Educació
Els èxits de la Florida
El pla integral de les Planes-Blocs Florida aprofita els mètodes innovadors dels centres educatius per millorar la vida dels veïns
Escoles i instituts treballen en col·laboració amb les famílies i voluntaris per trencar barreres amb el barri
Els propers mesos es programaran un festival de curts i actuacions musicals interpretades pels alumnes
La Florida és, ara mateix, el barri més complex de l’Hospitalet. Amb la densitat urbana més alta d’Europa, és el tercer barri amb la renda més baixa de Catalunya, la població immigrada representa un 50% i l’índex de vulnerabilitat és elevat. L’Ajuntament fa temps que es planteja enderrocar i substituir els Blocs Florida, un polígon dels anys cinquanta amb 914 pisos que a penes arriben als 40 m². Una complicada operació que depèn de la Generalitat i que està aturada. El que sí que progressa és el pla de regeneració urbana integral les Planes-Blocs Florida, una actuació que va més enllà del que és estrictament urbanístic i que planteja un conjunt d’intervencions socials per millorar la qualitat de vida dels veïns i reduir la vulnerabilitat. Es va posar en marxa el 2017 i té un potent aliat: les escoles i els instituts del barri, amb uns mètodes innovadors a les aules que estan traspassant les parets dels centres educatius i que ja incideixen en el conjunt de la Florida.
“Treballem per traslladar el potencial educatiu dels centres a la transformació social.” Així ho afirma Lluís Esteve, coordinador del pla integral i exregidor d’Educació de l’Hospitalet, que explica algunes de les iniciatives que tenen una influència al barri. Una de les referències és l’escola Joaquim Ruyra, que actua com a comunitat d’aprenentatge des del 2010. Participen mares, pares i voluntaris a les classes, dividides en grups de sis alumnes i un adult. “És un mètode aplicat a totes les matèries que ha permès incrementar els resultats fins a situar-los a nivells d’escoles d’elit”, explica Esteve, que assenyala que la implicació de pares i mares motiva més els alumnes. “Aquest gran potencial l’aplicarem a l’escola d’adults” que a partir del setembre ocuparà les aules del Joaquim Ruyra passades les cinc de la tarda i que s’anomenarà Escola de Vida. “Aprofitarem els voluntaris de la comunitat d’aprenentatge que hi vulguin participar i donarem resposta als interessos dels veïns com ara l’alfabetització, el carnet de conduir i l’accés a altres estudis”, diu Esteve.
Els veïns poden assistir a les actuacions de l’orquestra dels alumnes de l’escola Pau Vila, creada fa un any i que, amb el nom d’Orquestra del Meu Barri, actua en els esdeveniments de la Florida. L’oferta cultural i social de la Florida s’ha ampliat amb les propostes dels alumnes de l’institut Eduard Fontserè, que estan preparant la tercera obra del projecte teatral Somnis. Està previst que en les Festes de la Primavera i en altres espais es pugui assistir a les actuacions musicals de Rock’in, iniciativa en què els alumnes estan aprenent a tocar instruments elèctrics. I els alumnes de l’optativa de cinema estan treballant en el Filmserè, el Festival Internacional de Curtmetratges de la Florida, que al juny oferirà projeccions obertes dels millors curts d’entre els 922 que s’han rebut d’arreu del món. El director del Fontserè, Josep Maria Almacelles, explica que l’institut treballa per “oferir a l’exterior tot allò susceptible d’oferir-se”, amb la filosofia de trencar les barreres físiques i mentals dels alumnes i ampliar horitzons. Almacelles creu que la feina que s’està fent al Fontserè es comença a notar a l’exterior i que ha contribuït a prevenir possibles conflictes socials a través del diàleg. “Els alumnes tenen clar que el que fan a fora és incumbència de l’institut”, diu el director. “El pla integral inclou algunes de les coses que fèiem. El Fontserè aporta transformació social al barri”, conclou.
El Fontserè ofereix a l’estiu una aula d’acollida perquè els alumnes estrangers, tant si estan escolaritzats en aquest institut com en d’altres, afrontin amb més garanties l’inici del curs. El Fontserè alterna amb les escoles Joaquim Ruyra i Pau Vila l’obertura del seu pati els caps de setmana a tots els veïns.
Els plans d’entorn s’amplien
Tot i que el pla integral és recent i encara és prematur parlar de resultats, a la Florida fa temps que es treballa amb l’educació com a agent que doni resposta a les necessitats socials a través dels plans educatius d’entorn (PEE). El regidor d’Educació de l’Hospitalet, Jaume Graells, explica que els PEE es van començar a implantar el 2006 als barris més complexos –Collblanc, Torrassa, Florida, Pubilla Cases, Santa Eulàlia, Bellvitge i Gornal– i que el seu impacte “ha estat molt positiu”, com demostra el fet que abans que es posessin en marxa acabaven els estudis obligatoris un 77% dels alumnes i ara els acaben un 82%, i que a més s’ha reduït en dos punts la diferència entre els barris més rics i els més pobres pel que fa a la taxa d’aprovats.
La Generalitat ha escollit l’Hospitalet com una de les cinc ciutats on es farà el curs vinent una prova pilot per ampliar els PEE dels 0 als 3 anys i dels 16 als 20. Segons Graells, la prova pilot es durà a terme a la Florida i servirà per reforçar amb més personal i recursos algunes coses que ja es fan, com l’atenció a les famílies, el reforç del català i l’orientació a l’alumnat en la franja postobligatòria amb itineraris personalitzats. El director general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa de la Generalitat, Ramon Simon, assenyala que “l’educació va més enllà dels centres educatius i l’impacte de l’entorn és molt gran”. És per això que és tan important el treball en xarxa com l’educació no formal. L’objectiu dels PEE 0-20 és “garantir que cap alumne quedi despenjat” més enllà dels 16 anys i acompanyar els que no es graduen i els que ho fan amb notes molt justes perquè continuïn estudiant o s’insereixin laboralment. En la franja de 0 a 3 es volen detectar possibles necessitats i dificultats dels nens pel que fa a l’entorn o al desenvolupament.