Educació

Nou curs, velles reivindicacions

Les classes van començar ahir a escoles i instituts de la demarcació en un clima de normalitat

El sindicat Ustec exigeix més docents i menys barracons

Han obert portes dos nous instituts: a Sarrià i a Lloret de Mar

El nou curs esco­lar va arren­car ahir a les comar­ques giro­ni­nes en un ambi­ent de nor­ma­li­tat, però arros­se­gant algu­nes pro­blemàtiques que venen de lluny, com ara l’existència de mòduls pre­fa­bri­cats arreu del ter­ri­tori. En total, n’hi ha 304, un menys que el setem­bre del 2018. Xavier Díez, del sin­di­cat Ustec, va des­ta­car ahir, en una roda de premsa, que això repre­senta que un de cada tres cen­tres de la demar­cació té algun mòdul pre­fa­bri­cat i que un 10% dels cen­tres estan for­mats ínte­gra­ment per aques­tes estruc­tu­res con­ce­bu­des “teòrica­ment com a tem­po­rals”. Díez va des­ta­car que aquesta situ­ació afecta de forma exclu­siva la xarxa de cen­tres públics i actua com a ele­ment de segre­gació esco­lar. “És un mal endèmic”, va mani­fes­tar Díez.

De fet, dos dels tres nous cen­tres que ahir van obrir les por­tes –l’ins­ti­tut de Sarrià de Ter i l’ins­ti­tut de Sant Quirze de Llo­ret de Mar– han començat a fun­ci­o­nar amb bar­ra­cons i, de moment, amb les con­di­ci­ons mínimes necessàries per aten­dre els alum­nes de pri­mer d’ESO. El ter­cer cen­tre en qüestió –l’ins­ti­tut escola El Bruel-Empu­ri­a­brava, a Cas­telló d’Empúries– neix de la fusió de dos cen­tres exis­tents.

Per a aquest curs, hi ha matri­cu­lats un total de 122.802 alum­nes –110 menys que el curs pas­sat, prin­ci­pal­ment de les eta­pes d’infan­til i primària– i una plan­ti­lla de 9.172 docents, cosa que repre­senta 41,5 dota­ci­ons més que el curs pas­sat. Res­pecte d’aques­tes xifres, el por­ta­veu de la Ustec va asse­nya­lar, en pri­mer lloc, que el nom­bre d’alum­nes pro­por­ci­o­nat per Edu­cació “no és fia­ble” perquè no recull la matrícula viva que es pro­du­eix al llarg del curs bàsica­ment amb la incor­po­ració d’esco­lars nou­vin­guts. I va lamen­tar la decisió de tan­car fins a 28 grups d’infan­til i primària (20 d’infan­til i vuit de primària) men­tre simultània­ment s’incre­men­ten les ràtios (nom­bre de nens per aula) tant a primària com a secundària. “L’incre­ment de ràtio és el veri­ta­ble indi­ca­dor de la qua­li­tat edu­ca­tiva”, va remar­car Díez. En aquesta línia, va subrat­llar que comença a ser habi­tual tro­bar grups de bat­xi­lle­rat amb 37 alum­nes per classe, “fet que va radi­cal­ment en con­tra de la qua­li­tat”.

Recla­men més docents

I en relació amb el pro­fes­so­rat, el sin­di­cat Ustec insis­teix nova­ment en la neces­si­tat d’incre­men­tar les plan­ti­lles dels cen­tres per tor­nar al nivell d’abans de les reta­lla­des que es van apli­car fa una dècada. En con­cret, la Ustec cal­cula que fal­ten 690 docents més per a les comar­ques giro­ni­nes dels que han estat nome­nats, a més de 100 noves con­trac­ta­ci­ons de per­so­nal labo­ral. Aquests 690 pro­fes­sors de més es dis­tri­bui­rien, segons el sin­di­cat, de la manera següent: 300 per posar en pràctica la reducció de l’horari lec­tiu previ al 2010; 50 docents per trans­for­mar els con­trac­tes de terç de jor­nada a mitja jor­nada, i 240 dota­ci­ons per a la reducció de ràtios, apli­cació del decret de l’escola inclu­siva i des­do­bla­ment de grups. “És un inici de curs trist; fa molts anys que tenim escas­se­tat de recur­sos”, va reblar Díez.

LA FRASE

Amb els nomenaments de docents a dit s’erradica la democràcia dels claustres
Xavier Díez
portaveu de la ustec

“Amb l’escola inclusiva, Educació aplica una política de pedaços”

N.A

“En matèria d’escola inclusiva, Educació es limita a posar pedaços. En realitat l’únic que fa Educació és canviar el nom dels dispositius –els SIEI d’avui eren els USEE d’abans– però per administrar la mateixa misèria.” Així es va pronunciar el portaveu d’Ustec en relació amb els recursos que Educació destina a l’atenció dels alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) en centres ordinaris. En concret, per a aquest curs Educació ha dotat set centres educatius de les comarques gironines d’unitats de suport integral a l’escola inclusiva (SIEI). Les noves unitats es crearan a les escoles públiques L’Esculapi de l’Escala, Sant Jordi de Maçanet de la Selva i Les Deveses de Salt. I també als instituts Montsoriu d’Arbúcies, Sa Palomera de Blanes, Ramon Coll i Rodés de Lloret de Mar i Salvador Sunyer i Aimeric de Salt. La creació d’aquestes unitats representa un increment de catorze docents i cinc educadors. Uns recursos que el sindicat Ustec considera que són del tot insuficients. D’altra banda, l’organització sindical va mostrar novament el seu rebuig “als nomenaments a dit” per part dels directors dels centres. La Ustec calcula que més d’un 11% dels docents han estat triats mitjançant entrevistes personals (a partir del concepte dels perfils professionals) i que prop del 40% dels docents ocupen la seva plaça després d’una intervenció més o menys directa per part de les direccions. “El pitjor d’aquesta nova cultura de gestió de personal impròpia del sector públic és que està erradicant la tradició democràtica dels claustres i s’està substituint per una estructura jeràrquica que normalitza les discriminacions envers les persones amb dificultats de conciliació”, va argumentar Díez. La prioritat del sindicat per a aquest curs serà continuar amb les mobilitzacions “per recuperar les condicions laborals i salarials perdudes fa una dècada”.

Prop de 160 nens i nenes es beneficiaran d’ajudes

A les comarques de Girona, la Creu Roja ha posat en marxa un programa per facilitar el retorn a l’escola dels infants en situació de vulnerabilitat. Mitjançant aquest programa, es distribuiran 16.500 euros en ajudes escolars entre uns 160 nens i nenes en risc d’exclusió. Els escolars que gaudeixen d’aquestes ajudes pertanyen a famílies amb greus dificultats econòmiques a causa del baix nivell o la inexistència d’ingressos, i que estan en seguiment per part de la mateixa Creu Roja coordinadament amb els serveis socials.

Concretament, aquestes ajudes es destinaran a la compra de llibres i de material escolar, una despesa que, en molts casos, no poden assumir les famílies en situació de dificultat, adverteix la Creu Roja. En aquest sentit, aquesta organització recorda que, segons dades de l’11è Observatori de Vulnerabilitat de la Creu Roja sobre la cronificació de la pobresa, més del 44,5% de les famílies ateses per la Creu Roja en programes vinculats a l’extrema vulnerabilitat es troben en situació de pobresa crònica o persistent, i un 84,5% en situació de pobresa greu. Es tracta d’un col·lectiu en què la mitjana d’ingressos familiars se situa entre els 300 i els 600 euros (majoritàriament provinents de prestacions). I entre la població activa enquestada, més de la meitat de les famílies (fins a un 60%) tenen tots els membres adults a l’atur. Els 16.500 euros provenen de fons propis de la Creu Roja, de les aportacions econòmiques d’administracions, herències i llegats a favor de l’entitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia