La contraportada
Noves formes d'aprendre anglès
La UPC desenvolupa una plataforma que facilita l'aprenentatge de l'idioma a través de les noves tecnologies, i que ha estat posat a prova per 150 alumnes de la comarca del Garraf
Alumnes dels instituts Dolors Mallafrè de Vilanova i Montgròs de Sant Pere de Ribes han posat a prova un nou sistema per aprendre anglès mitjançant les noves tecnologies aquest mes de juny. UPCnet, una empresa vinculada a la Universitat Politècnica, ha assajat amb els alumnes una plataforma que permet comprovar, autoavaluar i millorar el nivell d'aprenentatge de les llengües estrangeres de forma interactiva mitjançant l'ús de les TIC.
Gràcies a la utilització de software especialitzat, s'ofereix a l'alumne una interacció que li permet valorar el seu nivell d'anglès, introduint elements nous que fan més atractiu l'aprenentatge de l'idioma. La plataforma permet valorar els alumnes en aspectes com el listening, reading, grammar o speaking. D'aquesta manera l'alumne veu al moment quina és la seva capacitat de comprendre un text oral o escrit, pot fer exercicis de gramàtica i pot participar en diàlegs valorant les seves respostes. El sistema, que ha estat practicat per 150 alumnes, s'ha desenvolupat a través de la càtedra Telefónica-UPC, que té com a objectiu l'estudi i la recerca sobre les noves tecnologies de la comunicació, així com la identificació de les noves tipologies professionals que seran necessàries en la societat del coneixement i la informació.
L'institut Dolors Mallafrè va emprar el nou sistema a primer i a tercer d'ESO. “La prova és molt interessant perquè ofereix als alumnes la possibilitat d'interactuar”, diu Enrique Castro, professor d'anglès al centre. La plataforma permet avaluar la pronunciació de cada alumne individualment al mateix temps, un avantatge respecte a les classes d'anglès convencionals. Una altra professora del Mallafrè, Natàlia Izard, apunta que l'ús de les noves tecnologies genera “una motivació extraordinària” a les classes. “Alumnes que en altres assignatures són problemàtics, s'han adonat que la seva progressió és millor que la dels altres, i això fa que se sorprenguin a si mateixos, i s'encoratgin”, afegeix Izard. Josep Domper, també professor d'anglès a l'institut vilanoví, destaca que UPCnet haurà de continuar treballant perquè “el programa pugui tenir diferents nivells d'aprenentatge” i s'adapti millor a les necessitats dels alumnes. “Si poguéssim arribar a tenir un ordinador que fes de professor, durant un temps els alumnes podrien anar practicant amb la màquina”, afirma Susanna Soler, directora i professora d'anglès de l'institut Montgròs. La plataforma està en procés de desenvolupament, i s'ha facilitat als centres educatius amb l'objectiu que detectin els seus avantatges, però també els punts a millorar, com per exemple que el sistema de reconeixement de veu no es distorsioni pel soroll de fons de les classes. Per UPCnet, aquest projecte suposa “una introducció de les TIC amb seny i aconseguint el màxim suport a la innovació pedagògica mitjançant un ús coherent de les noves tecnologies que, a més, tingui en compte el punt de partida tants dels alumnes com de l'escola”.