Educació

SOCIETAT

El municipalisme reclama al Govern una política d’activitats extraescolars i d’estiu universal

Les quatre diputacions i la FMC aposten per dissenyar-la i desplegar-la en col•laboració amb el món local i reclamen un “finançament estable”

Les diputacions de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona i la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) han reclamat al Govern que impulsi una política de país per garantir activitats extraescolars i d’estiu per a tothom. Segons informa ACN, aposten per desplegar-la en col·laboració amb el món local i per aquest motiu demanen un “finançament estable”.

Els ens locals també han exigit el “compromís ferm” d’Educació i han confiat que “l’ampli consens polític” que hi ha al voltant d’aquesta qüestió afavorirà “que es puguin fer els passos endavant pertinents”. Alhora, han considerat imprescindible que hi hagi “fórmules clares de corresponsabilitat” entre administracions” i “molta coordinació”. La demanda ha sorgit en el marc de la primera trobada de la Taula de món local d’Educació 360.

La reunió d’aquest dijous ha servit per a constituir aquesta taula que neix amb la voluntat de posar en comú els reptes i compromisos del món local català per a una educació a temps complet. La cita s’ha celebrat al Campus Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i ha aplegat diputats de les quatre diputacions i responsables d’Educació de la FCM.

Enric Aragonès, director de l’Aliança 360, ha recordat que “hi ha unes activitats educatives extraescolars i d’estiu que tenen un valor molt gran pel que fa a aprenentatges, motivació, habitats saludables i vinculació comunitària que continuen travessades per enormes desigualtats”. Ha explicat que fins ara, aquestes mancances se suplien amb accions puntuals impulsades des de l’àmbit local per garantir un accés “equitatiu”, però ha dit que cal fer una passa endavant: “Cal avançar cap a una política de país que garanteixi l’accés universal i en condicions d’equitat a aquestes activitats”. En aquest sentit, ha recordat que es tracta d’una demanada que ja han fet la Sindica de Greuges i el Parlament de Catalunya.

Aragonès ha remarcat que aquesta política “s’ha de dissenyar i desplegar en col·laboració amb el mon local” i ha indicat que en la reunió d’aquest dijous tots els agents implicats han traslladat el seu compromís i disposició a seguir treballant per fer-ho possible.

Tot i que la demanda encara es troba en una fase incipient, els membres de la taula han coincidit a demanar un “finançament estable” i un “marc normatiu clar amb fórmules de corresponsabilitat entre administracions”. El director de l’Aliança 360 ha destacat la bona predisposició del Departament d’Educació per avançar en aquesta línia. Ha explicat que a principis de legislatura l’Aliança 360 va reunir-se amb la consellera d’Educació, Esther Niubó, i ha dit que confien en “seguir treballant amb la conselleria perquè això que avui es posa sobre la taula pugui ser una realitat”. Així mateix, ha assenyalat que confien que el fet que hi hagi una “amplia majoria parlamentaria” a favor de la mesura pugui beneficiar-los: “Creiem que avui es donen les condicions perquè es puguin fer passos endavant”, ha assegurat. Amb tot, no s’ha pronunciat sobre la partida pressupostària que seria necessària o sobre si en les negociacions pels nous comptes ja s’ha començat a parlar d’aquesta qüestió.

Ha recordat que el que passava fins ara era que els governs locals impulsaven iniciatives puntuals sense un marc compartit. Així ha dit que a banda de més recursos, també és necessari que l’estratègia “tinguin una condició estructural i que parlem d’una política de país que forma part de les polítiques educatives”, ha indicat. A més ha apostat per aplicar-hi una “mirada transversal” que a banda de l’àmbit educatiu també contempli d’altres àrees com la cultura o l’esport.

Compromís d’Educació i major coordinació

En aquets mateix sentit, s’ha expressat Alba Pijuan, presidenta de l’Àrea d’Educació de la FMC, que ha recordat que els Ajuntaments estan “infrafinançats” i que és imprescindible que el Departament d’Educació tingui un “compromís ferm” perquè aquesta demanda “sigui una línia de treball per aquesta legislatura”. “Aquesta és una competència que volem tirar endavant perquè consideren que les activitats extraescolars i de lleure d’estiu són vitals per complementar l’educació formal de l’escola”, ha afirmat.

Pijuan ha remarcat que no tot passa per la partida econòmica, sinó que també cal “definir un pla de treball conjunt” que permeti a les diferents administracions treballar de forma “coordinada”. Després de la seva constitució, la Taula de món local d’Educació 360, seguirà treballant per compartir estratègies entre els diverses formacions que en formen part; detectar necessitats i oportunitats de l’Aliança 360 amb el mon local; i per ser la veu del mon local.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.