Educació

ensenyament

El curs arrencarà amb 580 docents més al Camp i l’Ebre

Dimarts que ve començarà el nou curs escolar, amb 9.616 professors i més de 163.000 alumnes matriculats a la demarcació

El nombre d’alumnes d’educació infantil ha disminuït un 18% a l’Ebre en els últims sis anys

Més alumnes a secundària i menys a educació infantil

Fins a 586 places de professors noves s’incorporaran aquest curs 2017/2018 al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre. Amb aquestes places, seran un total de 9.616 els docents (7.257 al Camp i 2.359 a l’Ebre, amb un increment mitjà d’aproximadament el 6%) que integraran la plantilla del nou curs que començarà dimarts que ve. Un augment de la plantilla que, segons el Departament d’Ensenyament, es notarà “en els centres de més complexitat i que requereixen una especial atenció per la diversitat dels seus alumnes i entorns complexos, que necessiten una atenció personalitzada”.

En el cas del Camp de Tarragona, augmenta també el nombre d’alumnes, amb 136.900 matriculats, tot i que el repartiment és desigual i, mentre que hi ha un increment a l’ESO (que creix en més de 1.600 alumnes), baixa el nombre d’alumnes d’educació infantil i es mantenen les xifres en l’educació primària.

La nova directora territorial d’Ensenyament a Tarragona, Imma Reguant –que s’ha incorporat fa només uns dies, després de las dimissió de la persona que havia ocupat el càrrec en els darrers divuit mesos, Sílvia Rodes–, va fer públiques ahir les dades del nou curs. Del total d’alumnes inscrits, la major part són en centres públics, tant pel que fa als ensenyaments obligatoris com postobligatoris. Un 74,4% dels alumnes del segon cicle d’educació infantil, primària i ESO trien centres de titularitat pública, un 24,3% els concertats i un 1,3% els privats; en els batxillerats, el percentatge puja fins al 83,87%, i en la formació professional, l’índex arriba al 95,32%.

Pel que fa als equipaments, el curs començarà amb dos nous centres: l’institut de Miami Platja (Mont-roig del Camp) i l’institut escola Mediterrani, al barri tarragoní de Campclar. Ensenyament també avança que al llarg del curs s’iniciaran les obres del nou centre l’Arrabassada de Tarragona.

Menys alumnes a l’Ebre

A les Terres de l’Ebre el curs escolar començarà amb un lleuger descens del nombre d’alumnes i un increment del de professors, la qual cosa permetrà una disminució de la ràtio a les aules. Concretament hi haurà 26.353 alumnes –980 menys que el curs passat– i 2.359 docents –134 més que fa un any–. Pel que fa a les xifres d’alumnes de secundària, poden canviar i incrementar-se lleugerament perquè encara està oberta la matrícula de setembre. Tot i que la disminució d’alumnes és lleugera en dades globals, hi ha una tendència a la reducció del nombre d’alumnes en l’educació infantil. Així, segons les dades dels serveis territorials d’Ensenyament, en els últims sis anys s’han perdut 1.010 alumnes, un 18% de l’alumnat. “La piràmide escolar es fa estreta per la base, mentre que a secundària s’incrementa”, va explicar la directora territorial d’Ensenyament a l’Ebre, Manolita Cid. A més, hi ha una diferència de 80 alumnes entre les dades del padró dels municipis i els matriculats a P3. “És cert que hi ha famílies que han marxat, però també n’hi ha que opten per no escolaritzar els fills fins a l’educació primària”, va dir Cid. De fet, el segon cicle d’educació infantil no és obligatori.

Pel que fa al nombre d’alumnes per grup serà de 18,8 a infantil, 20,22 a primària i 26,35 a secundària. “Tenim unes ràtios molt baixes i similars a les de països avançats”, va assenyalar Cid. A més de l’increment del nombre de docents, també hi haurà un 11,9% més d’hores de vetllador a les aules. Aquest curs acadèmic es reforçarà l’ensenyament d’anglès a les escoles i instituts, després de detectar-se que els alumnes ebrencs estan per sota de la mitjana del país en les proves de competències bàsiques.

Durant els últims mesos, Ensenyament ha executat obres de millora a més de la meitat dels centres amb una inversió d’1,2 milions, el doble de la que va fer el 2016.

Detecció de la radicalització

Igual com a la resta de centres educatius de Catalunya, arran dels atemptats terroristes de Barcelona i Cambrils, Ensenyament revisarà tot el material del pla desenvolupat amb els equips directius dels centres escolars en cursos anteriors per a la detecció de la radicalització islàmica entre els alumnes, amb l’objectiu de ser més hàbils i ràpids en la detecció d’aquestes situacions i de futurs casos.

LA XIFRA

74,4%
dels alumnes
de Tarragona del segon cicle d’educació infantil, primària i ESO trien centres de titularitat pública.

LA FRASE

La piràmide escolar es fa estreta per la base, mentre que a secundària s’incrementa
Manolita Cid
Directora territorial d’Ensenyament a l’Ebre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.