Creen un programa basat en la IA que motiva els alumnes a llegir i escriure
Quatre emprenedors han creat un programa que se serveix de la intel·ligència artificial (IA) per motivar els alumnes de primària a llegir i millorar la comprensió dels textos. Segons informa l’ACN, s’ha batejat amb el nom d’iREAD, s’inspira en videojocs i permet a les famílies i al professorat tenir dades de l’evolució de cada estudiant. “iREAD cobreix un buit perquè fa un seguiment individualitzat del procés lector”, diu un dels artífexs, Jordi Bosch. Els nens poden escollir el text que vulguin i en funció del curs se’ls planteja un repte diari de lectura (que va de 3 a 10 minuts). iREAD transcriu el que llegeixen en veu alta, inclou proves de velocitat lectora on els diu si ho pronuncien bé i també crea preguntes per saber si els infants han entès els textos.
Al darrere d’iREAD hi ha quatre cares visibles: un matrimoni de mestres de Les Franqueses del Vallès, Jordi Bosch i Míriam Comas, i un pare i un fill de Santa Coloma de Farners, David i Aleix Susin, que tenen una empresa de telecomunicacions. Porten dos anys treballant amb el programa i donant-li forma, després de veure com a les aules de primària es posa massa el focus en els resultats, però no es fa seguiment del procés lector de cada alumne.
“A l’hora d’aprendre a llegir i agafar fluïdesa cada estudiant avança a diferents ritmes”, explica Bosch, que fa disset anys que és docent. A més, per agafar l’hàbit, no s’ha de llegir mirant una pantalla sinó tocant paper. “Hi ha diferents estudis que conclouen que és molt millor tenir un llibre al davant i no pas un dispositiu digital”, subratlla el mestre.
Partint d’aquestes premisses, els quatre emprenedors han ideat un nou sistema per motivar els alumnes de primària a llegir i millorar tant la fluïdesa com la comprensió dels textos. iREAD posa els estudiants al centre, amb l’objectiu d’oferir un pla individualitzat de lectura per a cadascun d’ells. Però també permet a les famílies i a les escoles saber com evolucionen, gràcies a diferents proves i estadístiques. “Ajudem els nens, però també els mestres; perquè els oferim dades que, ara per ara, no existeixen”, subratlla Bosch.
Per fer que la lectura sigui atractiva, iREAD s’estructura en diferents nivells i dona punts i estrelles als estudiants que compleixen els reptes. “Fem que la lectura no sigui una càrrega, sinó que es converteixi en un joc”, destaca David Susin.
Entre 3 i 10 minuts
En funció del curs, iREAD proposa que cada dia els nens llegeixin tres minuts en veu alta (si fan 1r de primària) o bé 10 minuts (quan ja arriben a 6è). Poden escollir el text que vulguin. “Pot ser un llibre, els diàlegs d’un còmic o fins i tot un prospecte publicitari”, precisa Susin. I quan es posen davant el mòbil, la tauleta o l’ordinador -això sí, ells amb el paper al davant- és quan entra en joc la IA.
El programa transcriu allò que llegeixen en veu alta, analitza la pronúncia i també compta quantes paraules diuen per minut. Si els alumnes llegeixen el temps establert, van obtenint bonificacions. A més, en cas que s’equivoquin, iREAD no penalitza; és a dir, que no resta aquells punts que ja han obtingut. “El programa fa un reforç en positiu”, subratlla Jordi Bosch.
Totes aquestes dades es traslladen a una graella de lectura digital, individual per a cada alumne, que durant 24 hores també posa a disposició dels professors l’àudio amb la veu dels infants. “D’aquesta manera, els docents poden fer un seguiment acurat i comprovar com els nens i nenes han llegit aquells textos”, diu el professor.
Hospital de paraules
De manera aleatòria, iREAD crea preguntes sobre els textos que els alumnes han escollit, amb l’objectiu de veure si els han entès. I els atorga punts extra quan responen bé les preguntes. Però més enllà d’això, el sistema també inclou tant proves de velocitat com de comprensió lectora; en aquest cas, partint de textos que els creadors d’iREAD han ideat des de zero, que s’ajusten al nivell de cada curs i que estan pensades perquè les faci tota l’aula.
“Són proves automatitzades, que permeten als professors monitoritzar en quin moment del procés lector es troba cada alumne”, explica Jordi Bosch. En el cas de les proves de fluïdesa, i també per relligar aprenentatge amb joc, cada vegada que els nens pronuncien malament una paraula, el sistema les indexa i les posa en relació amb la resta de la classe.
“Aquestes paraules s’envien a un hospital de paraules, i es dona l’opció als alumnes que les puguin curar si les llegeixen correctament”, explica Bosch. “A més, això també permet als docents saber quants estudiants s’han equivocat a l’hora de llegir-la”, hi afegeix.
A l’hora de pensar en aquestes proves, els creadors d’iREAD han deixat enrere la idea que totes han de ser homogènies per a tota la classe. “Fins ara, moltes d’elles s’obtenen d’internet; però això no reflexa la realitat de l’aula”, diu Bosch. Per això, el programa inclou fins a 70 comprensions lectores per a cada curs -dividides en diferents nivells- i també permet escollir el tipus de lletra amb què es volen imprimir (lligada, de pal o d’impremta).
A més, els textos que proposa iREAD per treballar la comprensió lectora també permeten destacar les paraules clau del text i accedir als àudios de les activitats, treballant un vocabulari emocional. “S’han distribuït més de 80 emocions per a tota l’etapa de primària, que permeten treballar la cohesió del grup i avançar en la resolució de conflictes”, explica Bosch.
Per al curs 2025-2026
L’objectiu dels creadors d’iREAD és que el sistema ja sigui una realitat per al curs 25-26. “Preveiem que el programa entri en fase de proves durant la primavera, i que abans no acabi aquest curs ja hi hagi escoles que l’hagin pogut provar, perquè estigui plenament operatiu a partir del setembre”, explica Aleix Susin.
iREAD serà una aplicació multiplataforma, disponible tant per a mòbils com per a tauletes i ordinadors. S’adreça a les famílies, a les escoles, a acadèmies i a tots els centres d’ensenyament. A més, tot i que inicialment sigui en català, en un futur també es vol obrir a altres llengües.
De moment, el sistema ja ha despertat l’interès d’alguns centres. A més, fa pocs dies la Cambra de Comerç de Girona l’ha escollit com el millor projecte del programa Impulsa Startup. Adreçat a iniciatives i negocis en fase de creació o creixement, tots els qui hi han pres part han dut a terme 36 hores de formació, amb mentories personalitzades i networkings.