Educació

Vallfogona de ripollès/ Planoles

Porta a porta dels alumnes per fomentar l’estalvi d’aigua

Els infants són uns bons ali­ats a l’hora de fer creure als adults. Són sin­cers, tenen un punt d’ingenuïtat que fa autèntic el mis­satge que volen trans­me­tre i, és clar, a les per­so­nes pro­pe­res i fami­li­ars els tenen el cor robat. I amb aquesta pre­missa les pro­fes­so­res i pro­fes­sors de la zona esco­lar rural Comte Arnau, que inte­gra les esco­les de Pla­no­les i Vall­fo­gona, ha dut a terme un pro­jecte sobre l’aigua i els alum­nes l’han com­par­tit amb el seu entorn més imme­diat.

Coin­ci­dint amb l’epi­sodi de sequera i les res­tric­ci­ons dic­ta­des per la Gene­ra­li­tat, tots els alum­nes, des dels de pri­mer curs del cicle d’infan­til fins als de sisè del de primària, han sor­tit al car­rer. S’han dis­tribuït els dos muni­ci­pis per zones i en grups de qua­tre o de cinc han anat casa per casa per cons­ci­en­ciar els veïns de la importància d’estal­viar aigua i, fins i tot, els han infor­mat sobre estratègies per acon­se­guir que cada uni­tat fami­liar aporti el seu gra de sorra per pal·liar aquest pro­blema.

Aquest pro­jecte s’ha ini­ciat amb unes ses­si­ons a l’aula i s’ha esco­llit perquè és un tema de màxima pre­o­cu­pació i perquè saber com estal­viar aigua és una demanda de la soci­e­tat, tal com remarca la cap d’estu­dis de la ZER, Raquel Cruz. Així, doncs, els alum­nes han après què és l’aigua, és a dir, la seva com­po­sició mol·lecu­lar, el seu cicle, on n’hi ha i, ara, on no n’hi ha, els tipus d’aigua... i també han ana­lit­zat el seu entorn. L’Àstrid explica que han vist imat­ges de l’embas­sa­ment de Sau quasi buit; han pogut com­pro­var com els rama­ders del muni­cipi es quei­xen perquè falta aigua al bes­tiar i han vist les rie­res i les fons del poble seques. La Natty remarca que, contrària­ment al que podrien opi­nar mol­tes per­so­nes d’altres comar­ques, al Ripollès hi ha falta d’aigua tot i ser un zona de mun­ta­nya. L’àvia de la Ruth, en una de les visi­tes que han fet a domi­cili, els ha expli­cat que, quan ella era petita, no havien vis­cut mai pro­ble­mes per manca d’aigua, perquè al Piri­neu hi nevava més i més dies i hi havia reser­ves d’aigua.

Mate­rial

Els alum­nes de la ZER han ela­bo­rat un díptic que recull la infor­mació del pro­jecte i sobre­tot diver­sos con­sells per estal­viar aigua. L’Ian deta­lla que aquests con­sells inclo­uen la col·locació d’una ampo­lla plena de pedres a la cis­terna del vàter, perquè es pugui omplir amb menys quan­ti­tat d’aigua; omplir una galleda amb l’aigua que es fa sor­tir de la dutxa abans no és calenta per després reu­ti­lit­zar-la; reduir el temps de fun­ci­o­na­ment de les aixe­tes amb pol­sa­dor automàtic, com les de l’escola; o, per citar-ne només un altre, omplir el got només amb l’aigua que cadascú vol beure per no haver de llençar la sobrant a l’aigüera.

Els alum­nes, però, no només han repar­tit díptics amb con­sells, sinó que també han après estratègies d’estalvi d’aigua per part d’alguns dels veïns que han visi­tat. La Marta explica que un els va ense­nyar el con­trol del con­sum d’aigua i, fins i tot, si hi ha fui­tes a la xarxa, que fa a través de l’ordi­na­dor. I en Till recorda una família que té un sis­tema per nete­jar les aigües que no són fecals, les que sur­ten del ren­ta­vai­xe­lles, per exem­ple, i que després del procés són reu­ti­lit­za­des per regar o bé a la cis­terna del vàter.

Els alum­nes han fet una repre­sen­tació tea­tral prèvia a la pas­se­jada infor­ma­tiva per a tots els pares amb esce­nes per recor­dar com s’ha d’estal­viar aigua. Ara, doncs, són tots uns experts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia