Educació

Educació

Fent camí per un bosc ple d’emocions

‘El Bosc de Lem’ és un nou recurs perquè les escoles treballin de manera pautada l’educació en valors a primària

En el projecte han participat la vilatortina Nati Bergadà i Arkham Studio, de Manlleu

La daina Lia, l’ós Dot o en Tim, el ratolí, són alguns dels sis personatges que, a partir del curs que ve, estan disposats a acompanyar els nens de primària per El Bosc de Lem, un innovador projecte educatiu pensat, creat i desenvolupat a Catalunya per treballar l’educació en valors i les emocions. A l’escola Bellpuig de Sant Julià de Vilatorta, ja han començat a endinsar-se en aquest món i les reaccions dels alumnes i del professorat són ben positives: “Hi ha cada vegada més la necessitat de treballar l’educació emocional, perquè veiem canalla que es frustra amb facilitat, s’enrabia per poca cosa o no saben gestionar les emocions i els sentiments. Ara, a primària, tenim l’hora per fer-ho, però vaig detectar que no hi havia ni material ni prou recursos per poder seguir una línia pedagògica al llarg de tota l’escolarització”, explica Nati Bergadà, de Sant Julià de Vilatorta i creadora del contingut educatiu d’El Bosc de Lem, unes paraules que confirma la professora de l’escola Bellpuig Alba Dachs: “Fins ara, cada cicle treballava a la seva manera, i El Bosc de Lem ens permet anar tots a l’una en educació emocional a primària. A més, la falta de temps per preparar recursos preocupa a les escoles; aquest projecte te’ls dona, i amb una continuïtat entre cursos.”

Del debat al moviment

Utilitzant una imatge i una manera d’interactuar amb la plataforma basada en els jocs de videoconsoles –els personatges i les interfícies han estat dissenyades per Arkham Studio de Manlleu–, El Bosc de Lem ofereix 180 sessions per treballar les emocions i els sentiments: “Cada sessió consta de dues parts. En la primera, ensenyem l’emoció que volem treballar a través d’un curtmetratge, hi posem nom i fem un primer debat. En la segona, evidenciem l’emoció o el sentiment amb una activitat”, comenta Bergadà, just abans de començar la sessió dedicada al primer valor d’El Bosc de Lem, en què, a través de dos jocs al pati, els nens de 4t i 5è de l’escola Bellpuig posen a prova la confiança amb els companys i extreuen les primeres conclusions, algunes de ben sorprenents. I és que, tal com recorda Bergadà, les emocions es treballen en molts àmbits de l’escola, però “a l’aula falta molt diàleg”: “Molts cops, els costa dialogar, respectar-se mentre parla l’altre i escoltar diverses opinions. El Bosc de Lem també vol potenciar que els nens i expressin les vivències que tenen.”

El projecte neix després de detectar la necessitat de les escoles de tenir “maneres diferents d’ensenyar”, explica Lluís Valldeneu, director executiu de Llunna Edicions: “Hi hem apostat perquè estem en un moment d’evolució total en l’ensenyament. És un recurs diferent i que els centres educatius reclamen.” El Bosc de Lem està pensat per a primària i actualment se’n pot demanar la versió en català i en castellà, però, de cara a setembre, també hi haurà la traducció a l’anglès, fruit de l’interès d’alguna escola d’altres països europeus.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.