Societat

La policia turca dispersa amb gasos la marxa del 8-M a Istanbul

Un ampli dispositiu bloqueja els accessos a la l’avinguda Istiklal i carrega contra les manifestants

A Ankara la manifestació feminista transcorre sense incidents

La poli­cia turca ha uti­lit­zat aquest diven­dres gas lacri­mo­gen i pilo­tes de goma per dis­per­sar una mul­ti­tu­dinària mani­fes­tació pel Dia de la Dona a Istan­bul, després de dues hores de con­cen­tració pacífica.

Els agents van llançat diver­ses càrre­gues con­tra les mani­fes­tants que s’havien con­cen­trat a l’avin­guda Istik­lal –la prin­ci­pal artèria comer­cial i d’oci de la ciu­tat– per denun­ciar les polítiques del govern isla­mista i les estruc­tu­res patri­ar­cals sota lemes com No tenim por.

Ja abans, un ampli des­ple­ga­ment poli­cial havia blo­que­jat els acces­sos a l’avin­guda, encara que final­ment s’ha permès a les mani­fes­tants acce­dir a un curt tros d’uns cent metres, en el qual han aca­bat aglo­me­rant-se diver­sos milers de per­so­nes.

Alguns milers més s’han acu­mu­lat als car­rers pro­pers, en un ambi­ent fes­tiu i ale­gre, one­jant ban­de­res mora­des i pan­car­tes amb lemes com No obe­ei­xis, L’avor­ta­ment és un dret o Parir, cui­dar criar... no som escla­ves o No volem dic­ta­dors. Volem vibra­dors!.

“No entenc per què no ens dei­xen mar­xar pel car­rer Istik­lal com hem fet durant anys. En tot el país, a tot el món se cele­bra ofi­ci­al­ment el Dia de la Dona... i aquí el govern ens pro­hi­beix mar­xar. Per què els fem tanta por?”, s’ha pre­gun­tat en una con­versa amb Efe una mani­fes­tant que s’ha iden­ti­fi­cat com Umut. Ha afe­git que es tracta d’una “tre­menda hipo­cre­sia” i ha recor­dat que nom­bro­ses empre­ses i ins­ti­tu­ci­ons del govern han cele­brat avui ofi­ci­al­ment el Dia de la Dona. Fins i tot el pre­si­dent del govern, Recep Tayyip Erdo­gan, va enviar ahir un mis­satge sobre aquest tema.

No obs­tant això, en la seva nota el líder isla­mista subrat­llava com a ele­ments essen­ci­als d’aquest dia el res­pecte a les mares, reco­llit en l’Alcorà, qua­li­fi­cava a homes i dones com “dues cares de la mateixa meda­lla” i advo­cava per millors “polítiques fami­li­ars”.

Un to molt dife­rent del de les mani­fes­tants d’Istan­bul, que pre­ci­sa­ment han rei­vin­di­cat ser con­si­de­ra­des dones i tre­ba­lla­do­res, no ele­ments de la família ni màqui­nes de parir.

També hi ha hagut con­cen­tra­ci­ons a Ankara, on milers de dones s’han mani­fes­tat sense inci­dents per una cèntrica avin­guda, així com a dese­nes de ciu­tats de la resta de Tur­quia, encara que nor­mal­ment menors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia