educació
Catalunya, al capdavant de l’Estat en competències digitals i tercera a nivell internacional
Els alumnes de 2n d’ESO obtenen una valoració superior per sobre d’Alemanya, França o Finlàndia
Catalunya se situa al capdavant de l’Estat en competències digitals a 2n d’ESO i en el tercer lloc del món. Aquesta és una de les conclusions de l’estudi ICILS, realitzat per l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu, en què per primer cop hi han participat alumnes catalans. Els resultats de l’informe també constaten, entre d’altres qüestions, que existeix una bretxa per qüestions econòmiques i també entre nadius i immigrants.
Catalunya obté 518 punts, mentre que la mitjana espanyola està en 495 punts i la UE, en 493. Per davant de Catalunya només hi ha Corea (540) i República Txeca (525). Dinamarca obté la mateixa puntuació, és a dir, 518 punts. Alhora, Catalunya és una de les autonomies que més utilitza les TIC a l’aula, juntament amb Madrid i Canàries.
D’aquesta manera, els alumnes catalans se situa en primera posició en competències digitals (518), per davant de la Comunitat de Madrid (514), Astúries (512), Castella i Lleó (507), La Rioja (505), Canàries (502) i Cantàbria (500). Totes aquestes autonomies estan per sobre de la mitjana espanyola (595) i també de la UE (493).
La mitjana dels països participants en aquest estudi és de 476 punts. A nivell internacional, l’alumnat català està per sobre de països com França (498), República Eslovaca (499), Alemanya (502), Noruega i Suècia (504), Hongria (505), Finlàndia (507), Letònia (509), Portugal (510), Bèlgica (511) i Taiwan (515).
L’estudi avalua competències com són l’ús de l’ordinador com a eina per pensar i crear, la selecció de la informació, saber valorar-ne la seva utilitat i credibilitat, l’intercanvi d’informació a través de plataformes, així com la consciència dels problemes derivats de donar informació confidencial a la xarxa, entre d’altres.
Diferència entre públics i concertats
Les proves ICILS a Catalunya les van dur a terme el 2023 un total de 1.102 alumnes de 2n d’ESO procedents de 50 centres educatius de diferents titularitats -34 centres públics i 16 centres de titularitat concertada.
Al marge de la mitjana obtinguda en les proves, l’estudi analitza paràmetres concrets com són la diferència de gènere, els resultats segons la titularitat dels centres o aspectes com el rendiment en alumnat desafavorit o la incidència del nombre d’ordinadors a la llar en els resultats.
Pel que fa a la titularitat, l’alumnat dels centres privats obté una puntuació en la competència digital més alta que el dels centres públics (542 versus 505). L’estudi també conclou que el nombre d’ordinadors a la llar i l’experiència de l’alumnat en l’ús de les TIC afavoreix la competència digital.
Diferències en l’alumnat
També es registra una diferència de 25 punts entre noies i nois, de 77 punts entre alumnes més afavorits i menys i de 43 entre nadius i immigrants.
Respecte al gènere, les noies mostren un rendiment en la competència digital significativament superior al dels nois (531 les noies i 505 els nois). A més, el percentatge de noies que no assoleixen la competència és menor (8% respecte al 13% dels nois).
Excés de pantalles
El 69,4% dels estudiants de 2n d’ESO utilitzen diàriament les TIC per a tasques escolars en dies lectius, i el 58,6% ho fan en dies no lectius. El 71,1% les utilitza per a altres propòsits en dies lectius, el mateix percentatge que en dies no lectius. El 44,6% dels estudiants no tenen limitació parental en l’ús de pantalles en dies lectius, i el 62,4% no la té en dies no lectius. Al conjunt de l’Estat, el 41,5% dels alumnes de 2n d’ESO no té límit a l’hora d’utilitzar pantalles en dies lectius i el 68,4% no la té en dies no lectius. Els percentatges de la UE se situen en el 59,4% i en el 75,1%, respectivament.
Niubó es felicita
La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha valorat positivament el resultat obtingut, assegurant que és motiu “d’orgull”, tot i que ha precisat que l’objectiu del departament “és assolir el mateix nivell en competència lectora, matemàtica i científica.”