L'escola de Sant Miquel de Campmajor resisteix
L'Ajuntament i el Departament d'Ensenyament acorden mantenir-la oberta amb només sis alumnes perquè preveuen que en els cursos següents s'incrementaran les matriculacions
Les escoles rurals han estat considerades històricament la joia del sistema educatiu català perquè, en treballar amb pocs alumnes, la qualitat de l'ensenyament que s'hi ofereix és molt alt. Però aquests centres tenen sempre sobre el seu cap l'espasa de Dàmocles del tancament, que cau si no tenen un mínim de matriculacions que els faci mínimament viables des del punt de vista econòmic. A Sant Miquel de Campmajor l'escola La Roqueta està acostumada a conviure amb aquesta amenaça, que ha estat a punt de fer-se realitat aquest estiu: per al curs que comença aquest setembre tan sols tenen sis nens i nenes matriculats, repartits entre primer i sisè de primària. Fent números, La Roqueta és insostenible, però l'Ajuntament i el Departament d'Ensenyament n'han valorat sobretot el rendiment social i han acordat mantenir-la oberta. Les perspectives són bones, segons el consistori. “Hi ha hagut i estan previstos força naixements a curt termini”, explica el regidor d'Educació, Oriol Serrà, que afirma amb contundència: “L'escola no es pot tancar de cap manera.” Un problema afegit que tenen a Sant Miquel és la qüestió dels horaris, ja que l'escola obre a les nou però, com passa a les zones rurals, la gent es posa a treballar molt abans. És per això que estan mirant d'aplicar un servei d'acollida perquè els horaris no siguin una raó per no dur la mainada a La Roqueta.
LA XIFRA
LA FRASE
Evitar la competència de Banyoles
Com que hi ha força habitants de Sant Miquel de Campmajor que treballen als municipis veïns de Banyoles i Porqueres, hi ha famílies que hi porten també els fills a l'escola. La viabilitat de La Roqueta implica convèncer les famílies de Sant Miquel que els deixin aquí. Si això s'aconsegueix i les parelles que aviat seran pares pensen d'aquesta manera, l'escola té el futur assegurat, calculen a l'Ajuntament, conscients que un poble sense escola està condemnat a perdre la vitalitat en poc temps.