Proposen més català en l’FP dual i el pati
El Consell Escolar presenta 67 idees per fomentar la llengua en tot el temps escolar
El Consell Escolar de Catalunya (CEC) ha elaborat una llista amb 67 propostes per fomentar l’ús del català en tot el temps escolar, fet que inclou tant l’ús que se’n fa a les aules com al pati i l’espai de migdia. El CEC planteja també que es millori l’ús del català a les empreses en què els alumnes de l’FP dual fan les pràctiques amb l’objectiu que esdevingui la llengua vehicular.
El president del CEC, Jesús Viñas, va lliurar ahir al conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, el paquet de propostes, que el consell ha elaborat durant nou mesos amb diferents experts. També ha recollit les aportacions de les persones que van participar en la jornada de reflexió que el CEC va organitzar el 2 de desembre a Santa Coloma de Gramenet. En aquella sessió es va analitzar l’ús del català en l’educació i es va presentar un informe del Consell Superior d’Avaluació que recollia el retrocés de la llengua entre els adolescents: el 2006 la sentien com a seva el 36,5% de l’alumnat de 15 anys i el 2021 el percentatge havia caigut al 27%.
Per ampliar l’ús del català en l’entorn educatiu, el CEC proposa actuar en diferents àmbits, a banda de l’escolar: les xarxes socials, la cultura, els mitjans de comunicació, les famílies i els plans educatius d’entorn. Es plantegen sis apartats clau: augmentar la consciència sociolingüística i la formació docent, implantar el projecte lingüístic del centre en tot el temps escolar, teixir xarxes amb l’entorn, potenciar la creació de continguts audiovisuals, revisar acreditacions i polítiques lingüístiques i crear un fòrum entorn del CEC sobre la llengua en l’educació. Entre d’altres, es coincideix amb el Departament en la necessitat d’exigir el nivell C2 de català als docents, tal com recull la llei d’educació de Catalunya. Planteja també la necessitat de reforçar el català a les aules amb metodologies participatives i especialment amb el treball cooperatiu. Proposa, a més, que es dinamitzin els patis amb propostes lúdiques inclusives, que s’avaluï el model d’immersió lingüística i que es transformi el model d’aula d’acollida en un projecte de suport global del centre a l’alumnat.
A més, el CEC convida a facilitar l’accés a la cultura a través d’un carnet educatiu de descomptes i a incloure noves formes d’oci en català, entre d’altres.