educació
Illa signa l’acord amb l’OCDE per “millorar” el sistema educatiu en quatre anys
L’escola d’infantil i primària Marta Mata, al barri de Verdum, al districte de Nou Barris de Barcelona i amb 54 anys d’història, ha estat el centre educatiu escollit pel departament d’Educació per escenificar la signatura de l’acord de col·laboració del govern amb l’OCDE amb l’objectiu de millorar els resultats acadèmics del sistema educatiu català. De fet, l’OCDE és l’organisme internacional que impulsa les proves PISA, que precisament fa poc més d’un any va fer saltar totes les alarmes quan els resultats de l’últim informe van situar el nivell de l’alumnat català a la cua de l’Estat en matemàtiques, comprensió lectora i ciències. L’anunci sobre aquest acord de col·laboració fet pel president de la Generalitat, Salvador Illa, el primer dia d’aquest curs 2024-2025 va provocar malestar entre els diferents agents educatius, sobretot els docents, que es van sentir menystinguts. Això va obligar la consellera d’Educació, Esther Niubó, a puntualitzar en aquell moment que la recerca de la millora educativa es faria amb el consens de tota la comunitat educativa. Que una cosa no treia l’altra.
En aquest sentit s’ha pronunciat el director d’Educació i Competències de l’OCDE, Andreas Schleicher, després de signar el conveni de col·laboració de quatre anys amb el president Illa. “El que volem aconseguir a Catalunya és que totes les escoles siguin grans escoles. El que pot aportar l’OCDE és l’experiència del món. No podem dir què és el que necessita Catalunya però sí el que s’està fent a d’altres llocs i què és el que té èxit”. Així, Schleicher ha volgut deixar clar que l’èxit del sistema educatiu i, en concret de qualsevol escola, depèn de tota la comunitat educativa i de la seva implicació per assolir aquest objectiu, és a dir, professorat, direcció, alumnat i famílies. Des de l’OCDE, ha assegurat que poden “aportar inspiració” i ha considerat que a Catalunya “hi ha totes les eines, els recursos per posicionar-se com a líder dins del món de l’educació, amb els seu professorat, els recursos i estudiants”. Perquè, segons ha destacat, “de vegades l’èxit” depèn “d’aprofitar al màxim els recursos per marcar la diferència”.
A més, ha volgut deixar clar que els reptes dels centres educatius catalans “no són únics, ja que ho veiem a totes les escoles del món”. Reptes, segons ha dit, relacionats amb la migració, la diversitat i l’impacte de la tecnologia. Així, la col·laboració de l’OCDE consistirà en “l’intercanvi de persones d’arreu del món i iniciatives d’altres països”.
Per la seva banda, el president Illa ha volgut expressar la seva total “confiança” amb el sistema educatiu català i amb el professorat, tot i que ha volgut deixar clar que els resultats de PISA i altres indicadors han evidenciat que “hi ha un camí de millora”. I l’acord amb l’OCDE busca revertir els mals resultats “aprenent d’altres pràctiques”. Però, ha avisat que no serà un canvi “per demà passat”. De fet, la col·laboració es desenvoluparà en 4 anys: Aquest 2025 es farà el diagnòstic, el 2026 s’implementaran les noves polítiques que es decideixin, el 2027 serà el de la consolidació i el 2028 el moment de fer-ne difusió.
Illa ha insistit que aquest “camí” el govern no el farà “tot sol amb l’OCDE” sinó que volen comptar amb “totes les parts implicades, especialment amb els docents, alumnat, famílies i també amb el món municipal i local”. Per això, volen arribar a acords a partir del diàleg i el consens “però prenent decisions”.
Primer informe, al setembre
Segons ha informat el departament d’Educació en un comunicat, la col·laboració de la Generalitat de Catalunya amb l’OCDE ha de permetre: identificar les mesures concretes orientades a millorar el sistema educatiu; disposar, atenent a l’expertesa de l’OCDE que incorpora les bones pràctiques apreses en altres països amb experiències rellevants, d’assessorament continuat per afavorir la presa de decisions al llarg de la legislatura; acompanyar el desplegament de les reformes de manera estratègica i identificar les mesures que es poden implementar a curt, mig i llarg termini; rebre orientacions concretes en els àmbits educatius on el Govern de la Generalitat és competent, i destacar aquells en què pot liderar les millores de manera coordinada amb el Govern d’Espanya, amb d’altres comunitats autònomes i amb el món local.
Els primers informes de part de l’OCDE arribaran el setembre de 2025, quan es presentarà un diagnòstic d’alt nivell per a ús intern de les autoritats educatives de Catalunya, on s’oferirà una visió estratègica dels aspectes clau i recomenacions de polítiques educatives més immediates.
Crítiques d’Ustec
El sindicat educatiu majoritari Ustec-Stes ha expressat el seu rebuig total a la signatura de l’acord. “No és l’OCDE qui ha de marcar el rumb del sistema educatiu del país. Som els professionals de l’educació i la comunitat educativa, que coneix de primera mà les seves necessitats i peculiaritats, qui l’ha de dissenyar”, ha afirmat la portaveu del sindicat, Iolanda Segura. També ha denunciat que es desconegui el contingut del pacte i el considera una “nova mostra de menyspreu cap a la comunitat educativa”. Ustec reclama al govern que “rectifiqui i retiri aquesta proposta i obri un procés de diàleg real amb la comunitat educativa”. També ha lamentat que el president Illa s’hagi reunit abans amb els representants de l’OCDE que amb els sindicats dels professionals de l’educació. Per això, han demanat una reunió urgent amb Illa i Niubó.