Educació

Més de 70.000 alumnes començaran el curs al Maresme

Baixa la demanda d'infantil i puja a primària i ESO

Ensenyament diu que hi haurà menys estudiants per aula

S'estrenen tres nous equipaments

El Maresme obre el curs amb una escola fusionada i dos instituts nous
Baixa el nombre de funcionaris, que se situa ara en 5.632

“El curs començarà amb plena normalitat tant pel que fa al professorat com els alumnes.” El director dels serveis territorials del Maresme i el Vallès Oriental, Josep-Vicent Garcia, va avançar les dades del curs escolar 2015/16, que començarà el 14 de setembre. Amb les dades provisionals a la mà, pendents de confirmació de matrícula i de les proves de recuperació pertinents que s'estan fent aquests dies, al Maresme –més Fogars de la Selva, que Ensenyament inclou en el mateix recompte– iniciaran les classes un total de 70.313 alumnes –61.795 d'educació infantil, primària, ESO i especial– i 8.518 d'estudis postobligatoris, que inclouen batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i superior. La comparativa feta amb les dades del curs passat mostra una davallada en les matrícules d'educació infantil, cap a 500 infants, que es compensa amb un augment en l'educació primària –uns 500 estudiants més– i ESO –uns 300 joves apuntats més–. Josep-Vicent Garcia, a més, va voler trencar una llança a favor de la ràtio que es preveu aquest any a les aules i que, segons les seves dades, baixa respecte als estàndards establerts per Ensenyament. Així, a les aules de P3 hi haurà una mitjana de 22,5 alumnes; a primària, 23,01, i a ESO, 28,79. “Uns números que contrasten amb les crítiques a la massificació de les aules que s'han deixat sentir des de diferents àmbits”, va dir.

Pel que fa al personal docent, a tota l'àrea que gestionen els serveis territorials del Maresme i el Vallès Oriental aquest curs es comptabilitzen de moment 5.632 funcionaris i 1.346 interins. “Un nombre que pujarà segur abans de començar el curs”, manté.

Menys funcionaris

En el primer cas, representen fins a 300 llocs de treball menys que el curs passat, cosa que el director atribueix a dos factors clau: les jubilacions i els concursos de trasllat. “S'han cobert totes les places de funcionaris vacants”, va insistir Garcia.

En l'apartat de les línies d'actuació previstes, Garcia va recordar les dades facilitades per la consellera Irene Rigau aquesta mateixa setmana, en què s'especificaven les novetats en l'ESO, que inclouen l'increment d'hores de matemàtiques a tercer i de primera llengua estrangera al llarg de l'etapa. Precisament en l'àmbit del coneixement d'idiomes, deu centres del Maresme –cinc escoles i cinc instituts– s'incorporen al programa de grups d'experimentació plurilingüe amb l'objectiu de promoure la competència en llengües estrangeres dels alumnes del territori.

També s'estrenen en aquest curs arreu del territori la incorporació del servei comunitari lligat a una matèria a tercer i quart, l'aparició de la controvertida matèria de cultura i valors ètics com a alternativa a la religió i la transversalitat de la competència digital en les diferents matèries. “Cultura i valors ètics no s'ha d'entendre de cap manera com que es farà catequesi a les escoles. Parlem d'un coneixement global de la cultura de les religions”, va precisar el director dels serveis territorials.

Distribució comarcal

El Maresme i la població de Fogars de la Selva, que s'afegeix al territori, disposaran aquest curs d'un total de 219 centres educatius. Les escoles públiques, amb 85 edificis, són les més nombroses, seguides de les escoles bressol municipals (47) i els centres concertats que engloben educació infantil, primària i secundària (38). Garcia va confirmar que, pel que fa a les escoles, s'ha formalitzat la fusió dels centres Labandària i Sant Andreu de Llavaneres, que ha donat com a resultat la nova escola Jaume Rull. “El Maresme començarà el curs amb dos instituts més, el de Tordera, amb dues línies i amb una construcció industrial, i el de Sant Pol, que està instal·lat en mòduls prefabricats, que ha tingut molt bona rebuda i que disposarà de tres grups de primer d'ESO”, va precisar.

En l'apartat de la formació d'adults en els diferents àmbits, el Maresme disposa de 93 grups i un total de 2.520 places, i pel que fa a les escoles oficials d'idiomes, els dos centres que funcionen actualment al territori, a Mataró i a Calella, disposaran de 51 grups en total, amb una significativa presència d'oferta en anglès, que arriba als 26 grups.

Més cicles formatius

Josep-Vicent Garcia va posar l'accent en el treball fet a la comarca per ampliar i millorar l'oferta de cicles formatius i la va lligar al projecte de construcció del centre específic de formació professional previst al costat del Tecnocampus i que donarà cobertura a la demanda comarcal. “Ja s'ha fet el primer pas cedint el solar i ara cal treballar de valent des de les diferents administracions perquè es faci realitat al més aviat possible”, va avançar. Garcia va precisar que, un cop l'equipament estigui en funcionament, s'haurà de sol·licitar la documentació perquè esdevingui un centre integral “amb una oferta complementària a l'existent amb una forta vinculació al teixit industrial i als ensenyaments universitaris del Tecnocampus”.

LES XIFRES

23,01
alumnes
per aula és la mitjana que hi haurà a les classes de primària de les escoles públiques del Maresme.
219
centres
educatius públics i concertats hi ha comptabilitzats al Maresme per aquest curs, que començarà el dia 14.
6,3
milions
d'euros ha invertit Ensenyament en el territori tant en obra de nova construcció com en reformes.

Una quarantena d'obres fetes i un parell per acabar

Ensenyament ha invertit prop de 6,3 milions d'euros al Maresme pel que fa a noves construccions i actuacions d'obra menor, reparacions i manteniment i instal·lació de mòduls. La partida més gran correspon al nou institut Esteve Albert de Sant Vicenç de Montalt, que va costar 5,1 milions. “Les actuacions menors, amb 1,1 milions, s'han repartit en una quarantena d'obres, entre les quals hi ha la instal·lació dels setze mòduls prefabricats que inclou el nou institut de Sant Pol de Mar”, va dir Josep-Vicent Garcia, que també va reconèixer que hi ha dos centres escolars que començaran el dia 14 sense les obres fetes, una situació, però, que “es resoldrà en un màxim de quinze dies”. Un dels centres afectats és la nova escola de Llavaneres i l'altre, l'Antoni Doltra de Pineda de Mar. En aquest centre es va retirar un mòdul prefabricat al juny amb la intenció d'instal·lar-ne un altre de més petit i evitar que l'escola hagués de reconvertir en aules espais comuns. Un retard en les obres, segons va comentar Garcia, farà que el mòdul sí que hi sigui el dia 14, però que encara no es pugui fer servir. “La col·laboració amb l'Ajuntament permetrà resoldre la situació amb facilitat”, va garantir el director.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.