Volen millorar la detecció
Educació vol augmentar la detecció d’infants amb necessitats especials a 2n cicle d’infantil
Treballen amb Drets Socials per avançar en la resposta
El Departament d’Educació coneix la situació de creixement de les necessitats especials i específiques dels infants en els darrers anys, especialment dels darrers cinc. Per aquest curs 2023/24, la Direcció General d’Escola Inclusiva ha augmentat les dotacions dels professionals que formen part dels equips d’assessorament psicopedagògic (EAP) amb l’objectiu de reforçar les plantilles i poder incrementar la detecció i l’acompanyament dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i les seves famílies i assessorament als centres educatius. Segons font del Departament d’Educació, també s’han reforçat les plantilles d’altres serveis educatius específics, com són els Creda i els Cretdic, amb el focus posat en la millora de l’atenció als alumnes amb trastorns del llenguatge, trastorn de l’espectre autista i trastorns de conducta. Així mateix, per millorar els processos de detecció primerenca, s’ha posat en marxa el programa de detecció i intervenció primerenques de dificultats en l’aprenentatge, la comunicació i el llenguatge en el segon cicle d’educació infantil, dels tres als sis anys. Aquest programa va començar durant el curs 2022/23 i s’ha renovat per al curs 2023/24 amb professionals i un total de 122 mestres d’educació especial i mestres d’audició i llenguatge, així com dotze professors especialistes en orientació educativa distribuïts en tot el territori. Així mateix, amb el decret 11/2021, de 16 de febrer, de la programació de l’oferta educativa i del procediment d’admissió en els centres del Servei d’Educació de Catalunya, s’han creat les unitats de detecció per tal d’identificar alumnes amb necessitats educatives específiques. Per dur a terme aquesta tasca és disposa de la col·laboració d’altres organismes i administracions, com el Departament de Drets Socials. Actualment es treballa també per establir mecanismes de col·laboració i compartició de dades entre administracions per reforçar la coordinació en la resposta que s’ofereix.