Societat

Calvet aconsegueix un ampli suport per aprovar el decret de taxis i VTC

Només Cs i el PP voten en contra de la norma al Parlament

El conseller de Territori revela que Valls va fer costat, a França, a una norma igual que la catalana

El Parlament va dictar ahir la Pax taxi, amb l’aprovació amb una majoria abassegadora el decret que regula el negoci del transport de viatgers amb vehicles de lloguer amb conductor i que suposa una petita victòria per als vehicles grocs i negres davant el sector emergent de les VTC. La tribuna del públic del saló de plens del Palau de l Parc de la Ciutadella va ser el viu reflex de la batalla sense pietat dels dos col·lectius enfrontats; en un costat, els taxistes satisfets alçant els braços en senyal de victòria després de l’aprovació i, a l’altre, empresaris i treballadors de VTC, seriosos i circumspectes.

El decret impulsat per la conselleria de Territori i Sostenibilitat, dirigida per Damià Calvet, va prosperar amb els vots de Junts per Catalunya, ERC, socialistes, comuns i la CUP, mentre que va topar amb l’oposició de Ciutadans i els tres diputats del PP. El debat va ser eminentment tècnic, però al final va derivar en un enfrontament polític dur quan el portaveu de Junts per Catalunya, Eduard Pujol, va insinuar que en la posició del grup de Cs hi ha un interès personal d’Inés Arrimadas, per la vinculació del marit d’aquesta, l’exdiputat convergent Xavier Cima, a una empresa del sector de les VTC. Pujol ho va insinuar, deixant una pregunta en l’aire, i després va ser interpel·lat amb duresa des dels escons taronges perquè no actués de manera maliciosa amb insinuacions i digués a qui s’estava referint. “Jo només he fet una pregunta”, va contestar Pujol.

El debat sobre el sentit del vot va girar en bona part sobre la constitucionalitat o no del decret, després del dictamen del Consell de Garanties Estatutàries, que considera fora del marc normatiu dos articles del text. Els diputats de Cs i el PP es van agafar a aquest extrem per demanar-ne la retirada, mentre que la resta de grups van mantenir que el Consell de Garanties avala el nucli central del decret.

El conseller Calvet va replicar els arguments de Ciutadans recorrent a l’hemeroteca i explicant que l’any 2013 l’ara candidat del partit taronja a l’Ajuntament de Barcelona, Manuel Valls, en qualitat de ministre de l’Interior de França, va signar una llei que preveia unes mesures de regulació de les VTC molt similars a les catalanes. Calvet va criticar el doble discurs de Cs i del mateix Valls, que ara s’ha manifestat en contra del decret aprovat ahir.

El conseller va insistir que la norma era necessària per regular el sector i va insistir en la idea que “les VTC no són taxis”. El decret és el pas previ a una regulació de més profunditat, una llei integral sobre la qual Calvet es va comprometre a presentar-ne la memòria el mes d’abril. Es regularà sobre els vehicles, la formació, les llicències, els serveis que es donen i també les sancions a imposar en cas d’incompliment.

LES FRASES

No és una solució definitiva. Fa falta una reforma estructural en forma de llei que ara engeguem
Damià Calvet
Conseller de Territori
El debat real no és tecnologia sí o no, sinó capitalisme salvatge ‘versus’ regulació dels mercats
David Cid
Diputat dels comuns


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.