Educació

GABÍ AMORES TRAVESET

MESTRE DE TALLER, PEDAGOG

“S’inverteix poc en formació professional”

“S’han de formar especialistes amb capacitat d’adaptació a diferents entorns laborals”

“Ha d’oferir prou places als cicles més demanats i demostrar més capacitat d’inserció laboral”

L’FP al cor
En Gabí va anar a l’escola de l’empresa paperera Torras Domènech, de Flaçà, el seu poble. Després un any a l’institut Vicens Vives, de Girona, i dotze anys a la Universitat Laboral, ideada pel franquisme per donar formació gratuïta i tècnica als fills dels treballadors, primer a València i després a Tarragona. Li va ser útil, també per allunyar-se ideològicament de les idees que alguns tutors volien inculcar. A disset anys va tornar a Flaçà i a divuit era oficial de primera a la Torras. Fins que li va entrar el cuc de la docència. És un dels impulsors de les certificacions de qualitat als centres d’FP (ISO 2000) a Girona i ha participat activament en la formació del seu professorat.

Gabí Amo­res ha estat més de trenta anys mes­tre de taller en dife­rents cen­tres de for­mació pro­fes­si­o­nal de les comar­ques giro­ni­nes. És tota una referència en aquest àmbit, en què ha exer­cit la docència en la seva espe­ci­a­li­tat d’elec­tri­ci­tat. Com a lli­cen­ciat en peda­go­gia, l’altre ves­sant de la seva for­mació acadèmica, ha estat for­ma­dor en didàctica per al pro­fes­so­rat d’FP, a la UdG, ha dut a terme tas­ques d’ori­en­tació als ins­ti­tuts i ha asses­so­rat empre­ses en la for­mació de tre­ba­lla­dors.

Vostè ha cone­gut tota la història de la for­mació pro­fes­si­o­nal.
Vaig estu­diar-la a par­tir de la llei de for­mació pro­fes­si­o­nal indus­trial, de 1955, el pri­mer intent d’orga­nit­zar-la, que la divi­dia en estu­dis d’ofi­ci­a­lia i de mes­tria, una for­mació exclu­si­va­ment tècnica a par­tir dels catorze anys, sense pràcti­ca­ment assig­na­tu­res acadèmiques. Era la for­mació pro­fes­si­o­nal pen­sada per ser un bon ope­rari.
Lla­vors va venir la llei del 1970, la de l’EGB, el BUP i el COU.
Aquesta ja la vaig viure com a pro­fes­sor i va ser un avenç perquè va voler cor­re­gir aquesta dife­ren­ci­ació entre la for­mació acadèmica i la pro­fes­si­o­nal i va intro­duir assig­na­tu­res clàssi­ques als estu­dis de la nova FP, divi­dida en FP1 i FP2, que dona­ven una for­mació més glo­bal i com­pleta. Con­ti­nu­ava essent una opció de segona cate­go­ria, perquè per fer l’FP1 no neces­si­ta­ves haver apro­vat l’EGB. Uns quants dels alum­nes que hi acce­dien sense una bona base de conei­xe­ments en matemàtiques i llengües fra­cas­sa­ven, cosa que era un gran incon­ve­ni­ent, perquè se n’ana­ven al car­rer, sense poder tre­ba­llar fins als setze anys, l’inici de l’edat labo­ral. Alguns cen­tres van inten­tar crear cur­sos, des del volun­ta­riat, per recu­pe­rar-los, però per reconèixer-los ofi­ci­al­ment es va haver d’espe­rar la nova llei, la Logse, el 1990. L’admi­nis­tració sem­pre reac­ci­ona molt len­ta­ment als pro­ble­mes.
La Logse allar­gava l’esco­la­ri­tat obli­gatòria fins als setze anys, amb un tronc comú per a tot­hom (l’ESO). Si l’apro­va­ves, podies fer bat­xi­lle­rat o cicles for­ma­tius de grau mitjà (la nova FP). Per pri­mera vegada l’FP tenia la mateixa con­si­de­ració d’accés que el bat­xi­lle­rat. I per als que no apro­ven, hi ha cur­sos específics.
Va ser un intent clar de pres­ti­giar-la. Aquesta nova for­mació pro­fes­si­o­nal pretén for­mar els estu­di­ants de grau mitjà, com l’antiga ofi­ci­a­lia, amb un o dos anys de for­mació específica inten­siva, però amb la base de l’ESO asso­lida. I els cicles for­ma­tius de grau supe­rior serien com l’antiga mes­tria, i s’estu­di­a­rien després d’haver cur­sat un bat­xi­lle­rat o un grau mitjà amb l’afe­git d’un curs de tran­sició. Par­lem d’una for­mació que pretén ser de bona qua­li­tat, amb un ven­tall d’espe­ci­a­li­tats cada vegada més gran.
Com es defi­ni­ria aquesta bona qua­li­tat?
Bona tècni­ca­ment, que ofe­reixi als estu­di­ants una pers­pec­tiva de conei­xe­ments àmplia, amb capa­ci­tat d’inse­rir-se a dife­rents llocs de tre­ball, sabent pren­dre deci­si­ons i resol­dre pro­ble­mes, amb bones habi­li­tats per al tre­ball en equip i per a la col·labo­ració amb altres pro­fes­si­o­nals.
S’ajusta prou l’oferta que fa l’FP a les deman­des dels ocu­pa­dors?
L’FP és molt diversa, cada família pro­fes­si­o­nal és un món. Sem­pre s’ha inten­tat res­pon­dre a les deman­des i expec­ta­ti­ves de les empre­ses. Ara, el que no poden fer els cen­tres d’FP és for­mar espe­ci­a­lis­tes per a una empresa deter­mi­nada, que és sovint el que vol­drien els ocu­pa­dors. S’han de poder for­mar espe­ci­a­lis­tes amb capa­ci­tat d’adap­tació a dife­rents entorns labo­rals. I les empre­ses no poden dei­xar de fer la for­mació interna necessària per aca­bar d’ajus­tar la for­mació dels seus tre­ba­lla­dors als llocs de tre­ball específics que ofe­rei­xen.
La relació dels cen­tres d’FP amb el seu entorn labo­ral i d’ocu­pació deu ser impres­cin­di­ble.
Abso­lu­ta­ment. I sem­pre s’han man­tin­gut aquests con­tac­tes amb major o menor for­ma­lit­zació. D’aquesta bona relació n’han sor­tit com­pro­mi­sos de col·labo­ració molt útils per als dos col·lec­tius. L’equi­pa­ment digne dels cen­tres d’FP, amb maqui­nari actu­a­lit­zat, sovint ha estat pos­si­ble gràcies a aques­tes transac­ci­ons i espe­ci­al­ment a la gene­ro­si­tat de per­so­nes i ins­ti­tu­ci­ons pri­va­des, més enllà del mateix Depar­ta­ment d’Edu­cació, que no sem­pre ha inver­tit el neces­sari.
Són cars els cicles for­ma­tius per a l’admi­nis­tració?
N’hi ha de més cars que altres, perquè alguns reque­rei­xen maqui­nari o deter­mi­nats recur­sos mate­ri­als específics que s’han d’actu­a­lit­zar per poder ofe­rir una for­mació de prou qua­li­tat. És evi­dent que per a l’admi­nis­tració els cicles són més cars que el bat­xi­lle­rat.
De fet, una queixa recur­rent és que el sis­tema edu­ca­tiu està pen­sat perquè l’alum­nat faci bat­xi­lle­rat i, de fet, si es tenen els requi­sits, ningú no té cap pro­blema per cur­sar-lo. En canvi, si un estu­di­ant vol fer un cicle for­ma­tiu deter­mi­nat, no és segur que pugui tenir-hi una plaça. Com ho valora?
Tris­ta­ment és així. Cada cop s’han ofert més cicles i això és un guany; ara, és obvi que no tots tenen la mateixa demanda. El Depar­ta­ment d’Edu­cació ha de poder ofe­rir pla­ces sufi­ci­ents als cicles més dema­nats i que demos­trin més capa­ci­tat d’inserció labo­ral. A banda, tot­hom hau­ria de poder estu­diar allò que pugui interes­sar-li. Ens quei­xem molt de les difi­cul­tats d’accés a deter­mi­nats estu­dis uni­ver­si­ta­ris, però a l’FP passa exac­ta­ment el mateix!
Una bona ori­en­tació a l’alum­nat faci­li­ta­ria elec­ci­ons més rao­na­des?
Sens dubte. No sem­pre s’escull amb cri­teri. La meva experiència és que es dedica poc temps a l’ajuda per­so­na­lit­zada per triar, allò de conèixer bé cada alumne i pro­cu­rar que cadascú es cone­gui bé a si mateix, les seves poten­ci­a­li­tats, els seus valors. Els ori­en­ta­dors de cen­tre hau­rien de poder coor­di­nar tots aquests pro­ces­sos. Tant de bo que els equips direc­tius els donin prou marge de temps per poder-ho fer! Es millo­ra­rien molts aspec­tes; per exem­ple, aquest biaix tan gran del bat­xi­lle­rat cap a la selec­ti­vi­tat i la uni­ver­si­tat. Alguns CFGS ofe­rei­xen una inserció labo­ral supe­rior a la dels graus uni­ver­si­ta­ris i poc alum­nat els con­si­dera una opció. I ho és, i de futur!
La nova pro­posta és la for­mació dual, en què s’aug­menta la col·labo­ració entre els cen­tres de for­mació pro­fes­si­o­nal i les empre­ses, que s’hi han d’impli­car més que mai. Sem­bla una bona opció.
La for­mació dual té avan­tat­ges: més hores a les empre­ses, més pos­si­bi­li­tats de prac­ti­car en un entorn de tre­ball real, les pos­si­bi­li­tats d’inserció són més altes, la vin­cu­lació entre cen­tre d’FP i empresa haurà de ser necessària­ment més intensa. D’incon­ve­ni­ents, també se n’hi veuen; per exem­ple, els crèdits pre­sen­ci­als a l’ins­ti­tut que­den més reduïts i els conei­xe­ments se cen­tren en l’empresa con­creta. Per altra banda, no tots els alum­nes podran fer for­mació dual perquè fal­ta­ran empre­ses dis­po­sa­des i pre­pa­ra­des per for­mar-los. El temps ho dirà.

Podeu lle­gir l’entre­vista com­pleta a: ja.​cat/​experiencia-​per-​si-​servis



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia