educació
Només la meitat dels alumnes de 4t de primària tenen nivell mitjà o alt en matemàtiques
Catalunya se situa en posicions de cua en matemàtiques i ciències d’entre una trentena de països participants en l’estudi internacional TIMSS 2023
L’alumnat de 4t de primària de Catalunya se situa a la cua d’una llista de 33 països pel fa al domini de les matemàtiques i les ciències encara que, de mitjana, obté un nivell educatiu intermedi, aquell que permet als alumnes aplicar coneixements matemàtics bàsics en situacions senzilles i coneixements bàsics sobre forces i moviment, realitzar descripcions parcials d’observacions i relacionar observacions i dades amb fets científics. De fet, si bé és cert que la puntuació obtinguda se situa entre les posicions de cua, cal aclarir que el 55% de l’alumnat obté un nivell intermedi (37,6%) i alt (17,5%) en matemàtiques però fins a un 41,8% té un nivell baix (29,9%) o molt baix (11,9%) – l’avaluació internacional apunta que el percentatge d’alumnat amb nivell “molt baix” no hauria de superar el 15%. Per contra, hi ha una minoria del 3,1% de l’alumnat que mostra coneixements matemàtics extraordinaris.
Els 980 alumnes de 4t d’educació primària que han format part de l’estudi – de 49 centres educatius, 33 públics i 16 privats– han obtingut una puntuació mitjana de 489 punts –els nivells alt i avançat estan per sobre dels 550 punts, una nota que només superen per la mitjana dels seus alumnes Corea, Japó, Lituània, Turquia i Regne Unit mentre una vintena de països més superen els 500 punts, molts de la Unió Europea com Polònia, Irlanda, Romania, Països Baixos, Letònia, Noruega, Txèquia o Suècia però també Austràlia, Estats Units o Canadà. La nota de Catalunya està per sota de la mitjana dels països de l’OCDE (525 punts), de la Unió Europea (514) i d’Espanya (498). Per darrera de Catalunya només hi ha França i Xile i, amb una puntuació mitjana igual o semblant, la Bèlgica valona i Nova Zelanda.
El nivell en ciències és una mica superior que l’obtingut en matemàtiques tenint en compte que la nota mitjana és de 502 punts a Catalunya i que el 62,1% dels alumnes se situen entre el nivell intermedi i alt mentre que 1 de cada 4 estudiants té un nivell baix de coneixements científics. De nou, en el rànquing internacional se situa a la cua junt amb Itàlia, Portugal, França, Xile, Xipre i Bèlgica (en aquest cas també Flandes se situa a la cua). També de nou Catalunya està per sota de la nota mitjana dels països de l’OCDE i de la UE.
Els resultats confirmen el nivell deficient ja detectat a l’informe Pisa l’any passat i des de fa anys en competències bàsiques a 6è de Primària i 4t d’ESO.
Educació reconeix que cal millorar
El departament d’Educació reconeix que cal millorar els resultats tal com apunta Mercè Andreu, presidenta del Consell Superior d’Avaluació i directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum: “La puntuació justifica de nou el neguit del departament per millorar els resultats educatius”. El departament confia millorar en les competències científiques i matemàtiques de l’alumnat de l’etapa obligatòria així com revertir els resultats de les proves d’avaluació que es fan tant pel sistema educatiu català com pels organismes internacionals. Andreu explica que “la tendència és negativa però els canvis en educació necessiten temps i els resultats no s’obtindran d’un dia per l’altre. Hem abordat aquest problema des de moltes vessants, però focalitzem els esforços en la formació dels docents i en millorar l’anàlisi dels resultats”. Per exemple el Programa Florence busca canvis en l’organització dels centres amb actuacions dirigides a professorat i alumnat en relació a les matemàtiques. També es volen posar en marxa dos postgraus universitaris finançats pel departament per aprofundir en les competències docents, un dels quals està adreçat a professors de secundària en actiu que no tenen el grau de matemàtiques.L’altre està adreçat a mestres de matemàtiques de primària per millorar les pràctiques a l’aula i les decisions estratègiques del centre.