Educació

Les cases de colònies alerten que l’activitat cau del 80%

Nombroses escoles estan suspenent les sortides i les patronals auguren un greu impacte econòmic

El sector defensa la seguretat de les colònies i fa un protocol propi

Són moltes les escoles que han anunciat que no faran sortides ni colònies aquest curs o que les deixen en suspens fins a veure com evoluciona la pandèmia. Les empreses que gestionen les cases de colònies alerten que el sector està molt tocat, després que el curs passat se suspengués la pràctica totalitat de les sortides, que es concentren al tercer trimestre, i que moltes corren el risc d’entrar en fallida. “El 2020 és un any perdut”, afirma Pep Montes, gerent de l’Acellec, que agrupa més de 70 empreses del lleure. Montes calcula que les cases de colònies de Catalunya han perdut el 80% de l’activitat, amb la conseqüent pèrdua de facturació.

El gerent de l’Acellec creu que les escoles i les AMPA no estan programant sortides “per por”. També perquè “les direccions de les escoles es volen treure un maldecap de sobre” en un curs que està sent especialment difícil d’organitzar per part dels centres educatius.

Montes recorda que la campanya d’estiu, en què es van poder obrir el 50% de les cases de colònies, “va anar molt bé”, perquè el nombre de contagis entre els participants va ser anecdòtic. La incidència de la Covid-19 ha estat d’un 0,04%, aproximadament, en el lleure d’estiu i les patronals que representen la pràctica totalitat del sector de colònies (Acellec, ACCAC i La Confederació) han redactat un protocol propi. “És una activitat fins i tot més segura que l’escola, perquè es mantenen els grups estables i quasi totes les activitats són sempre a l’aire lliure”, defensa.

Josep Maria Valls, portaveu de Fundesplai, diu: “Entenem que la prioritat ara és obrir les escoles i som conscients de l’excepcionalitat del curs.” Però insisteix en la seguretat dels protocols i l’interès pedagògic. “Les colònies són interessants educativament i més segures que les escoles, perquè es fan igualment amb els grups estables però en espais més grans i a l’aire lliure. Ens avala l’experiència d’aquest estiu”, afirma.

La fundació Pere Tarrés tenia 78 reserves per a la tardor però n’han cancel·lat la meitat i de les que continuen 19 s’han reconvertit en estades diürnes. “Però bona part s’han traslladat a la primavera”, explica Jordi Inglés, director del Servei Colònies de Vacances, que valora que les escoles tenen ganes de fer colònies però demanen temps per organitzar, per ara , el seu inici de curs amb tants de canvis i protocols. “La primavera pinta bé tot i la incertesa”, diu Inglés, que insisteix en la seguretat de l’activitat.

LA FRASE

La prioritat ara és obrir les escoles i som conscients de l’excepcionalitat del curs
Josep Maria Valls
portaveu de Fundesplai

Les universitats comencen el curs amb un model híbrid

Les universitats catalanes comencen progressivament aquests dies les classes amb un model híbrid que combina l’educació telemàtica i la presencialitat. Tots els centres prioritzen la presència a l’aula dels alumnes de primer curs, per facilitar-ne l’adaptació. En la resta de nivells, la presencialitat variarà segons els centres o facultats, les assignatures o els horaris. Però la norma general serà fomentar l’assistència a les aules en les disciplines que requereixin classes pràctiques o la utilització de laboratoris o eines específiques. D’altra banda, totes les universitats han reforçat les eines telemàtiques per garantir l’educació a distància quan sigui necessari, així com diferents protocols de seguretat i actuació per evitar els contagis dins dels centres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.