Rebuig a deixar en mans de les escoles com retornar al juny
Docents i famílies acusen Bargalló de passar la responsabilitat educativa i preventiva a cada centre sense diàleg
Pares i mares temen un curs 2020/21 amb la mateixa disparitat de ‘classes’ en línia d’aquest últim trimestre
Els sindicats docents s’oposen a un retorn a les aules aquest mes de juny perquè consideren que no es garantirà la prevenció sanitària mínima per evitar un contagi entre professors, alumnes i famílies i acusen el conseller d’Educació, Josep Bargalló, de tirar pel dret sense consultar-los i de “rentar-se les mans” i passar la pilota a les direccions dels centres perquè organitzin la tornada, fins al punt que el sindicat majoritari, Ustec, li torna a demanar la dimissió.
Tot i que no es tracta d’un retorn obligatori ni s’hi farà jornada lectiva, sinó més aviat tutories, els sindicats docents afirmen que els centres educatius no estan preparats per acabar aquest curs amb garanties que no hi haurà contagis perquè no es disposa d’equips de protecció individual (EPI), que, en aquest cas, serien mascaretes quirúrgiques per als professors quan, en canvi, els alumnes no estarien obligats a dur-ne. El portaveu del sindicat Ustec, Ramon Font, advertia ahir a TV3 que, a la primària, la pedagogia no pot ser “de quarter” com, segons ell, es requereix per la pandèmia perquè és impossible evitar que els nens es toquin i es posin les mans als ulls i a la boca permanentment: “Deixar entrar l’alumnat sense mascareta i tenir el professorat amb mascareta en etapes primerenques en les quals la disciplina és impossible de mantenir és com fer-nos pujar a l’Everest en calçotets”. De fet, la Ustec va ser ahir l’agent més crític amb el conseller d’Educació, a qui no va dubtar a demanar la dimissió – “el que fa avui el conseller és rentar-se les mans i val més que dimiteixi”– pel fet d’espolsar-se la responsabilitat de possibles contagis i passar-la a les direccions dels centres, segons interpreta Font. En aquest sentit, la Ustec “recomana” als equips directius de les escoles que no assumeixen aquesta responsabilitat: “Després, quan hi hagi denúncies de docents contagiats, resultarà que la responsabilitat serà de la direcció del centre.”
També de pla sense garanties, “perillós” sanitàriament i “imposat” políticament van qualificar la proposta de Bargalló els sindicats UGT i CCOO. La denúncia de fer responsables els centres del pla de contingència per tornar a les aules aquest juny o el curs vinent la comparteixen amb la Ustec i la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes (Fapac). De “normativa completament unilateral” qualificava CCOO el pla, i denunciava que no “ha estat negociat ni acordat” amb els sindicats docents, que, recorda, representen “unes treballadores i uns treballadors sense els quals no hi ha cap tornada possible” a les aules.
La UGT es pregunta retòricament quines garanties de seguretat per evitar el contagi poden donar al juny els centres quan, afirma, “amb prou feines” disposen d’EPI en condicions per dur a terme les preinscripcions presencials. Decebuda i preocupada es mostrava la presidenta de la Fapac, Belén Tascón, perquè tem que al curs 2020/21 es repliqui la desigualtat educativa que hi ha hagut aquest últim trimestre de curs amb models divergents de formació en línia per a cada centre: “No pot ser que cada centre determini el com, el què i el qui de la contingència perquè és el departament que ha de garantir el dret a l’educació a tots els alumnes.” El resultat de la disparitat de models telemàtics, afirma Tascón, ha estat afegir dificultats a les que ja tenia l’educació perquè el departament s’ha limitat a donar “directrius generalistes i laxes” i cada centre ha fet el que li ha semblat. Això no pot repetir-se el curs que ve si, segons ella, aquest últim trimestre accidentat ni tan sols s’ha pogut garantir l’atenció als “alumnes amb situació de vulnerabilitat o que ho necessiten emocionalment”.
També ho entén així la Fundació Jaume Bofill. El seu director, Ismael Ballarín, celebra que Bargalló hagi virat cap a l’escola presencial i que aquest juny es prioritzin els alumnes de 6è de primària i 4t. d’ESO pel canvi de cicle que viuran, però defensa que també es faci atenció especial als “alumnes amb desavantatge social” perquè, amb el tancament d’escoles, “molts han desconnectat i són carn de canó de l’absentisme”, avisa. Ballarín defensa que, a l’estiu caldrien “casals de suport escolar” per a les famílies –la majoria– que no poden marxar de vacances a cap segona residència. I alerta: mantenir classes telemàtiques sense formar els docents té molt de risc: “Perquè no hem fet educació en línia. Hem enviat deures en línia.”