Educació

La Universitat d'Alacant recomana als col·legis utilitzar el Programa Plurilingüe en Valencià

Assessora els directors dels centres sobre l'elaboració dels plans lingüístics

El rector denuncia que el decret de la Conselleria no beneficia l'aprenentatge de l'anglès ni garanteix la competència en valencià

La Universitat d'Alacant ha posat en marxa un programa d'assessorament adreçat als equips directius dels centres d'infantil i de primària a l'hora d'elaborar els plans lingüístics, seguint els criteris d'Escola Valenciana i el Consell d'Europa. El decret de plurilingüisme de la Conselleria d'Educació obliga a desenvolupar aquests plans el pròxim curs. La iniciativa va reunir més de dos-cents responsables de centres de tota la demarcació d'Alacant, on els assistents van coincidir a assenyalar la manca d'informació de què disposen els centres per part del departament dirigit per M. José Catalá per a preparar el citats projectes lingüístics i es va criticar obertament el decret.

En paraules del rector, Manuel Palomar, que es va adreçar al públic a través d'una carta llegida pel vicerector de Cultura i Política Lingüística, Carles Cortés, “ les noves i imprecises directives legislatives implantades per la Conselleria estan generant profundes contradiccions en el nostre sistema educatiu i marginant l'ensenyament en valencià”.

Palomar va demanar al Consell trobar vies de diàleg i consens per tal d'aconseguir un sistema educatiu plurilingüe “òptim, que s'adeqüe a la nostra situació sociolingüística”.

Excel·lència

Per la seua part, el director de la Unitat d'Educació Multilingüe de la UA (UEM-UA), Vicent Brotons, va destacar els anys de treball del seu departament, experiència que els ha servit per a afirmar que “el plurilingüisme ha de ser un objectiu i, no un instrument per a complementar una única cultura i llengua amb d'altres”. En aquest sentit, Brotons va insistir que el nou model ha de servir per a fer un “canvi d'enfocament educatiu profund per al que no estem preparats”. “El valencià no és un problema, sinó una condició per a l'excel·lència”, va subratllar, tot recordant els resultats dels programes d'immersió lingüística.

En la seua intervenció el coordinador de la Xarxa de Centres de Qualitat d'Escola Valenciana, Jaume Fullana, va posar a la disposició dels assistents el model de pla lingüístic que ofereix l'entitat i que té l'aval de les universitats. Cal recordar que el decret de la Conselleria tan sols preveu dos únics models: el Programa Plurilingüe en Castellà i el Programa Plurilingüe en Valencià.

Segons Fullana “el model en valencià no es pareix, ni de bon tros, al programa d'immersió que tan bons resultats ha donat. De fet, no arriba ni als continguts de l'actual Programa d'Incorporació Progressiva”. Malgrat tot, Fullana va recomanar als assistents que si volen un alumnat plurilingüe opten pel Programa Plurilingüe Valencià.

Tant Fullana com Brotons van insistir que en un model educatiu plurilingüe “totes les llengües són importants” i que l'objectiu és dominar-les totes i que, per a aconseguir-ho, existeixen unes pautes. “I aquestes, en cap cas passen per un pes important de la llengua majoritària”. “Des de la UEM proposem un model en què el valencià no hauria de suposar menys d'un cinquanta per cent en infantil i primària, ni un vint per cent l'anglés”, va assenyalar Brotons. Aquestes xifres es modificarien a mesura que avançara l'etapa educativa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.