Educació

Educació doblarà el nombre d’instituts escola el 2019/20

El curs vinent un total de 53 centres públics oferiran tota l’etapa d’escolarització, entre els tres i els 16 anys

La Generalitat aposta per un model que millora els resultats i redueix l’absentisme

El Departament d’Educació aposta per la continuïtat de l’ensenyament dels tres als 16 anys, convençut que la continuïtat de l’educació primària i secundària en el mateix centre educatiu afavoreix l’èxit escolar i disminueix l’abandonament escolar. I per aquest motiu incrementarà en gairebé el doble el nombre d’instituts escola el curs vinent, ja que sumarà 25 centres als 28 actuals. És un augment que en la gran majoria de casos implica ampliar escoles existents, i només en tres casos es fusionaran escoles i instituts que ja funcionen. No es preveu obrir cap centre nou, i la creació dels nous instituts escola permetrà que primer d’ESO el curs vinent tingui 1.500 places més. El nombre podria augmentar si finalment s’obre un institut escola a Lloret el curs vinent. S’està treballant perquè com a molt tard el curs 2021/22 l’oferta s’hagi ampliat a Lloret i als Hostalets de Balenyà.

El Barcelonès i el Vallès Occidental seran les comarques amb més instituts escola nous, ja que l’oferta d’ampliarà en sis i set centres més, respectivament. La resta estan repartits entre el Baix Llobregat, la Catalunya Central, Lleida, Tarragona, el Maresme i Girona. Una distribució que, segons el conseller d’Educació, Josep Bargalló, inclou àrees urbanes molt denses i entorns rurals poc poblats. Com a exemple de realitats diverses, el Pere Lliscart de l’Hospitalet donarà sortida a la gran demanda de secundària a la zona nord de la ciutat, mentre que la conversió de l’escola Pompeu Fabra del Pont de Vilomara i Rocafort en institut escola servirà perquè els alumnes de secundària no hagin de marxar a estudiar fora del poble.

L’institut escola és un model que la Generalitat va recuperar en l’ensenyament públic el curs 2004/05. La Generalitat va obrir el primer institut escola al parc de la Ciutadella el 1932, una voluntat innovadora que va quedar interrompuda pel franquisme. Segons Educació, aquests centres són un reflex de “la llarga experiència pedagògica i d’innovació de l’escola catalana”. Bargalló va destacar ahir que l’anàlisi dels 28 centres oberts els últims 15 anys permet concloure que la continuïtat educativa propicia “un model d’èxit perquè consolida la convivència, millora els resultats acadèmics i redueix l’absentisme”. El model que ofereix tot l’ensenyament obligatori en un sol centre “el volem potenciar, però no és pas l’únic model”, va advertir Bargalló, que va assenyalar que no a tot arreu es pot implantar.

L’ampliació de la xarxa d’instituts escola s’ha fet atenent les peticions dels municipis i els serveis territorials. Amb la informació a la mà, el departament no ha cregut convenient en tots els casos implantar aquest model. Ensenyament ha rebut una setantena de peticions documentades i un centenar de peticions informals. “Hem valorat totes les propostes, i ens preocupava que projectes molt ben fets tinguessin un impacte negatiu en forma de segregació escolar”, va explicar el conseller. S’ha dit que no en aquells casos en què hi havia un increment no justificat de places, en què es corria el risc de segregació i en què el projecte pedagògic no responia a les necessitats de l’educació primària i de la secundària. La voluntat d’Educació és continuar implementant un model “pel qual apostem per convenciment”, afirma Bargalló, que va destacar el fet que es pugui tirar endavant tot i la falta d’acord pressupostari.

LES FRASES

On s’ha tirat endavant s’ha reduït l’absentisme, s’han millorat resultats i han minvat els problemes de convivència
Es compacta l’oferta de 3-16 anys en un únic centre i això permet un projecte educatiu comú
Josep Bargalló
Conseller d’Educació


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.