Educació
Un carrer ben didàctic
Viladecans aprofita la reforma del carrer del Sol per fer un recorregut educatiu sobre el sistema solar
Escoles i instituts poden enviar propostes per ampliar el projecte
El carrer del Sol, a Viladecans, llueix més acolorit que mai. Aquest cèntric carrer, una via estreta de preferència per als vianants, té des de fa uns dies jardineres de colors llampants, amb planetes i fórmules matemàtiques i pilones de coloraines. L’entrada del jardí municipal ha estat també decorada pel grup d’artistes urbans Monkey Fingers. I, repartits aquí i allà, discretes plaques amb codis QR que fan del carrer del Sol un espai didàctic. L’Ajuntament ha aprofitat que havia de reurbanitzar el carrer del Sol per fer un recorregut didàctic entorn del sistema solar, aprofitant el nom del carrer. I de la mà de la Xarxa d’Innovació Educativa, que agrupa la comunitat educativa local entorn de projectes que aprofiten les noves tecnologies, ha creat una activitat que es va posar en marxa dimecres passat amb la participació de 300 escolars.
Els estudiants van recórrer el carrer, i a través dels codis QR i l’ús dels mòbils havien de respondre preguntes sobre el sistema solar. Algunes, tan senzilles com ordenar els planetes segons la seva mida. Altres, més complexes, com ara calcular la distància entre cresta i cresta de l’ona de la llum vermella, amb l’ajut de les pilones que eviten que els carrers envaeixin la zona de vianants. El projecte està adreçat als alumnes de primària i del primer cicle de secundària.
El projecte va sorgir de la reforma per reduir l’amplada de la calçada, amb l’objectiu d’alentir la velocitat dels vehicles. Les pilones es van col·locar perquè els vehicles no aparquessin i tapessin la visibilitat dels comerços. “Vam aprofitar el nom del carrer per dotar-lo de contingut científic”, explica el tinent d’alcalde d’Espai Públic de Viladecans, Jordi Mazón, que és també doctor en física. Mazón considera que el carrer, “més enllà d’un espai de relació, ha de ser també un recurs pedagògic, un lloc d’experiència i per aprendre”. La idea ha estat pròpia, sense emmirallar-se en cap projecte concret, tot i que l’Ajuntament sap que hi ha ciutats amb carrers dedicats d’una manera o altra a la ciència.
El projecte no es tanca amb l’actual recorregut educatiu, ja que, segons Mazón, es pot ampliar amb les propostes que faci la comunitat educativa. Per l’edil, està tenint molt bona acollida, però no es preveu ampliar la idea a més carrers.