Educació
A temps complet
En la jornada anual es destaquen les experiències de les escoles de Bordils, sobre el territori, i de Vila-roja, que dota de valor educatiu l’hora de menjador
S’entén l’educació com un treball més enllà dels centres
L’escola ha de preparar l’infant per a la vida i els aprenentatges han de ser reals, tant pel que fa als continguts i els processos per assolir-los, com per les relacions que es generen. Ho destaquen les mestres de l’escola de Bordils Núria Salvatella i Glòria Fernàndez en relació amb la filosofia d’ Educació 360 . L’escola de Bordils, que des de fa més de vint anys treballa per projectes, va presentar recentment en la jornada anual d’Educació 360, Ecosistemes educatius 360: territoris connectats per l’equitat a Barcelona, un projecte que aposta per obrir l’escola al seu entorn, al seu territori, i en aquest cas a Bordils. Les mestres es van interessar per Educació 360 per la concepció d’una “escola inclusiva que garanteix la integració social i escolar”. Tant Núria Salvatella com Glòria Fernàndez recalquen que aquesta mirada permet que el treball amb projectes “que quedaven tancats a l’escola cada vegada siguin més visibles”. Això permet, assenyalen, que s’intensifiqui la relació amb les famílies i el poble i la projecció de l’escola traspassa l’àmbit escolar.
L’experiència que es va presentar, Descobrim Bordils, forma part del Projecte de Cinema en Curs i destaca per ser una exposició itinerant per quinze espais del municipi. S’hi mostren les més de 700 fotografies i 29 films realitzats per nens i nenes de P3 a 6è. Aquesta mostra, assenyalen les mestres, “propicia el diàleg entre generacions i persones de diferents contextos culturals en què les diferents peces audiovisuals donen valor a l’entorn i contribueixen a la memòria històrica del poble”.
En la jornada d’Educació 360 a Barcelona també es va presentar l’experiència de l’escola de Vila-roja de Girona, un centre qualificat de màxima complexitat amb una majoria d’alumnat (79%) amb necessitats educatives vinculades a situacions econòmiques desfavorides. El centre va decidir apostar també per l’Educació 360 amb una iniciativa educativa al menjador escolar. “Quan vam formar el nou equip directiu amb la cap d’estudis, Sira Canyigueral, vam tenir clar que volíem treballar amb el menjador”, assenyala Laura Chaparro, directora de l’escola de Vila-roja. “No hi havia línia amb l’escola: se’ls donava de dinar i no hi havia contingut pedagògic ni activitats dirigides.” També es trobaven amb la dificultat que el monitoratge de menjador no tenia formació pedagògica ni de lleure. Les dues mestres van idear el projecte de dotar de valor educatiu el que van decidir anomenar El temps del migdia a partir d’una formació que van realitzar amb Educació 360 de la Fundació Jaume Bofill. En relació amb el projecte, Laura Chaparro assenyala que, a banda de canviar el terme de l’hora de menjador per temps del migdia, van apostar per fer-hi un pla d’activitats d’enriquiment acadèmic. La directora del centre de Vila-roja assenyala que “són activitats gratuïtes per a tots els alumnes, es quedin a dinar o no”. Així explica que, “quan acaba el temps lectiu, els alumnes es queden una hora practicant esport, estudi assistit o monitoratge amb diferents tallers, com ara tutories individuals o d’educació emocional, gestió de conflictes, però també tallers de ball, o més artístics, com ara de manualitats”. Laura Chaparro remarca que el projecte es finança íntegrament amb diners de l’escola, arran del premi de la Crida 360 als centres docents. “Va ser el segon premi, enfront d’una trentena d’escoles de tot Catalunya, i hem utilitzat la dotació econòmica per desenvolupar el projecte; no tenim ajudes i hem pagat la coordinació dels monitors amb els diners de l’escola.”