguen en què consisteix el corredor mediterrani ni quina importància estratègica té per a l’economia del país, ahir a Barcelona es va viure un acte que resol totes aquestes incògnites. Quan faltaven pocs minuts per a les sis de la tarda, una delegació d’autoritats i representants del món de la logística catalana, espanyola i francesa van acomiadar a la terminal ferroviària de Can Tunis el tren que estrenava la flamant autopista ferroviària entre Barcelona i Bettembourg, a Luxemburg, a través del túnel transfronterer del Pertús.

Una autopista ferroviària és una línia de tren de mercaderies per on circulen combois transportant els remolcs de camions. El cap tractor deixa el semiremolc amb la càrrega en un punt d’origen del recorregut i un altre cap tractor el recull al final del trajecte. Els avantatges d’aquest sistema de transport són múltiples i en destaca el factor mediambiental, ja que l’autopista estrenada ahir traurà cada any 22.000 camions de les carreteres.

Formats a l’estranger

Aquesta és una experiència de transport inèdita a Catalunya i la resta de l’Estat espanyol, ja que fins ara els combois de mercaderies només transportaven els clàssics contenidors de metall que arriben als ports, o mercaderies específiques amb vagons específics, com és el transport de material químic o de turismes. Tan inèdit és aquest tipus de transport que el personal que hi treballa a la terminal de Can Tunis ha hagut de fer una estada a França per aprendre les tècniques i els mecanismes de càrrega dels remolcs als vagons.

L’autopista ferroviària va començar amb cinc freqüències a la setmana, però la idea dels seus impulsors és d’acabar l’any amb sis viatges entre Catalunya i Luxemburg. Els combois tindran una llargària d’entre 400 i 500 metres, amb un total de 1.500 tones. El tren transportarà els semiremolcs però també algun contenidor.

El servei posat en marxa ahir neix de l’aliança de la francesa Via, filial de la societat de trens SNCF, i l’espanyola Renfe, amb la col·laboració de diverses empreses logístiques, com ara el grup Alonso o Semetrans. Els vagons que es fan servir són de tecnologia francesa, una maquinària que ja ha prestat servei en altres trams internacionals com ara la connexió entre la Gran Bretanya i França a través del túnel de Clais. Per aquest motiu, els vagons porten un dispositiu per evitar que el comboi pugui ser assaltat per persones alienes al servei, com passava al túnel sota el canal de la Mànega, on molts immigrants intentaven entrar a la Gran Bretanya amagant-se entre la carcassa del tren. Les locomotores de Renfe seran les encarregades de fer arribar el comboi fins al Soler, la gran estació de mercaderies que hi ha al costat de Perpinyà.

“Un dia històric”

Durant els parlaments que van precedir al comiat del tren, el director general d’Infraestructures de la Generalitat, Xavier Florensa, va parlar de “dia històric” i de “plaer” pel fet de veure una concreció real del corredor mediterrani. Florensa va afirmar que el ferrocarril encara té molt terreny per córrer i, en aquest sentit, va recordar que cada dia passen per la frontera de la Jonquera 10.000 camions.

El responsable de Renfe mercaderies, Abelardo Carrillo, va exposar uns números que demostren fins a quin punt hi ha marge de creixement. En un any, Renfe ha passat d’operar deu trens internacionals a la setmana a fer-ne vint i durant aquest 2019 s’espera créixer de manera exponencial i arribar als 34. Segons Carrillo, la nova autopista ferroviària és un gran exemple de cooperació que cal continuar explotant.

LA XIFRA

22
hores
és el temps que triga un tren a cobrir el trajecte entre Barcelona i Luxemburg per l’autovia ferroviària.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia